سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / استقبال گسترده از صدور حکم بازداشت ترامپ در عراق به جرم ترور فرماندهان مقاومت

استقبال گسترده از صدور حکم بازداشت ترامپ در عراق به جرم ترور فرماندهان مقاومت

گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و حقوقی عراق از اقدام دستگاه قضایی این کشور، مبنی بر صدور حکم بازداشت «دونالد ترامپ»‌، استقبال کردند و کمترین حکم رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر ترور فرماندهان مقاومت، را اعدام دانستند.

قاضی ویژه دادگاه «الرصافه»، که مسئولیت پرونده ترور شهید «ابومهدی المهندس»، نائب‌ رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی و همرزمانش به آن واگذار شده بود، پنجشنبه گذشته حکم بازداشت ترامپ را بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق، را صادر کرد.

بر اساس بیانیه شورای عالی قضایی عراق، قاضی ویژه دادگاه الرصافه پس از استماع اظهارات شاکیان (اعضای خانواده المهندس) و نیز تکمیل تحقیقات اولیه، حکم مذکور را صادر کرد.

سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، و ابومهدی المهندس، ۱۳ دی سال گذشته به دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا، در حمله پهپادی پنتاگون در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیده‌اند. ترامپ تا کنون چندین بار اعلام کرده که فرمان این حمله تروریستی را صادر کرده است.

استقبال چهره‌های عراقی

«حیان الخیاط» وکیل معروف عراقی، درخصوص صدور حکم بازداشت ترامپ گفت که دادگاه جرمی را برای وی در نظر گرفته که حکم آن اعدام است. سازمان حشد‌الشعبی نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای، از این حکم شجاعانه، حمایت و اعلام کرد: «دست در دست قاضی شجاع حیدر عبدالکریم ناصر خواهیم داد تا به نقش واقعی خود، که برخورد با ناقضان حاکمیت عراق و قصاص است، عمل کند».

حشدالشعبی تصریح کرد، عراق عضو اینترپل(پلیس بین‌الملل) است و این حکم قاضی عراق، اینترپل را ملزم خواهد کرد که با دولت عراق همکاری کند.

«علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراقی، هم در این باره گفت، حکم جلب ترامپ براساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات‌های عراق (قتل عمد) صادر شده و مجازات آن نیز اعدام است. وی افزود، دستگاه قضایی عراق می‌تواند حکم جلب ترامپ را از طریق اینترپل پیگیری کند.

التمیمی گفت: عراق همچنین می‌تواند این پرونده را در سازمان ملل مطرح کند، زیرا حمله (فرودگاه بغداد) نقض حاکمیت عراق و مغایر با مواد یکم و دوم و سوم منشور این سازمان به شمار می‌رود و در نتیجه، عراق می‌تواند خواستار تشکیل دادگاهی ویژه و مصوبه شورای امنیت در این زمینه شود.

«ریاض المسعودی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «سائرون»، گفت که ترامپ به محض ورود به عراق، بازداشت می‌شود. «همام الحمودی» رئیس‌مجلس اعلای اسلامی عراق، اقدام قاضی عراقی در صدور حکم بازداشت ترامپ را شجاعانه و عادلانه خواند. «بهاء الاعرجی» معاون نخست‌وزیر سابق عراق، هم حکم مذکور را یک پیروزی برای نظام سیاسی عراق دانست.

عادی‌‌سازی محال است

«نوری مالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق، هر گونه عادی‌‌سازی روابط این کشور با تل‌آویو را محال دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌ائتلاف «دولت قانون» افزود، عادی‌‌سازی با رژیم صهیونیستی، خیانت به امت اسلامی محسوب می‌شود.

مالکی تأکید کرد، هر کشوری که گمان می‌کند اگر با رژیم تل‌آویو سازش کند، بحران‌های داخلی‌اش، پایان خواهد یافت، در توهم به سر می‌برد.

نخست‌وزیر اسبق عراق تأکید کرد، برپایی جمهوری اسلامی در ایران، موجب شد که آمریکا با ایران ضدیت پیدا کند و به علت مواضع ضد صهیونیستی ایران، آمریکا به توطئه علیه آن عادت کرده است و بیم آن دارد که ایران و همپیمانانش به محوری علیه آمریکا تبدیل شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آهنگ/ ای مجاهد شهید مطهر

حاصل عمر من رفته از دست

حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی

ارتش یمن حمله پهپادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.