سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بررسی تعطیلی ۹ پایگاه مهم آمریکا در غرب آسیا

بررسی تعطیلی ۹ پایگاه مهم آمریکا در غرب آسیا

گروه های مقاومت منطقه، شکست‌های متعدد، اوضاع داخلی نابسامان اقتصادی در آمریکا و خواسته‌ی مردم این کشور مبنی بر خروج از منطقه همگی دلایلی است که آمریکایی ها را مجاب می‌کند تا هر چه زودتر به خانه برگردند

: در سال های اخیر استراتژی آمریکایی ها در منطقه دستخوش تغییراتی شده است. با توجه به شکست های متعدد آمریکایی ها در منطقه نه تنها قادر به توسعه ی پایگاه های خود نبوده اند بلکه اقداماتی مثل مداخله نظامی آن ها در کشورهای منطقه نیز کاهش چشمگیری یافته است.

برخی کارشناسان معتقدند با تغییرات معادلات غرب آسیا آمریکایی ها تدریجا در حال خداحافظی با روش هایی مثل بازدارندگی نظامی هستند. بحران سوریه را نه مذاکرات صلح آمریکایی ها حل کرد و نه ائتلاف مقابله با داعش تاثیر چندانی در شکست این گروهک تروریستی داشت.

وعده کاهش هزینه نظامی برای پیروزی در انتخابات

فشارهای داخلی بر روی دولتمردان آمریکایی پس از شکست های متعدد در منطقه روز به روز در حال افزایش است.  خروج آمریکایی ها از منطقه به خواست عمومی جامعه آمریکا بدل شده است تا جایی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با وعده بازگرداندن نیروهای آمریکایی به خانه‌شان نامزد انتخابات شد و توانست از این خواسته جامعه ایالات متحده نهایت استفاده را ببرد و راهی کاخ سفید شود.

پس از قطعی شدن شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری رییس جمهور آمریکا در موارد متعددی به مشاورانش گفته است که به زودی سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج کرده و به ایالات متحده بازگرداند.           

کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند آمریکا حدود ۱.۸ تریلیون دلار بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ برای جنگ‌های افغانستان و عراق هزینه کرده است؛ اما ارزیابی جامع‌تر از هزینه‌های آمریکا در خاورمیانه در مسائل مربوط به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶، حدود ۳.۶ تریلیون دلار هزینه شده است.

این هزینه های سرسام آور در حالی انجام می پذیرد که بدهی ایالات متحده به رقم نجومی 22 تریلیون دلار رسیده است و نیمی از خانوارهای آمریکایی قادر به مایحتاج اولیه زندگی خود نیز نیستند. مجله TIME چندی قبل در گزارشی تکان دهنده به انعکاس اوضاع اسفناک معلمان پرداخت؛ جایی که در جلد این مجله آمده بود: ‏فوق لیسانس دارم، ۱۶ سال سابقه کار، در دو شغل اضافه هم کار می‌کنم و پلاسمای خونم را هم اهدا می‌کنم تا قبوضم را پرداخت کنم. من یک معلم در آمریکا هستم! 

 اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به سیاست های افراطی آمریکا در منطقه پرداخت و با انتقاد از حضور آمریکایی ها در منطقه نوشت: «سیاست خارجی آمریکا در این منطقه افراط داشته است به‌طوری‌که حضور 60 هزار نیروی آمریکا در این منطقه در مقایسه با مأموریت‌های محوله واقعی بسیار زیاد است. اگرچه این تعداد در مقایسه با 100 هزار نیروی آمریکا در این منطقه در اوایل قرن حاضر بسیار کمتر است، اما چندین برابر تعدادی است که این کشور قبل از 1990 در این منطقه مستقر کرده بود.»

با وجود مشکلات اقتصادی موجود در آمریکا و عدم موفقیت تروریست های سنتکام در غرب آسیا امریکایی ها به فکر ترک منطقه افتاده اند.

خروج هزاران تروریست سنتکام از منطقه

آمریکایی ها در عراق بیشتر از بقیه کشورها پروسه ی خروج نظامیان شان را در دست اقدام قرار داده اند.

کریستوف میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده امریکا اخیرا اعلام کرد که ۲۰۰۰ سرباز از افغانستان و ۵۰۰ سرباز از عراق بیرون کشیده می‌شوند. به این ترتیب تعداد سربازان امریکایی در هر یک از این دو کشور به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌یابد.

به نقل از روزنامه الاخبار درحالی که واشنگتن با استقرار سامانه «پاتریوت» در عراق به‌دنبال تحت فشار قرار دادن نیروهای مقاومت است٬ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در سایه جنگ نفتی عربستان در راستای افزایش باج‌خواهی‌های خود از سعودی‌ها از کاهش حضور نظامی آمریکایی‌ها در خلیج فارس خبر داده است.

پایگاه‌هایی که تعطیل شدند

 آنها تاکنون پایگاه قائم در نزدیکی مرز عراق و سوریه،‌ قیاره در جنوب موصل،‌ کی وان در کرکوک و نینوا در موصل خارج شده بودند. بخشى از نيروهايى كه در اين پايگاهها بودند به سه پايگاه بزرگتر يعنى عين الاسد، تاجى و حرير اربيل منتقل شدندو بخشى ديگر راهى كويت شدند.

آمریکایی ها همچنین پنج پایگاه خود در ولایت‌های هلمند، ارزگان، پکتیکا و لغمان در افغانستان را نیز تعطیل کرده اند. یادآور می شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دستور کاهش نیروهای آمریکایی تا سطح ۲۵۰۰ نظامی در افغانستان را تا پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا را صادر کرده است.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقد بودند آمریکا بایستی پس از اجرای توافق با ایران حضور نظامی خود در منطقه را کاهش دهد اما پس از شهادت سردار سلیمانی و مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج تروریست های آمریکایی آن‎ها بدون توافق با ایران مجبور به کاهش نیروهای خود از منطقه شدند.

هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن پیش از انتخابات آمریکا در این باره گفت: تحقق این هدف جز با رسیدن به یک توافق با ایران ممکن نیست. ترامپ همچنین می‌خواهد مسائل اعراب و فلسطینیان را هم حل و فصل کند. به زعم ترامپ تغییر موضع ایران در این مورد هم به حل مسئله کمک می‌کند.  

آمریکا مجبور به فرار از منطقه

با رویه ای که در منطقه آغاز شده است، گروه های مقاومت منطقه، مردم غرب آسیا، دولت های تعیین کننده ای مثل ایران، اوضاع داخلی نابسامان اقتصادی در آمریکا و خواسته‌ی مردم این کشور مبنی بر خروج از منطقه‌ی غرب آسیا همگی دلایلی است که آمریکایی ها را مجاب کرده تا هر چه زودتر به خانه برگردند و ادعاهایی مثل ترس از شیوع ویروس کرونا در بین نظامیان آمریکایی دروغی بیش نیست.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب، بازداشت و زندان وضعیت مشترک دانشجویان در اروپا و آمریکا

پرچم فلسطین

غرب به بهانه مبارزه با تروریسم، کشورهای اسلامی را اشغال کرد

رهبر جنبش انصارالله یمن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.