سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جوخه‌های مرگ سیا در سال 2018 کودکان افغان را شکار می‌کردند

جوخه‌های مرگ سیا در سال 2018 کودکان افغان را شکار می‌کردند

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی فاش کرد، جوخه‌های مرگ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی سال 2018 کودکان را در مناطق مختلف افغانستان شکار می‌کردند.

پایگاه اینترسپت فاش کرد: شبه نظامیان تحت حمایت آمریکا برای تحقق راهبرد خروج این کشور از یک جنگ بلندمدت در افغانستان، دست به کشتار کودکان و نوجوانان این کشور زده‌اند.

این پایگاه تحلیلی افزود، در میان تعداد زیادی از غیرنظامیانی که طی حداقل ۱۰ حمله شبانه در استان «وردک» (مرکز افغانستان) قتل عام شده‌اند‌، پسر بچه‌هایی هستند که در یک شب سرد زمستانی در مدرسه «امر خیل» به قتل رسیده‌اند.

براساس این گزارش، عوامل سیا که کار خود را از دسامبر ۲۰۱۸ آغاز کرده و برای حداقل یک سال ادامه داده‌اند، به یک واحد شبه نظامی آموزش دیده نخبه سازمان سیا‌، موسوم به« ۰۱ ‌»، تعلق دارند. این واحد، با مشارکت نیروهای عملیاتی ویژه آمریکا و نیروی هوایی این کشور، در افغانستان غیرنظامیان را ترور می‌کردند.

اینترسپت این اطلاعات را از طریق مصاحبه با بیش از ۵۰ نفر از ساکنان وردک، شامل ۲۰ بازمانده و ۲۹ نفر از بستگان قربانیان و ساکنان محلی تهیه کرده است.

طبق این گزارش، ۱۰ حمله مذکور منجر به کشته شدن حداقل ۵۱ غیرنظامی شده و قربانیان بیشتر این حملات، مردان جوان، نوجوان و حتی زنان بوده‌اند.

ساکنان چهار استان وردک، «چاک»، «سیدآباد» و «دایمیرداد» از یک رشته قتل‌عام‌ها، اعدام‌ها و مثله کردن‌ها شدند. در این میان، شماری از شهروندان افغان نیز ناپدید شده‌اند.

به گفته این افراد، قربانیان به ندرت از طالبان بوده‌اند. با این حال، مقامات آمریکایی هرگز واحد ترور سازمان سیا را مورد مواخذه قرار نداده‌اند.

«اختر محمد طاهری» رئیس‌شورای استان وردک، در این خصوص گفت: «آمریکایی‌ها روی تمام قواعد جنگ، حقوق بشر و همه چیزهایی را که ادعا می‌کنند برای افغانستان به ارمغان آورده‌اند، پا گذاشته‌اند. رفتار خود آنها تروریستی‌، وحشت آفرین و خشن است».

سازمان سیا در آموزش، مسلح ‌سازی و تامین بودجه شبکه‌های بومی نیز سابقه طولانی دارد.

«پاتریشیا گاسمن» مدیر وابسته بخش آسیای دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: «سیا مدت‌هاست که جنگ افغانستان را جنگ خود می‌داند.»

وی در این خصوص افزود: «کشتار پسران در وردک نشان می‌دهد که گروه« ۰۱ » در تلاش است نه تنها دشمنان موجود، بلکه دشمنان بالقوه را نیز از بین ببرد».

گاسمن نقش‌آینده سیا در افغانستان را مبهم توصیف کرد و گفت: «حتی اگر نیروهای منظم(ارتش) آمریکا از این کشور خارج شوند، سیا می‌تواند ظرفیت عملیاتی برخی واحدهای جایگزین افغانستان را حفظ کند».

این درحالی است که جدیدترین نظرسنجی سازمان حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از اقلیت‌های قومی جامعه افغانستان، خود را جزیی از روند صلح کشورشان نمی‌دانند، این روند با مدیریت دولت آمریکا‌، اکنون جریان دارد.

حتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز به تازگی طی گزارشی در‌باره ترورهای ۶ ماه اول سال ۲۰۲۰‌، اعلام کرد که ۳۱ درصد کل تلفات انسانی در این کشور، غیر نظامی و ناشی از قتل‌های هدفمند است.

طبق گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، خبرنگاران، روحانیون، کارمندان نهادها، فعالان حقوق بشر، کودکان و زنان و دیگر شهروندان، بی‌باکانه کشته شده‌اند. این گزارش با اعلام اینکه تنها طی هفته گذشته، پنج خبرنگار افغان کشته شده‌اند، افزود: حمله هدفمند به غیرنظامیان، از مصداق‌های آشکار جنایت جنگی است. از همین‌رو، در بسیاری از موارد، هیچ گروه مسلح مخالف دولت حاضر نمی‌شود مسئولیت این خونریزی‌ها را به عهده بگیرد. هرچند داعش با صدور بیانیه‌هایی، مسئولیت برخی از قتل‌ها را پذیرفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آثاری برای کودکان غزه

کشتار و مظلومیت کودکان غزه

آیادستمال مرطوب برای نوزادان مضر است؟

دستمال مرطوب فاقد مواد آنتی‌باکتریال باشد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.