سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / فرصت‌هایی بی‌نظیر قانون سزار برای تجار ایرانی

فرصت‌هایی بی‌نظیر قانون سزار برای تجار ایرانی

 

همانگونه که در جریان هستید، از هفته گذشته دولت امریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و گروهک‌های تروریستی فعال در سوریه، تضعیف دولت مرکزی سوریه و به تبع آن تضعیف محور مقاومت به‌ویژه حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی و مهمتر از همه، به حاشیه بردن ایران در سوریه قانونی داخلی را تصویب و اجرا کرد که بر اساس آن هر شرکت و کشوری که با دولت سوریه دست به معامله، تجارت و مبادله به هر شکلی بزند تحت تحریم‌های امریکا قرار خواهد گرفت. این طرح غیرقانونی موسوم به «قانون سزار» که بیشتر جنبه داخلی دارد، در روزهای اخیر باعث بروز اعتراضات و فشارهای بسیاری بر مردم و دولت سوریه شد.

اما امریکایی‌ها واقعا از این مساله اطلاع ندارند که این قانون به جای آنکه باعث تضعیف موقعیت ایران شود، به تقویت جایگاه کشورمان در سوریه منجر خواهد شد. این واقعیت که بسیاری از شرکت‌های خارجی از ترس تحریم امریکا جرات ورود به سوریه و سرمایه‌گذاری در این کشور را ندارند خود فرصتی بی‌نظیر را در اختیار دولت و شرکت‌های مختلف ایرانی قرار داده تا با خیال راحت در سوریه سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به اینکه امریکا «درختان خشکیده» ایران را هم تحریم کرده، ایران تنها کشوری است که هیچ ابایی از تشدید این تحریم‌ها نداشته و با فراهم شدن شرایط باید به صورت گسترده و علنی در سوریه جولان دهد.

در طول 40 سال گذشته ایرانی‌ها آرام آرام خود را با تحریم‌ها همراه کرده و امروز به مرحله‌ای رسیده‌اند که در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا هستند. توان و دانش مهندسی و فنی کشورمان این روزها می‌تواند در همه حوزه‌ها به کمک سوریه برود، حالا هیچ شرکت و کشوری حاضر نیست وارد سوریه شود، شرکت‌های ایرانی که تقریبا همه تحت تحریم قرار گرفته‌اند، بدون ترس و وحشت باید پایشان به این کشور باز شود و با خیال راحت فعالیت کنند. علاوه بر این مساله، در حالی که تروریسم اقتصادی امریکا در تلاش است تا سوریه را از پای درآورده و این کشور را در برابر رژیم صهیونیستی ضعیف کند، ایران می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اضافه خود در همه امور به سوری‌ها کمک کند.

حالا نه روس‌ها (هر چند در ظاهر می‌گویند همکاری را ادامه خواهند داد) و نه چینی‌ها هیچ‌کدام از ترس تحریم‌ها در سوریه دست به فعالیت نخواهند زد. ضرورت ایجاد ساز و کاری برای شناخت نیازهای این کشور و سپس معرفی شرکت‌های بزرگ و کوچک ایرانی برای تقویت حضور در سوریه، یک نقطه عطف در روابط دو کشور خواهد بود. حالا هیچ طرفی نمی‌تواند ایران را متهم به دخالت در سوریه کند، چرا که هیچ طرفی جرات این کار را ندارد و این ایران است که به صورت رسمی و علنی با امریکا در این حوزه به مخالف برخواسته است و نمونه عینی این مساله را در ارسال کمک‌های سوختی و غذایی به ملت ونزوئلا مشاهده کردیم.

ترامپ به صورت رسمی یک بازار انحصاری را در سوریه در اختیار ایران گذاشته است، باور کنید حتی خود سوری‌ها اگر قلباً هم چنین آرزویی می‌کردند، این جسارت را نداشتند که در همه امور، پای شرکت‌های ایرانی به کشورشان باز شود. تجار و بازرگانان ایرانی، صاحبان حرفه و فن، تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه باید این فرصت را غنیمت شمرده و به صورت کاملا انسانی و وجدانی به کمک سوریه بروند. این معامله دو سر برد و سود است. سوریه کشور فقیری نیست، منابع و ذخایر کافی برای مدیریت خود دارد. ما باید بهترین و باکیفیت‌ترین تولیدات‌مان را به این کشور بفرستیم.

به دست آوردن یک بازار 20 میلیونی واقعا کار ساده‌ای نیست، در آینده‌ای نه چندان دور، بازار عراق و یمن هم به این سرنوشت دچار خواهند شد. اگر افغانستان را هم به این بازارها اضافه کنیم، شاهد یک بازار تقریبا 100 میلیونی خواهیم بود ایرانی‌ها می‌توانند چرخه کامل اقتصادی راه انداخته و به مبادله تجاری و بازرگانی بپردازند. البته این به‌جز بازار 30 میلیونی ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر است که حاضرند با ایران به تجارت پرداخته و از کشورمان کمک‌های لازم فنی و مهندسی را دریافت کنند. انشالله در آینده فلسطین، لبنان و مجمع‌الجزایر بحرین را هم باید بخشی از بازار در اختیار ایران به شمار آورد…

ایران به‌عنوان رهبر محور مقاومت، حالا آن اندازه توان فنی و دانش علمی برای کمک به متحدان خود را دارد که تحریم‌های امریکا نتواند آنها را به زانو در بیاورد. تحریم‌های امریکا شاید در نگاه اول فشاری مضاعف را بر محور مقاومت، به ویژه ایران وارد کند، اما ایرانِ آبدیده و با حوصله در زیر بار این تحریم‌ها ورزیده شده است. امریکا بدون آنکه بداند دارد چه می‌کند، محور ایران در جهان را عینی‌تر کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟

پلیس وحشی آمریکا و 3000 استاد و دانشجوی معترض

«تل‌آویو سقوط کرد»؛ چون وطنشان نبود!

کتاب تل أبیب سقطت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.