سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شکار ۱۸۰ میلیارد تومانی سپاه از ارتش آمریکا/ MQ-۹ چیست و چرا شکار آن اهمیت دارد؟

شکار ۱۸۰ میلیارد تومانی سپاه از ارتش آمریکا/ MQ-۹ چیست و چرا شکار آن اهمیت دارد؟

هفته گذشته سردار حاجی زاده از به غنیمت گرفتن یک فروند پهپاد MQ-۹ آمریکایی خبرداد. اما MQ-۹ چیست و چرا شکار آن اهمیت دارد؟


پهپاد MQ-۹ ملقب به ریپر در حقیقت جانشین پهپاد معروف MQ-۱ پردیتور است که البته گاهی به عنوان پریدتور بی نیز شناخته می شود.
این پهپاد ۱۱ متر طول، ۲۰ متر دهانه بال و ارتفاع ۳.۸۱ متر دارد. مشخصا مقایسه همین اعداد به ما کمک می کند تا متوجه بشویم با یک پرنده بسیار بزرگتر طرف هستیم.
در پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی Honeywellاستفاده می شود. وزن پهپاد ریپر ۲۲۰۰ کیلو است.
در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن است. ارتفاع پروازی ریپر ۱۵ کیلومتر است.
پهپاد ریپر می تواند به مهماتی مثل موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری GBU-۱۲ و یا بمب هدایت ماهواره ای GBU-۳۸نیز مجهز شود. در عین حال شرکت اروپایی MBDA موشک های بریمستون را نیز با موفقیت از روی این پهپاد شلیک کرده است.
سامانه چند منظوره هدف یابی AN/DAS-۱ MTS-Bاز شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب و هوایی و همچنین علامت گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار AN/APY-۸ Lynx II و در مدل جستجوی دریایی این پهپاد که به اسم Guardian شناخته می شود نیز از راداری به اسمSeaVue Marine بهره گرفته می شود.
در بازار صادراتی نیز این پهپاد بسیار موفق بوده و به غیر از نیروهای مسلح آمریکا، هم اکنون فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس از جمله دیگر کاربران این پهپاد محسوب می شوند و هندوستان نیز قراردادی را برای خرید مدل Guardian به امضاء رسانده است.
در بحث سابقه رزمی نیز می توان به عراق، افغانستان و یمن به عنوان شلوغ ترین نقاط حضور ریپر اشاره کرد.
بهای هر فروند آن در حدود ۱۷ میلیون دلار (در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) اعلام و بیش از ۱۶۰ فروند از آن تا به امروز ساخته شده است.
در حقیقت این پهپاد را می توان ستون فقرات عملیات اطلاعات و شناسایی آمریکا خصوصا در مناطقی مثل منطقه خاورمیانه و آفریقا دانست.
حال باید منتظر بود و مشاهده کرد که چه زمانی با نشانه های ریپر آمریکایی در محصولات وطنی رو به رو خواهیم شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۳ ترور با یک فرمول

سه دولت، سه سپهبد شهید

موشک‌های سپاه به پایگاه نواتیم اصابت کرده است

بی بی سی فارسی:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.