سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / طنازی وزیر امورخارجه در مجلس: سیاست خارجی حوزه دعوای گروهی و جناحی نیست!

طنازی وزیر امورخارجه در مجلس: سیاست خارجی حوزه دعوای گروهی و جناحی نیست!

پرداخت یارانه سیاسی به هم حزبی های داخلی از جیب منافع ملی مردم ایران، رویه ای است که از ابتدای دولت یازدهم با قدرت هر چه تمام تر از سوی تیم سیاست خارجی این دولت و به صورت مشخص محمدجواد ظریف پیگیری شده است.

جلسه جنجالی نمایندگان مجلس با ظریف صحبت‌های قابل تاملی را رد و بدل کرد. ظریف که حالا با تجربه 7 سال سیاست مماشات در برابر آمریکا منجر به از دست دادن اهرم‌های قدرت ملی کشور شده و نتوانسته با توافق برجام تحریم را از کشور دور کند دست به مظلوم نمایی زده است. یکی از جالب‌ترین صحبت‌های وی جایی بود که گفت: «سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست». صحبت درستی که البته گوینده آن نمی‌تواند چنین ادعایی بکند. چرا که هر بار برای منافع جناحی خود از حوزه منافع ملی کاسته است.

پرداخت یارانه سیاسی به هم حزبی های داخلی از جیب منافع ملی مردم ایران، رویه ای است که از ابتدای دولت یازدهم با قدرت هر چه تمام تر از سوی تیم سیاست خارجی این دولت و به صورت مشخص محمدجواد ظریف پیگیری شده است، رویکردی که حتی در مواردی با صراحت به عنوان ابزاری برای چانه زنی و امتیازگیری از طرف مقابل مبدل شده و بارها وبارها در مصاحبه ها و گفتگوهای وزیر امور خارجه بازتاب داشته است.

ظریف که  در دوره مسئولیتش حتی دیپلمات باهوشی نبود، بارها برای بدست آوردن منافع جناحی در مسئولیتی که باید برای منافع ملی ایران می‌جنگید سواستفاده کرد.

 ظریف در سال93 در شورای روابط خارجی آمریکا حضور پیدا کرد. فارغ از اینکه چرا باید وزیر خارجه کشورمان در چنین جلسه ای شرکت کند اما صحبت های ظریف در جمع دشمنان تعجب برانگیز بود. در این نشست وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به سؤال هاله اسفندیاری، همکار جورج سوروس و مسؤول بخش خاورمیانه وودرو ویلسون با گره زدن مساله دیپلماسی به انتخابات گفته بود مذاکرات هسته‌ای تاثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد.

دانلود فیلم 

ظریف بعدا هم در پاسخ به سوال روزنامه ایتالیایی کوریه دلاسرا درباره اینکه «آیا هنوز مقاومتی برای تعامل و گشایش(روابط) با غرب (در ایران) وجود دارد؟» نسبت به رای نیاوردن در انتخابات های ایران اظهار نگرانی کرده و می گوید: «برای اینکه همه عواقب و نتایج توافق(هسته‌ای) پذیرفته شود، توافق باید  نشان دهد که منافع دارد. اگر مردم منافع آنرا ببینند، آنها به حمایشان ادامه می‌دهند اگر اینطور نشود آنها می‌توانند به صندوق‌های رای بگویند که به آنهایی که از توافق حمایت کردند، رای ندهید. من معتقدم که توافق به نفع همه است.»

اما این موارد تنها نمونه هایی نیست که نشان میدهد که ظریف از سیاسی‌بودن اهداف مذاکرات با طرف غربی و آمریکایی صحبت می کند.

پیشتر و هنگامی که روحانی به عنوان دبیرشورای عالی امنیت‌ملی در دولت اصلاحات مشغول مذاکره با طرف غربی بود نیز ظریف در سخنانی که فیلمش سالها بعد منتشر شدخطاب به البرادعی دبیرکل آزانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود«بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند.آنها موفقیتی در این گفتگوها نمی بینند و از طرفی آنها آدمهای پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی ها و مذاکره کنندکان ایرانی هردو در ایران از دست رفته است»

 دانلود فیلم 

نکته جالب اینکه دی‌ماه 93 روحانی در افتتاح اولین کنفرانس اقتصاد ایران گفته بود: «در کشور ما سال‌هاست که اقتصاد به سیاست داخلی و خارجی یارانه می‌دهد. تا کی می‌خواهیم این کار را بکنیم؟ یک دهه برعکس کنیم و ببینیم چه می‌شود و از سیاست داخلی و سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهیم تا مشاهده کنیم مردم زندگی و معیشت‌شان چگونه خواهد شد.‌» این شعارها که امروز نتایج خودش را نشان داده هنوز هم توسط جریان شکست‌خورده‌ی غرب گرا در حال تکرار شدن است.

آیا ظریف با مفهوم منافع ملی آشناست؟

ظریف در حالی ادعای فهم سیاست خارجی و منافع ملی دارد که در سال 1397 حتی برای تحمیل خسارتی دیگر که خواسته اروپا و آمریکا بود(FATF)   کشور خودش را به پولشویی متهم کرد بدون آنکه حاضر به ارائه سندی در این خصوص باشد.

وی به صراحت درگفت و گو با خبرآنلاین  کشور و مردم خود را متهم کرد که در ایران “خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند” و “آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور” کنند. این صحیت های ظریف اما بهانه دست آمریکایی ها شد چراکه اتاق خزانه داری آمریکا با طرح این ادعا که نظام اقتصادی ایران در حال پولشویی برای دور زدن تحریم هاست به نهادهای مالی خارجی هشدار داده است که روابط تجاری با ایران نداشته باشند و این سخنان وزیر مستعفی بازی در پازل دشمن تحلیل میشد.

او در حالی ادعاهای اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران را تکرار کرد که که صحبت هایش اهرمی به دست بیگانگان برای فشار بیشتر به مردم شده و به سند رسمی از پولشویی برای دشمن تبدیل شد.

همان زمان رسانه های دشمن با خوشحالی تمام این صحبت های بی پایه، سیاست زده و ضدمنافع ملی کشور را مخابره کردند.

جای تعجب دارد وزیر خارجه ای که در سخت‌ترین شرایط دست به استعفا شده و با استعفای نمایشی خود پیام شکاف در حاکمیت را به دشمن مخابره کرده است امروز از منافع ملی صحبت میکند!

مطالب مرتبط

فرار شبانه ظریف؛ استعفای دیرهنگام ظریف/ آقای ظریف! باید با خروج آمریکا از برجام استعفا می‌دادید/ چه کسی پاسخگوی حراج قدرت ملی ایران در دوره وزارت لیبرال‌ها می‌شود؟

کسی که می‌گفت «امضای کری تضمین است»، اکنون از بد عهدی آمریکایی‌ها می‌نالد/ عراقچی پاسخ دهد؛ چه کسی می‌گفت آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود؟

تکمیل پازل خزانه‌داری آمریکا با ادعاهای بی‌پایه ظریف/ راه حل روشن شدن تهمت پولشویی در دستان دادستانی و نمایندگان مجلس

برجام بدون ماله کشی/ نگاهی به ضعف‌های ساختاری، نقاط ابهام و خسارت‌های توافق هسته‌ای/چگونه تیم مذاکره کننده ممنوعیت غنی‌سازی در فردو را به طرف آمریکایی هدیه کرد؟

نگاهی به کتاب خاطرات وندی شرمن:سال‌ها قبل نماینده ایران تلاش کرد تا کانال مخفی ارتباطی با دولت آمریکا ایجاد کند؛ او کسی نبود جز «محمدجواد ظریف»/ ما امتيازات ناچيزی را به عنوان ذخيره نگه داشتیم تا در پايان مذاکرات، چنين به نظر آيد که امتيازات نهايی را داده‌ايم

وزیر خارجه: قبل از برجام بیشتر از الان نفت می‌فروختیم!/ آقای ظریف؛ به جمع دلواپسان خوش‌آمدید، قبل از ورود هزینه ۵ سال تحمیل خسارت به ملت ایران را بپردازید

همزمان با سه‌سالگی برجام رسوایی دیگری از این سند خسارت‌آور عیان شد؛ ظریف به جای طرح شکایت در «کمیسیون مشترک» به دیوان لاهه پناه برد!/ آقای ظریف؛ چرا در برابر فهمیدن «مکانیزم ماشه» مقاومت می‌کردید؟

ظریف: در انتخابات دخالت نمی کنم/ ظریف 15 ماه قبل در جمع امریکایی ها: اگر در مذاکرات شکست بخوریم، مردم در انتخابات جواب ما را می دهند پس نباید فرصت توافق از بین برود + فیلم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نطق‌ نماینده مجلس‌ ترکیه درباره حمله ایران به اسرائیل

مرگ بر اسرائیل

فراز و فرودهای اقتصاد ایران در سالی که گذشت

دولت سیزدهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.