سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بازی تکراری وزارت صمت با صنعت خودرو

بازی تکراری وزارت صمت با صنعت خودرو

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت گفت: توصیه ما به مردم این است که تا اعلام قیمت خودروها به هیچ عنوان از بازار خودروی خریداری نکنند و مطمئنا باشند که بعد از تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار قیمت انواع خودروها در بازار متعادل خواهد شد.

پس از نزدیک به 1 ماه افزایش سرسام اور قیمت خودرو و انفعال نهاد های مبروزه در قیمت گذاری و عرضه خودرو به بازار وزارت صنعت معدن و تجارت واکنش نشان داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت‌های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه، با همه متخلفان این موضوع با جدیت تمام و قاطعانه برخورد نمایند و مراتب را مستمراً به مردم اطلاع رسانی کنند.

 رضا رحمانی در این راستا تاکید نموده است به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ضرورت حساسیت موضوع از حیث وجود جریان سود جوی فرصت طلب پشت پرده، نسبت به پیگیری جدی و برخورد با قیمت سازی‌های کاذب، در اسرع وقت با اتخاذ تصمیمات و اقدامات متناسب، با همکاری و هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی موارد بررسی و نتایج بدست آمده جهت افزایش احساس امنیت مصرف کنندگان واقعی و در راستای حفظ حقوق حقه شهروندی آحاد مردم، موارد را به اینجانب گزارش نمائید.

اعلام تصمیم های جدید به زودی

امیر جعفرپور درباره روند قیمتی که خودروهای داخلی و به خصوص پراید در این روزها در بازار دارند، افزود: ستاد تنظیم بازار با همکاری سایر مجموعه ها و سازمان حمایت در حال نهایی کردن قیمت خودرو متناسب با استانداردهای 85 گانه، آلایندگی ها و رعایت استانداردهای الزامی است.

وی با بیان اینکه به زودی قیمت خودرو در کارخانه های خودروسازی تجدید نظر می شود، تصریح کرد: با بررسی های دقیقی که صورت گرفته قیمت خودرو به نحوی تعیین خواهد شد که با بازار تفاوت زیادی نخواهد داشت، این امر ضمن حذف دلالان باعث خواهد شد که قیمت ها دیگر هیجانی افزایش پیدا نکند و مردم با شوک قیمتی روبرو نشوند.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: توصیه ما به مردم  این است که تا اعلام قیمت خودروها به هیچ عنوان از بازار خودروی خریداری نکنند و مطمئنا باشند که بعد از تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار ضمن ترکیدن حباب قیمت، قیمت انواع خودروها در بازار متعادل خواهد شد و در پی آن شاهد هماهنگی عرضه و تقاضا خواهیم بود.

جعفرپور گفت: در حال حاضر تفاوت قیمت خودروهای کارخانه و بازار بسیار زیاد است و این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، به همین دلیل در تصمیم های جدید دیگر چنین فاصله قیمتی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: طی چند وقت اخیر دلالان بازار خودرو را بهم ریختند و اجازه ندادند قیمت ها مسیر طبیعی خود را طی کند، از اینرو با تصمیم های جدیدی که به زودی اعلام می شود، مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.

فرمول فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار نارکارآمد بود

در همین خصوص سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از فرمول قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودرو مبنی بر فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار، اظهار کرد: زمانی که وزیر صمت معتقد است با به کارگیری فرمول فوق التهاب بازار کاهش می‌یابد، نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت زیرا قیمت در بازار توسط سوداگران تعیین می‌شود و نمی‌توان حاشیه بازار را مبنای مناسبی برای قیمت‌گذاری در نظر گرفت.

نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: علیرغم اینکه در ایران مردم در طرح‌های پیش فروش ثبت نام می‌کنند و پس از مدت طولانی می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند، در سایر کشورها مردم به راحتی و تنها با پرداخت اقساط ناچیز صاحب بهترین خودروها می شوند.

التهاب بازار ناشی از تحویل ندادن به موقع خودرو در طرح‌های پیش فروش است

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه التهاب کنونی بازار ناشی از تحویل ندادن به موقع خودرو درطرح‌های پیش فروش است، ادامه داد: مدیرعامل سابق سایپا، حدود ۱۰ سال پیش اعلام کرد،  ۸۵ درصد قطعات پراید در کشور تولید می‌شود، حال چگونه قیمت این خودرو به۸۷ میلیون تومان رسیده است.

موسوی لارگانی با طرح این پرسش که خودروسازان اعتبارات به دست آمده از طرح‌های پیش فروش را در چه محلی هزینه می‌کنند که به قطعه سازان بدهکار هستند، تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو در کشور موجود است و شرکت‌های خودروسازی ناچار به تامین قطعات با ارز نیمایی آزاد نیستند، حال این سوال ایجاد می‌شود که چرا قیمت‌ خودروهای داخلی با تغییر نرخ ارز افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد از فرمول قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار خودرو مبنی بر فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار، اظهار کرد: زمانی که وزیر صمت معتقد است با به کارگیری فرمول فوق التهاب بازار کاهش می‌یابد، نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت زیرا قیمت در بازار توسط سوداگران تعیین می‌شود و نمی‌توان حاشیه بازار را مبنای مناسبی برای قیمت‌گذاری در نظر گرفت.

نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: علیرغم اینکه در ایران مردم در طرح‌های پیش فروش ثبت نام می‌کنند و پس از مدت طولانی می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند، در سایر کشورها مردم به راحتی و تنها با پرداخت اقساط ناچیز صاحب بهترین خودروها می شوند.

ضرورت اعمال محدودیت برای ثبت نام در طرح های پیش فروش خودرو

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز درباره افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: از آنجایی که نقدینگی موجود در دست مردم به سمت بازارهای سودده هدایت می شود، بازار خودرو، سکه، مسکن و … در ماه‌های گذشته ملتهب و قیمت ها افزایش یافت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گمانه زنی هایی مانند توقف تولید خودرو منجر به گرانی این محصول شد اما در حال حاضر با رونق گرفتن تولید خودروسازان، عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و قیمت ها نزولی می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان با عمل به تعهدات قبلی و تحویل خودروهای پیش فروش شده حباب موجود در بازار خودرو را از بین خواهند بُرد، اظهار کرد: باید با افزایش طرح های پیش فروش خودرو و اصلاح این طرح ها زمینه برای تامین خودروی موردنیاز مصرف کننده واقعی فراهم شود.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در طرح های پیش فروش باید تنها به افرادی که در 18 ماه گذشته خودرو خریداری نکردند، اجازه ثبت نام داده شود، اضافه کرد: افزایش یک باره قیمت خودرو ناشی از انتشار شایعه هایی مبنی بر توقف تولید خودروسازان به دلیل نبود قطعه و کمبود ارز بود که با افزایش تیراژ تولید در این شرکت ها آثار روانی شایعه‌ها نیز از بین خواهد رفت.

مدیران دل به دل قیمت بازار می‌دهند

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس  در گفت‌‌وگو با خانه‌ملت دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت از مصرف کننده مبنی بر برخورد با متخلفان بازار خودرو را اقدامی لازم اما دیرهنگام خواند و گفت: قیمت تمامی کالاها به ویژه خودرو در هفته‌های اخیر افزایش افسارگسیخته‌ای را تجربه کرده و به معضلی برای کشور تبدیل شده است که باید علت این گرانی ها را در نبود نظارت های درست و دقیق جستجو کرد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم و کرونا بهانه ای برای گرانی خودرو شده، افزود: دلیل اصلی نابسامانی بازار خودرو نبود نظارت است، در حال حاضر بازار به حال خود رها شده و به نظر من دستور وزیر صمت مبنی بر برخورد با متخلفان بازار خودرو نیز اجرایی نخواهد شد.

وی درباره تصمیم ستاد تنظیم بازار درباره فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، اظهار کرد: مدیران شرکت های خودروسازی مسیر دلالان را دنبال می‌کنند به این معنا که هرچه سوداگران قیمت‌ خودرو در بازار را افزایش می دهند، این شرکت ها نیز خودروی تولیدی را چند درصد کمتر از بهای بازار به فروش می‌رسانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سیاست‌هایی مانند بیشتر شدن قیمت کارخانه‌ای خودرو زمینه را برای سوءاستفاده سوداگران فراهم می کند، اضافه کرد: مدیران دل به دل افزایش قیمت خودرو در بازار می دهند و دنباله رو سوداگران هستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خرید جت شخصی برای عموم کشور آزاد است

پاورقی

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسیده است

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: با آسودگی خیال تولیدکننده و افزایش تولید، وضعیت عرضه کالاهای اساسی به تولید مازاد رسیده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.