سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / غفلت از بازار بزرگ 145 میلیون نفری؛ رتبه 49 ایران در مراودات اقتصادی با روسیه

غفلت از بازار بزرگ 145 میلیون نفری؛ رتبه 49 ایران در مراودات اقتصادی با روسیه

کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه در نشست روابط راهبردی ایران و روسیه گفت که در روابط اقتصادی، ایران می‌تواند مانند ترکیه و مصر، تبادل اقتصادی خود را افزایش بدهد، هم‌اکنون ایران در رده چهل و نهم است و با نقطه مطلوب در تبادلات اقتصادی با روسیه خیلی فاصله دارد.

به گزارش فارس، نشست تخصصی «روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و تمدید تفاهم‌نامه‌ همکاری دو جانبه و فرصت‌های پیش‌رو» به همت انجمن بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و با حضور اساتید و کارشناسانی از ایران و روسیه  برگزار شد.

علی باکوئی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: مقام معظم رهبری در اولویتی که برای روابط بین‌الملل تصویر کردند، برای سه گروه،کشورهای مسلمان، کشورهای همسو و کشورهای همسایه  اولویت قائل شدند. با در نظر گرفتن اینکه روسیه کشورهمسایه ما است و در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای یا جهانی، در بسیاری از موارد با ما همسو بوده و همچنین حضور بیش از 25 میلیون مسلمان در این کشور، می‌توان روسیه را تنها کشوری نامید که واجد هر سه اولویت است. روابط ایران و روسیه فراز و فرودهای بسیاری داشته است و باید در تقویت روابط دوجانبه گام‌های عملی برداشته شود.

در این نشست محمود رضا سجادی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: در بحث روسیه، نکته مهم این است که ما بازشناسی جدی از روسیه داشته باشیم. این کار دو دلیل دارد. دلیل اول آن است که روسیه‌ای که امروز با آن مواجه هستیم، روسیه تزاری و یا شوروی کمونیزم نیست، روسیه امروز، کشوری است که کاملاً زمینه‌های همکاری‌اش با ما موجود است و ایران را به چشم کشوری می‌بینند که می‌تواند در صحنه بین‌المللی نقش موثری ایفا بکند. دلیل دوم این است که متأسفانه در ذهنیت تاریخی دو طرف، کلیشه‌های ذهنی وجود دارد که این کلیشه‌ها توسط دشمنان دو ملت بوجود آمده است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه اضافه کرد: نکته بعدی در تحلیل روسیه این است که قدرت مالی و رسانه در روسیه  در دست یهودی‌ها است. نکته بعد این است که بعضی افراد در مجموعه حاکمیتی ما، فکر می‌کردند اولویت روسیه سیاسی ـ امنیتی است، اما با رفتاری که در روسیه شاهدیم اولویت اول، دوم و سوم روسیه اقتصادی است.

«الکساندر سادوفنیکف» سفیر سابق روسیه در جمهوری اسلامی ایران در این نشست اظهار داشت: آشوب‌های داخلی در بعضی کشورها و مداخله برخی کشورها در امور این منطقه، ما را وادار می‌کند که باهم همکاری بیشتری داشته باشیم و اقدامات مشترکی را درخصوص تحولات آینده منطقه انجام دهیم. درخصوص کشورهایی مثل افغانستان، یمن، لبنان، سوریه، عراق و درگیری‌های بین ارامنه و آذربایجان باید در حال آماده‌باش باشیم و در حل و فصل مسائل کار کنیم. در مسئله مبارزه با تروریسم در سوریه می‌بایست همکاری‌های خود را ادامه دهیم.

«الکسی خلبنیکوف» کارشناس مسائل غرب آسیا از شورای امور بین‌الملل روسیه گفت: «سابقه تاریخی خوبی نسبت به روسیه در ذهن مردم ایران وجود ندارد و نگاه منفی در این زمینه وجود دارد و باید نسبت به ترمیم آن اهتمام کرد. در مورد روابط اقتصادی، ایران می‌تواند مانند ترکیه و مصر، تبادل اقتصادی خود را افزایش  بدهد. هم‌اکنون ایران در رده چهل و نهم است و با نقطه مطلوب در تبادلات اقتصادی با روسیه خیلی فاصله دارد. این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: بعضی مواقع احساس می‌شود که ممکن است ایران به سمت غرب تمایل پیدا کند، شاید یک روزی روابط ایران و غرب بهتر بشود و بر روی روابط ایران با روسیه تاثیر بگذارد و روسیه نسبت به این مسئله واهمه دارد.

«یلنا دونایوا» پژوهشگر ارشد انستیتو مطالعات شرقی آکادمی ملی علوم روسیه گفت: همکاری ایران و روسیه ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است. تهدیدات مشترکی مثل تحریم غربی‌ها برعلیه ایران و روسیه و‌اشتراک منافع دو کشور در مقابله با یک جانبه گرائی آمریکا، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، منجر به گسترش همکاری نظامی دو کشور و طرح مسئله مشارکت راهبردی شده است. پژوهشگر ارشد انستیتو مطالعات شرقی افزود: مشکلات دو کشور، به عدم اعتماد کامل به یکدیگر و فضاسازی مطبوعاتی غرب برمیگردد. در مورد بعضی مسائل، در سطوح مقامات ارشد هر دو کشور تصمیماتی اخذ شده ولی در سطوح دیگر، حتی شاید در سطوح وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هیچ فهمی وجود ندارد. ظرفیت همکاری ما خیلی زیاد است و جمع‌بندی ما این است که فهم و شناخت بیشتر دو کشور و دو ملت از یکدیگر و پشت سر گذاشتن سابقه تاریخی، ارزیابی مجدد تجربه روابط دو کشور،شناسایی نقاط قوت و ضعف سیاست یکدیگر، باید پشتوانه روابط سیاسی، اقتصادی ، سیاسی، علمی و دانشگاهی قرار گیرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روحانی ۲۰ دقیقه هم برای رتبه‌بندی معلمان وقت نگذاشت

سید محمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش

رشد 12دلاری طلای جهانی

جنگ روسیه و اوکراین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.