سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وقتی همه این مرز و بوم حسینیه می‌شود/ کوچه به کوچه عشق تو را فریاد می‌زنم

وقتی همه این مرز و بوم حسینیه می‌شود/ کوچه به کوچه عشق تو را فریاد می‌زنم

حاج مهدی رسولی، این روزها غبار از خاطره‌ها زدوده و منازل شهدا را به جوانان بازشناسایی می‌کند، تا بگوید یاد شهدا هرگز از اذهان مردم قدرشناس ایران اسلامی در پس مشکلات و گرفتاری‌ها پاک نخواهد شد.

عجب روزگاری شده است، شاید هرگز حتی در گوشه‌های ذهن خود هم تصور نمی‌کردیم که روزی برسد برای برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان هم دچار محدودیت شویم.

شاید اگر چند سال پیش کسی می‌گفت که چین روزگاری خواهد رسید او را مورد تمسخر قرار می‌دادیم، اما این روزگار فرا رسیده و ویروس کرونا کاری کرده است، که حتی از برگزاری یک مراسم ساده عزاداری هم محروم هستیم.

همه ساله در این ایام خیابان‌ها و کوچه‌ها مملو از عاشقان اباعبدالله‌الحسین بود و دستجات عزاداری در کوی و برزن حرکت می‌کردند، تا فریاد مظلومیت حسین را از پس تاریخ فریاد زنند، فریادی که بیش از 1400 سال است که خاموش نشده و هر سال هم رونق می‌گیرد.

مظلومیت شهدای کربلا اما امسال بیشتر از سال‌های دیگر به چشم می‌آید و عزاداران حتی برای رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی از اجتماعات کوچک نیز بر حذر شده‌اند، چرا که ویروس کرونا برای شیوع حد و مرزی را نمی‌شناسد.

اما عاشقان اباعبدالله در هیأت ثارالله در این شرایط هم با شیوه‌های نوین و ابتکاری اقدام به برپایی عزاداری می‌کنند، تا پرچم مظلومیت فرزند فاطمه زمین نیافتد و چراغ عزاداری آن امام کم‌رنگ و کم سو نشود.

بچه‌های هیأت ثارالله این روزها هم جای جای شهر زنجان را به یک حسینیه تبدیل کرده‌اند و با حضور در کوچه‌های شهر و در مقابل منازل شهدا اقدام به برپایی هیأت عزاداری می‌کنند.

حاج مهدی رسولی، این روزها غبار از خاطره‌ها زدوده و منازل شهدا را به جوانان بازشناسایی می‌کند، تا بگوید یاد شهدا هرگز از اذهان مردم قدرشناس ایران اسلامی در پس مشکلات و گرفتاری‌ها پاک نخواهد شد.

اینجا خیابان ضیایی است، خیابانی که روزگاری سردار حمید احدی از افتخارات زنجانی‌ها در دوران دفاع مقدس و فرمانده پاکباز گردان خط شکن حضرت امام سجاد (ع) لشگر31 عاشورا کودکی خود را به جوانی رسانده است.

حاج کریم، حاج مهدی را به گرمی پذیرا می‌شود و بر صندلی تکیه می‌زند، حاج مهدی که جایگاه ویژه‌ای در میان خانواده‌های شهدا دارد،  شروع به مداحی می‌کند، چند نفری بیشتر در مقابل خانه شهید نیست، پدر و مادر شهید و چند نفر همراه حاج مهدی، کم کم همسایه‌ها با صدای مداح جمع می‌شوند و کوچه به حسینه‌ای تبدیل می‌شود.

پیر و جوان و زن و مرد و حتی آنهایی که با خودرو عبور می‌کردند، توقف می‌کنند، تا لحظاتی را در این حسینیه بگذرانند و عزاداری کنند.

مردم با دیدن مداح حاج مهدی رسولی در پیاده‌رو یک خیابان و آن هم در حال مداحی و شوق گوش دادن به نوای این مداح جمع می‌شوند و مجلس گرم‌تر می‌شود.

یکی از اعضای گروه جهاد و شهادت هیات ثارالله  با بیان اینکه حضور در مقابل منازل شهدا و عزاداری تا پایان دهه اول محرم ادامه خواهد داشت، افزود: این اقدام حاج مهدی رسولی و هیات ثارالله از دو روز قبل محرم آغاز شده است.

تالان با اشاره به حضور در مقابل منزل چهار خانواده شهید، افزود: شهید منتخبی، شهیدان جوادی، شهید احدی و شهید صادقی از جمله شهدایی هستند که تاکنون هیات در مقابل منزل آنها اقدام به برپایی عزاداری حسینی کرده است.

وی با تقدیر از حضور همسایه‌ها و شهروندان زنجانی در این مراسم گفت: این مراسم در مقابل منازل شهدا و در کوچه شهدا برگزار می شود تا یاد و خاطره تنها زنده نگه داشته شود.

رسول احدی برادر شهید سردار احدی نیز با تقدیر از اقدام هیات ثارالله و حاج مهدی رسولی، اظهار کرد: این گونه اقدامات فرهنگی در فضای کنونی کشور نیاز بود.

وی با بیان اینکه این اقدامات باید برای ایجاد یک فضای ساده و بی‌ریای عزاداری اباعبدالله در کشور ادامه داشته باشد، افزود: با توجه به وضعیت کرونایی در کشور این گونه اقدامات زمینه ساز شور و شعور حسینی دیگری در فضای کشور است.

وی با تقدیر از کسانی که در این زمینه گام برمی‌دارند، تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات فرهنگی خوبی از سوی مادحان بزرگ در حال انجام است.

احدی با تاکید بر لزوم زنده نگه داشتن شعائر دینی در جامعه گفت: این گونه اقدامات باعث شناساندن شهدا به جوانان به ویژه نسل جوان خواهد شد.

…و حال حاج مصطفی، حاج حسین، حاج عبدالله و… از همرزمان و دوستان شهید هم کم‌‌کم از راه می‌رسند، فضای خاصی در خیابان ضیایی زنجان که از محله‌های قدیمی شهر است ایجاد شده است و اکنون این کوچه به یک حسینیه تبدیل شده است.

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رهبرمؤید انقلاب، بر پیکر هفت شهید راه قدس نماز اقامه کردند

اقامه نماز بر پیکر هفت شهید راه قدس

نماهنگ/ نان خونین

حاج مهدی رسولی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.