سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وقتی همه این مرز و بوم حسینیه می‌شود/ کوچه به کوچه عشق تو را فریاد می‌زنم

وقتی همه این مرز و بوم حسینیه می‌شود/ کوچه به کوچه عشق تو را فریاد می‌زنم

حاج مهدی رسولی، این روزها غبار از خاطره‌ها زدوده و منازل شهدا را به جوانان بازشناسایی می‌کند، تا بگوید یاد شهدا هرگز از اذهان مردم قدرشناس ایران اسلامی در پس مشکلات و گرفتاری‌ها پاک نخواهد شد.

عجب روزگاری شده است، شاید هرگز حتی در گوشه‌های ذهن خود هم تصور نمی‌کردیم که روزی برسد برای برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان هم دچار محدودیت شویم.

شاید اگر چند سال پیش کسی می‌گفت که چین روزگاری خواهد رسید او را مورد تمسخر قرار می‌دادیم، اما این روزگار فرا رسیده و ویروس کرونا کاری کرده است، که حتی از برگزاری یک مراسم ساده عزاداری هم محروم هستیم.

همه ساله در این ایام خیابان‌ها و کوچه‌ها مملو از عاشقان اباعبدالله‌الحسین بود و دستجات عزاداری در کوی و برزن حرکت می‌کردند، تا فریاد مظلومیت حسین را از پس تاریخ فریاد زنند، فریادی که بیش از 1400 سال است که خاموش نشده و هر سال هم رونق می‌گیرد.

مظلومیت شهدای کربلا اما امسال بیشتر از سال‌های دیگر به چشم می‌آید و عزاداران حتی برای رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی از اجتماعات کوچک نیز بر حذر شده‌اند، چرا که ویروس کرونا برای شیوع حد و مرزی را نمی‌شناسد.

اما عاشقان اباعبدالله در هیأت ثارالله در این شرایط هم با شیوه‌های نوین و ابتکاری اقدام به برپایی عزاداری می‌کنند، تا پرچم مظلومیت فرزند فاطمه زمین نیافتد و چراغ عزاداری آن امام کم‌رنگ و کم سو نشود.

بچه‌های هیأت ثارالله این روزها هم جای جای شهر زنجان را به یک حسینیه تبدیل کرده‌اند و با حضور در کوچه‌های شهر و در مقابل منازل شهدا اقدام به برپایی هیأت عزاداری می‌کنند.

حاج مهدی رسولی، این روزها غبار از خاطره‌ها زدوده و منازل شهدا را به جوانان بازشناسایی می‌کند، تا بگوید یاد شهدا هرگز از اذهان مردم قدرشناس ایران اسلامی در پس مشکلات و گرفتاری‌ها پاک نخواهد شد.

اینجا خیابان ضیایی است، خیابانی که روزگاری سردار حمید احدی از افتخارات زنجانی‌ها در دوران دفاع مقدس و فرمانده پاکباز گردان خط شکن حضرت امام سجاد (ع) لشگر31 عاشورا کودکی خود را به جوانی رسانده است.

حاج کریم، حاج مهدی را به گرمی پذیرا می‌شود و بر صندلی تکیه می‌زند، حاج مهدی که جایگاه ویژه‌ای در میان خانواده‌های شهدا دارد،  شروع به مداحی می‌کند، چند نفری بیشتر در مقابل خانه شهید نیست، پدر و مادر شهید و چند نفر همراه حاج مهدی، کم کم همسایه‌ها با صدای مداح جمع می‌شوند و کوچه به حسینه‌ای تبدیل می‌شود.

پیر و جوان و زن و مرد و حتی آنهایی که با خودرو عبور می‌کردند، توقف می‌کنند، تا لحظاتی را در این حسینیه بگذرانند و عزاداری کنند.

مردم با دیدن مداح حاج مهدی رسولی در پیاده‌رو یک خیابان و آن هم در حال مداحی و شوق گوش دادن به نوای این مداح جمع می‌شوند و مجلس گرم‌تر می‌شود.

یکی از اعضای گروه جهاد و شهادت هیات ثارالله  با بیان اینکه حضور در مقابل منازل شهدا و عزاداری تا پایان دهه اول محرم ادامه خواهد داشت، افزود: این اقدام حاج مهدی رسولی و هیات ثارالله از دو روز قبل محرم آغاز شده است.

تالان با اشاره به حضور در مقابل منزل چهار خانواده شهید، افزود: شهید منتخبی، شهیدان جوادی، شهید احدی و شهید صادقی از جمله شهدایی هستند که تاکنون هیات در مقابل منزل آنها اقدام به برپایی عزاداری حسینی کرده است.

وی با تقدیر از حضور همسایه‌ها و شهروندان زنجانی در این مراسم گفت: این مراسم در مقابل منازل شهدا و در کوچه شهدا برگزار می شود تا یاد و خاطره تنها زنده نگه داشته شود.

رسول احدی برادر شهید سردار احدی نیز با تقدیر از اقدام هیات ثارالله و حاج مهدی رسولی، اظهار کرد: این گونه اقدامات فرهنگی در فضای کنونی کشور نیاز بود.

وی با بیان اینکه این اقدامات باید برای ایجاد یک فضای ساده و بی‌ریای عزاداری اباعبدالله در کشور ادامه داشته باشد، افزود: با توجه به وضعیت کرونایی در کشور این گونه اقدامات زمینه ساز شور و شعور حسینی دیگری در فضای کشور است.

وی با تقدیر از کسانی که در این زمینه گام برمی‌دارند، تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات فرهنگی خوبی از سوی مادحان بزرگ در حال انجام است.

احدی با تاکید بر لزوم زنده نگه داشتن شعائر دینی در جامعه گفت: این گونه اقدامات باعث شناساندن شهدا به جوانان به ویژه نسل جوان خواهد شد.

…و حال حاج مصطفی، حاج حسین، حاج عبدالله و… از همرزمان و دوستان شهید هم کم‌‌کم از راه می‌رسند، فضای خاصی در خیابان ضیایی زنجان که از محله‌های قدیمی شهر است ایجاد شده است و اکنون این کوچه به یک حسینیه تبدیل شده است.

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ/ نان خونین

حاج مهدی رسولی

کاریکاتور/ صهیونیست پست‌تر از کفتار و درندگان وحشی

فریاد از جنایت در غزه؛

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.