سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نامه امیرالمومنین(ع ) به امام حسن مجتبی (ع) زمانی که از جنگ صفین باز می گشت (قسمت_اول)

نامه امیرالمومنین(ع ) به امام حسن مجتبی (ع) زمانی که از جنگ صفین باز می گشت (قسمت_اول)

نامه امیرالمومنین(علیه السلام )  به امام حسن مجتبی (علیه السلام) زمانی که از جنگ صفین باز می گشت(قسمت_اول)

انسان و حوادث روزگار
از پدری فانی، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگی را پشت سر نهاده كه در سپری شدن دنيا چاره ای ندارد مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان، و كوچ كننده فردا، به فرزندی که امیدوار به چيزی است كه به دست نمی آيد، رونده راهی كه به نيستی ختم می شود، در دنيا هدف بيماريها ، در گرو روزگار، و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كننده دنيای فريب كار، وام دار نابوديها، اسير مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشين اندوهها، آماج بلاها، به خاك در افتاده خواهشها، وجانشين گذشتگان است.پس از ستايش پروردگار،هماناگذشت عمر، و چيرگی روزگار، و روی آوردن آخرت، مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر ميكنم و از غير خودم روی گردان شدم، كه نظرم را از ديگران گرفت، و از پيروی خواهشها باز گرداند، و حقيقت كار مرا نماياند، و مرا به راهی كشاند كه شوخی بر نمی دارد، و به حقيقتی رساند كه دروغی در آن راه ندارد. و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منی، آنگونه كه اگر آسيبی به تو رسد به من رسيده است، و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگی مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم، و نامه ای برای تو نوشتم، تا تو را در سختيهای زندگی رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم.

مراحل خودسازی

پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش ميكنم كه پيوسته در فرمان او باشی، و دلت را با ياد خدا زنده كنی، و به ريسمان او چنگ زنی، چه وسيله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيری. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هوای نفس را با بی اعتنایی به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن، و با نور حكمت روشنایی بخش، و با ياد مرگ آرام كن، به نابودی از او اعتراف گير، و با بررسی تحولات ناگوار دنيا به او آگاهی بخش، و از دگرگونی روزگار، و زشتيهای گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن، و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانی نمی گذرد كه تو هم يكی از آنانی پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش، و آنچه نميدانی مگو، و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور، و در جادّه ای كه از گمراهی آن می ترسی قدم مگذار، زيرا خودداری به هنگام سرگردانی و گمراهی، بهتر از سقوط در تباهی هاست.

 اخلاق اجتماعی

به نيكی ها امر كن و خود نيكوكار باش، و با دست و زبان بدی ها را انكار كن، و بكوش تا از بدكاران دور باشی ، و در راه خدا آنگونه كه شايسته است تلاش كن، و هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. برای حق در مشكلات و سختيها شنا كن، شناخت خود را در دين به كمال رسان، خود را برای استقامت برابر مشكلات عادت ده، كه شكيبایی در راه حق عادتی پسنديده است، در تمام كارها خود را به خدا واگذار، كه به پناهگاه مطمئن و نيرومندی رسيده ای، در دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان، كه بخشيدن و محروم كردن به دست اوست، و فراوان از خدا درخواست خير و نيكی داشته باش. وصيّت مرا بدرستی درياب، و به سادگی از آن نگذر، زيرا بهترين سخن آن است كه سودمند باشد، بدان علمی كه سودمند نباشد، فايده ای نخواهد داشت، و دانشی كه سزاوار ياد گيری نيست سودی ندارد.

 نهج البلاغه ، نامه31

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اجرای نخبگان قرآنی، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

خانم ها ثنا نظری و حدیث نظری در برنامه قرآنی

چرا اسلام مرد را به عنوان سرپرست خانواده برگزیده است؟

سرپرست خانواده اسلام وظیفه مرد را سنگین نموده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.