سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دعوای «کارگزاران» و «اتحاد ملت» بالا گرفت

دعوای «کارگزاران» و «اتحاد ملت» بالا گرفت

پس از آنکه غلامحسین کرباسچی چندین بار محمد خاتمی را به خاطر بی عملی و عدم رهبری مناسب به باد انتقاد گرفت، حالا فائزه هاشمی طی اظهاراتی، رهبری اردوگاه اصلاحات را زیر سوال برده است.

: کمتر از هفت ماه به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مانده و آنطور که پیداست، گویا اصلاح‌طلبان برنامه مشخصی برای چگونگی حضور در انتخابات 1400 ندارند. اردوگاه اصلاحات که از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این سو، دچار تشتت آراء و اختلاف شد، هر روز شاهد مقابله احزاب سیاسی اصلاح‌طلب با یکدیگر است. یک طرف حزب کارگزاران(طیف نزدیک به مرحوم هاشمی) و در طرف دیگر حزب اتحاد ملت قرار دارند.

 پس از آنکه غلامحسین کرباسچی چندین بار محمد خاتمی را به خاطر بی عملی و عدم رهبری مناسب به باد انتقاد گرفت، حالا فائزه هاشمی طی اظهاراتی، رهبری اردوگاه اصلاحات را زیر سوال برده است.

فائزه هاشمی در مصاحبه‌ای که اخیراً با سایت خبری «خبرآنلاین» داشته است، حزب اتحاد ملت(حزب نزدیک به خاتمی) را پدر سالار و رئیس دولت اصلاحات را شخصی غیرمنطقی و خود رأی خواند.

هاشمی گفته است: «اینکه کارگزاران نقش پدرسالارانه را در جریان اصلاحات بازی می‌کنند درست نیست. جریانی که پدرسالار است حزب اتحاد  ملت است که نزدیکترین به آقای خاتمی است، جریان اصلاحات را آقای خاتمی رهبری می‌کند و ایشان هم بیشتر تحت تاثیر نظرات و افکار این حزب است. مواردی بوده که کارگزاران با آقای خاتمی در یک موضوعی بحث کرده اند، پیشنهاد دیگری داده اند اما ایشان بدون منطقی آن را قبول نکرده یا منطق ضعیفی داشته که قابل قبول نبوده است.»

فائزه هاشمی در ادامه با انتقاد از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، سید محمد خاتمی را دیکتاتور خوانده و اظهار کرده است: «متأسفانه خود اصلاح طلبان هم دموکرات نیستند و در درون خودشان اعتقاد واقعی به دموکراسی ندارند، این موضوع به لیدری آقای خاتمی هم برمی گردد. در شورای عالی اصلاح طلبان افراد بیشتر بر اساس سلیقه آقای خاتمی حضور دارند. سیستمی وجود ندارد که چند درصد زنان، چند درصد جوانان و کلا چه ترکیبی آنجا باشند. بخشی از نا امیدی اصلاح طلبان از جمله خودم همین جا است. همچنین این روند دموکراتیک در احزاب هم کمتر وجود دارد، خود اصلاح طلبان در درون خودشان نیاز به اصلاحات جدی دارند.

البته این اظهارات فائزه هاشمی علیه خاتمی و حزب اتحاد ملت بی پاسخ نماند.

به فاصله دو روز از گفتگوی هاشمی با خبرآنلاین، آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت در مصاحبه با انصاف‌نیوز به گفته‌های اخیر فائزه هاشمی واکنش نشان داد.

منصوری در پاسخ به ادعای هاشمی مبنی بر اینکه حزب اتحاد ملت پدرسالار است، گفت: این انتقادات تازگی ندارد. به هر حال هر حزبی که چه از حیث کمی و چه کیفی قدرت اثر گذاری بیشتری داشته باشد، چه در ائتلاف هایی که شکل می گیرد و چه به لحاظ گفتمانی منشا اثر بیشتری خواهد داشت و به همان میزان که اثر گذار است، به همان میزان هم ممکن است از سوی برخی احزاب  به خصوص در ائتلاف ها مورد حمله  و انتقاد واقع می‌شود.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در ادامه اظهارات فائزه هاشمی را بی انصافی خوانده و گفت: قاعدتا اگر نقدی باشد، فضا برای نقد و گفتگو در فضای غیر رسانه ای هم فراهم است، اما اینکه در سطح رسانه ها با این القاب به حزب اتحاد حمله می‌شود، به نظرم بی انصافی است. طرح این‌ نوع مسایل و دادن این نسبت ها غیر از آنکه کار ائتلاف را در انتخابات سخت تر بکند، هیچ نتیجه دیگری به دنبال نخواهد داشت.

پس از آذر منصوری، جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز به اظهارات فائزه هاشمی علیه خاتمی و حزب نزدیک به او، واکنش نشان داد.

جلالی‌زاده فائزه هاشمی را و جریان نزدیک به وی را فاقد پایگاه اجتماعی دانسته و گفته است: حزب اتحاد یکی از احزاب قدرتمند اصلاحات است که فعالیتش در استانها و حضور در انتخابات مختلف نشان دهنده گسترده بودن پایگاه این حزب است حال کسانی که از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار نیستند یا پایگاه مردمی ندارند نباید با اتهام به حزب اتحاد، تلاش کنند که پایگاهی کسب کنند. به هر صورت اگر قرار باشد در بین اصلاح طلبان، حزبی براساس جایگاه مردمی، فعالیت های حزبی، براساس کنگره ها و جلسات، اعلام نظرها و حمایت از مردم، قدرت برتری داشته باشد از نظر بنده، حزب اتحاد است.

جلالی‌زاده در ادامه نیز با اعلام اینکه حزب اتحاد ملت نسبت به سایر احزاب اصلاح‌طلب برتر است، گفت: اگر قرار باشد که ما جایگاه احزاب را در شورای عالی اصلاح طلبان یا شورای هماهنگی اصلاحات بشناسیم مشخص است که حزب اتحاد از همه احزاب اصلاح طلب دیگر پیشروتر است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، مرحوم هاشمی توانست احزاب اصلاح‌طلبی که دچار تشتت آراء بودند را حول شخصیت خود به یک وحدت نسبی رسانده و در نتیجه تجمیع آراء جریان اصلاحات را برای حسن روحانی به ارمغان آورد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز محمد خاتمی با جایگاهی که بین اصلاح‌طلبان داشت، به حمایت تمام قد از حس روحانی پرداخت.

اما اکنون در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شرایط برای اصلاح‌طلبان فرق کرده است. نه هاشمی زنده است که مرکز وحدت اصلاح‌طلبان باشد و نه خاتمی آن وجهه و جایگاه سابق را دارد. کما اینکه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز شاهد اختلافات اساسی بین احزاب اصلاح‌طلب بودیم.

دیدار کرباسچی با خاتمی، برای شهردار نشدن نجفی در مقابل محسن هاشمی/ با وجود  اطلاع از زندگی شخصی نجفی، جهانگیری نقش اصلی را در تحریک او برای شهردار شدن  داشت/ محسن هاشمی:

دلیل شکست ناطق نوری در دوم خرداد از زبان خودش - پایگاه خبری / تحلیلی نگام

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

انتخابات، سنگر ملت

مجلس

مزار شهیده فائزه رحیمی در جوار شهیده ناهید فاتحی کرجو

مزار شهیده فائزه رحیمی قطعه ۲۸ گلزار شهدای بهشت زهرا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.