سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جهانگیری در پی پیروزی «بایدن»: باید در چنین مقطعی تعامل کنیم تا فرصت سوزی نشود

جهانگیری در پی پیروزی «بایدن»: باید در چنین مقطعی تعامل کنیم تا فرصت سوزی نشود

روز گذشته اسحاق جهانگیری در واکنش به انتقاداتی که به بی تدبیری و بی کفایتی دولت وارد است که باید برای بهبود اوضاع کشور و معیشت مردم، از راهبرد تعامل استفاده کنیم.

: در چند روز گذشته و پس از قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای که نتیجه انتخابات آمریکا را بر وفق مراد می‌دیدند، فرشته سازی از بایدن را کلید زده و دوباره سرنوشت کشور و معیشت مردم را به تعامل با آمریکایی‌ها گره زدند.

بیشتر بخوانید:

عاشقان مذاکره با ترامپ و بایدن؛

  روز گذشته(دوشنبه 26 آبان 99) اسحاق جهانگیری در واکنش به انتقاداتی که به بی تدبیری و بی کفایتی دولت وارد است که باید برای بهبود اوضاع کشور و معیشت مردم، از راهبرد تعامل استفاده کنیم.

معاون اول حسن روحانی با اشاره غیر مستقیم به روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا گفت: اگر در چنین مقطعی از این راهبرد استفاده نکنیم پس چه زمانی استفاده خواهیم کرد، مسایل کشور با سوزاندن فرصت‌ها قابل حل نیست.

جهانگیری در ادامه و در رابطه با فرصتی که پیروزی بایدن برای ایران فراهم آورده، اظهار داشت: ترامپ انسانی به معنای واقعی ظالم و زورگو است که تا آنجا که توانست به مردم ایران فشار وارد کرد و تحریم های ظالمانه غیرانسانی به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی بر ملت تحمیل کرد و سردار سلیمانی عزیز قهرمان ملی ما را به شهادت رساند. وقتی چنین فردی در انتخابات ریاست جمهوری رأی نیاورد کاملاً طبیعی است که مردم ایران خوشحال شوند اما این به آن معنی نیست که شخص جدیدی که روی کار آمده باید فردی ممتاز و ویژه تلقی شود. وقتی افکار عمومی تصور می کند که ممکن است در شرایط جدید تحریم ها از میان برداشته شود، نگاه جامعه نسبت به آینده کشور مثبت می شود اما متأسفانه عده ای از اینکه نظر مردم و افکار عمومی مثبت باشد ناراحت می شوند و باورشان این است که این جریان ممکن است به نفع فلان گروه باشد.

اولاً؛ جهانگیری درحالی تقصیر همه مشکلاتی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است را متوجه شخص ترامپ و نه سیاستگذاران ایالات متحده می‌داند و از تعامل با بایدن به‌عنوان فرصتی برای بهبود اوضاع کشور یاد می‌کند که از 39 اقدام تحریمی که تاکنون از سوی آمریکایی‌ها علیه ملت ایران انجام گرفته، 23 اقدام آن از سوی دموکرات‌ها بوده است. به عبارتی دیگر، از کل تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران 59 درصد توسط رؤسای‌جمهور دموکرات این کشور اعمال شده است.

بنا به گزارشی که وطن امروز در این رابطه کار کرده است، از منظر راهبردی نیز رؤسای‌جمهور دموکرات برای نخستین‌ بار راهبردهای تحریمی جدیدی را علیه ایران اجرا کرده‌اند. دموکرات‌ها نخستین‌ بار تحریم‌های اقتصادی را به عنوان راهبرد سیاست خارجی ضد ایران، در دوره جیمی کارتر علیه ایران وضع کرده‌اند. آنها همچنین برای نخستین‌ بار تحریم‌های ثانویه اقتصادی را در دوره کلینتون علیه ایران اعمال کرده‌اند و در دوره اوباما نیز برای نخستین‌ بار راهبرد تحریم‌های ثانویه بانکی نسل دوم با تهدید بانک‌های خارجی به قطع دسترسی آنها به نظام پرداخت دلار در صورت همکاری با ایران را کلید زده‌اند.

ثانیاً؛ آنطور که از اظهارات جهانگیری پیداست، مشکلاتی که امروز گریبان گیر معیشت مردم و اقتصاد کشور شده، ربطی به هفت سال سوءتدبیری، بی عملی و بی کفایتی دولت تدبیر ندارد. شاید جهانگیری فراموش کرده باشد، اما مردم ایران به خوبی به یاد دارند، در سال 92 حسن روحانی هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در حضور رسانه ها و در برابر چشمان ملت قسم جلاله خورد که «اگر مشکلات این کشور راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم» و در مناظرات همان انتخابات نیز اعلام کرد که دلیل عمده مشکلات اقتصادی کشور، ریشه در داخل دارد.

اساساً از نظر جهانگیری، زمین و زمان مقصرین وضع موجود کشور هستند، جز مقصرین اصلی که سرنوشت کشور و ملت ایران را به مذاکره با آمریکایی‌ها و برجام گره زدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۳ ترور با یک فرمول

سه دولت، سه سپهبد شهید

کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران توسط دولت سیزدهم

دو سال فعالیت دولت سیزدهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.