سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بررسی نقش اروپایی‌ها در جنایت هفتم تیر ۶۶/ از کمک‌های تسلیحاتی آلمان و اسپانیا به عراق، تا فروش ده میلیون دلاری مواد شیمیایی هلندی‌ها به صدام

بررسی نقش اروپایی‌ها در جنایت هفتم تیر ۶۶/ از کمک‌های تسلیحاتی آلمان و اسپانیا به عراق، تا فروش ده میلیون دلاری مواد شیمیایی هلندی‌ها به صدام

شاید کم‌تر کسی باشد که نداند گاز خردل نوعی ماده شیمیایی است که تأثیر مخرب و بلند مدتی در یک محیط بر جای می‌گذارد و کسانی که استنشاقش می‌کنند، چاره‌ای جز ادامه زندگی با عوارض ناگوار این گاز را ندارند.

هفتم تیر ماه ۱۳۶۶، حوالی ساعت چهار بعد از ظهر، «سردشت» و روستاهای اطرافش مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت.

 

گرچه از سال ۱۳۵۹ شهر مرزی سردشت بارها تحت حمله هوایی بعثی‌ها قرار گرفته بود. اما هفتم تیر ۶۶ نخستین باری بود که مردم غیر نظامی، طعم تلخ گاز خردل را می‌چشیدند.

 

شاید کم‌تر کسی باشد که نداند گاز خردل نوعی ماده شیمیایی است که تأثیر مخرب و بلند مدتی در یک محیط بر جای می‌گذارد و کسانی که استنشاقش می‌کنند، چاره‌ای جز ادامه زندگی با عوارض ناگوار این گاز را ندارند.

 

صدام با بمب‌باران شیمیایی سردشت، جنایت بزرگی را علیه مردم ایران مرتکب شد، اما جنایت بزرگ‌تر و هولناک‌تر را کشورهایی که سلاح‌های شیمیایی را برای صدام فراهم می‌کردند مرتکب شدند. کشورهایی که در سالهای بعد از اتفاق نیزمانع از شنیده شدن خس‌خس نفس‌های مردم سردشت شدند.

 

شاید کم‌تر کسی باشد که نداند کشورهای هلند، آلمان، سوئد، اسپانیا، ژاپن و فرانسه از طریق ۴۴۵شرکت خود، در تجهیز ارتش صدام به سلاحهای شیمیایی نقش عمده ای را ایفا کرده‌اند.

 

شرکت های «فنوک»، «نک»، «اوزاکاو» و «ایدا» در ژاپن از جمله شرکت‌های تجهیز کننده صدام بودند.

 

در کشور هلند نیز که قهرمان فیلم مهدویان با حضور در دادگاه لاهه‌اش، بمب‌باران سردشت را روایت کرده و هیچ اشاره‌ای به مقصرین حادثه نمی‌کند، شرکت‌های «مل کمی»، و چندین شرکت دیگر در برنامه تسلیحاتی شیمیایی و لجستیک نظامی و ساخت آزمایشگاهی نظامی وزارت جنگ صدام نقش عمده ای داشتند.

 

شرکت «مل کمی» از سال ۱۹۶۹ با عراق روابط تجاری داشت و به گفته « آباوزند کمپ» از مدیران ارشد این شرکت، تنها در سال ۱۹۸۴ معادل ده میلیون دلار مواد شیمیایی را به عراق صادر کرد.

 

در کشور سوئد شرکت «ساب۔اسکانیا» در برنامه موشکی و شرکت «ا.بی.بی» در زمینه تسلیحات هسته ای، صدام را یاری کرده اند.

 

 

 

 

در اسپانیا شرکت «تربلام» در برنامه تسلیحات شیمیایی، شرکت «اسپانین: دونابات» در زمینه برنامه های موشکی و شرکت «زایر» در زمینه برنامه هسته ای رژیم صدام را تأمین کرده اند. شرکت اسپانیایی «آلاوساس یاکس پال» نیز برای ماشه‌های الکترونیکی مخصوص انفجار بمب، ساخت فیوزها را به عهده داشته است.

 

در بلژیک، شرکت‌های «کرافت مرکانتایل» و «پترولیوم فیلیپس»، در زمینه تسلیحات شیمیایی با صدام همکاری داشتند.

 

در فرانسه نیز شرکت «پروتکت اس. آ» در زمینه تسلیحات شیمیایی صدام را تأمین می‌کردند.

 

اینها مشتی از خروار خروار کمک‌های تسلیحاتیِ اروپایی‌ها به صدام، برای قتل عام مردم ایران بود و خود این کشورها هم نمی‌توانند کتمانش کنند و امری ثابت شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

او درحالی که امام را جنایتکار می‌دانست، برایش ختم گرفت!/ امام در مقابله با فتنه منتظری تنها بود

به‌مناسبت سالروز فوت آیت‌الله منتظری؛ ناگفته‌های مقام وزارت اطلاعات از قائم مقام مخلوع

ناگفته‌های یک مقام امنیتی| منتظری در دفاع از مهدی هاشمی گفت: مگر شمس‌آبادی انقلابی بود؟ کُشت که کُشت!

پرونده آیت‌الله منتظری در وزارت اطلاعات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.