سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ماجرای ویدئوی سعید جلیلی در ترکیه چیست؟!

ماجرای ویدئوی سعید جلیلی در ترکیه چیست؟!

این سفر و مذاکرات صورت گرفته در آن، به حدی برای مقامات ترکیه حائز اهمیت بود که طی آن یک مقام مسئول از ایران در یک ملاقات و به شکل همزمان، با سه مقام عالی‌رتبه ترکیه دیدار می‌کنند.

بلافاصله پس از اظهارات ضد ایرانی اردوغان، ویدئو کوتاه “51 ثانیه‌ای” در فضای مجازی منتشر شده که طی آن ادعا می‌شود دکتر جلیلی، در سفر خود به ترکیه و در جریان گفت و گو با رجب طیب اردوغان، مورد استقبال رسمی قرار نمی‌گیرد.

این فیلم درصدد آن است تا نشان دهد که دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی، با کم‌توجهی طرف ترک مواجهه شده و از این طریق ضعف مذاکره کننده وقت ایران را نشان دهد. اما واقعیت چیست؟!

فیلم مربوط به شهریور 1391 است که طی آن دکتر جلیلی برای گفت و گو با مقامات عالی‌رتبه ترک، به این کشور سفر می‌کند. برخلاف ادعای مطرح شده، نه‌تنها ممانعتی از انتشار فیلم مذکور در سطح رسانه‌ای به عمل نیامده بلکه فیلم مورد اشاره، همان زمان به شکل رسمی از طریق رسانه‌ ملی پخش شده است. 

این فیلم مربوط به بیرون کاخ نخست‌وزیری ترکیه است که افراد مختلف از جمله خود اردوغان و داوود اوغلو بدون هیچ‌گونه تشریفاتی وارد کاخ نخست‌وزیری ترکیه(محل برگزاری مذاکرات) می‌شوند چرا که مذاکرات در پشت درهای بسته برگزار ‌شده است.

 دانلود فیلم 

احمد داوود اغلو وزیر خارجه وقت و هاکان فیدان رئیس سرویس سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه در لابی کاخ نخست‌وزیری این کشور به شکل رسمی از دکتر جلیلی استقبال به عمل می‌آورند و پس از برگزاری مراسم استقبال در لابی ، جمع حاضر به سمت محل گفت‌وگو با نخست‌وزیر ترکیه حرکت می‌کنند.

توازن؛ مذاکره همزمان یک مقام ایرانی با سه مقام ارشد ترکیه

دیدار صورت گرفته به حدی دارای اهمیت بود که در پایان جلسه، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه شخصاً از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درخواست می‌کند تا علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های قبلی تیم ایرانی، دکتر جلیلی نشست ثانویه‌ای نیز با وزیر خارجه و رئیس سرویس امنیت ترکیه برگزار کند. باتوجه به درخواست طرف ترکی این مسئله از جانب تیم ایرانی مورد پذیرش واقع می‌شود و نشست بعدی نیز حدود 5 ساعت به طول می‌انجامد. 

نکته مهمتر که با انتشار این فیلم لازم است یادآوری شود آن است که این سفر و مذاکرات صورت گرفته در آن، به حدی برای مقامات ترکیه حائز اهمیت بود که طی آن یک مقام مسئول از ایران در یک ملاقات و به شکل همزمان، با سه مقام عالی‌ رتبه ترکیه دیدار می‌کنند؛ چنان‌که در دیدار صورت گرفته نه‌تنها رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر وقت، بلکه دکتر احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت و هاکان فیدان رئیس سرویس سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه نیز حاضر بودند. طبعاً افرادی که اندک اطلاعی از تشریفات دیپلماتیک دارند بر این‌ موضوع واقفند که دیدار 1 مقام ایرانی با 3 مقام عالی‌رتبه ترک و آن هم به شکل همزمان، تا چه اندازه حائز اهمیت است.

همچنین با توجه به اهمیت دیدار، نزدیک به 20 رسانه داخلی و خارجی در محوطه کاخ نخست‌وزیری ترکیه حاضر بودند تا تحولات جلسه را پوشش دهند. برخی از این رسانه‌ها تحولات نشست را به شکل زنده پوشش خبری می‌دادند.

پس از برگزاری مذاکرات نیز دکتر احمد داوود اغلو وزیر خارجه وقت  به احترام مقام ایرانی وی را تا بیرون کاخ ریاست جمهوری بدرقه می‌کنند.

هدف فردی که مذاکره راهبردی و پراهمیت‌ 1 مقام ایرانی در برابر 3 مقام عالی‌رتبه ترکیه، آن هم باوجود استقبال و بدرقه رسمی و گرم مقامات ترک را این‌گونه ناشیانه زیر سوال می‌برد چه می‌توان خواند؟ شیطنت رسانه‌ای، هجمه بدون منطق یا ترس از ظهور دوباره دیپلماسی شرافت‌مندانه؟!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز/ نخور!

ایران، آمریکا و اسرائیلی را موشک‌باران کرد که می‌گفتند هیچ کسی نمی‌تواند در مقابل آنها بایستد

میرکیانی مجموعه کتاب‌های “ماجرای دشت مرموز” را کامل کرد

محمد میرکیانی و دو کتاب «عروسی غازها» و «کاخ کلاغ‌ها» آثار پنج‌گانه «ماجرای دشت مرموز»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.