سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سریال‌های عربی در ماه رمضان؛ آوردگاه دوستان و خائنان به فلسطین

سریال‌های عربی در ماه رمضان؛ آوردگاه دوستان و خائنان به فلسطین

سخنگوی ارتش صهیونیستی نتوانست خوشحالی خود را از ساخت چنین سریال هایی پنهان کند. وی گفت ‌ام هارون به همه هجمه‌ها و سخنان نفرت انگیز علیه اسرائیل پاسخ داده است و مشخص است که ما از دیر باز در این منطقه بوده‌ایم و امروز یک قشر مغلوب نیستیم

:سریال‌های عربی در منطقه امسال هم مانند بسیاری از ماه رمضان‌های گذشته محل بحث موافقان و مخالفان شده است. این جدال زمانی سنگین‌تر می‌شود که پای سیاست به آن باز می‌شود، آن هم سیاستی که از جنس ده‌ها سال تقابل مسلمانان با رژیم صهیونیستی است و مساله خدمت و خیانت به خون فلسطینی‌ها را در خود دارد.

«ام‌هارون» نماد مشروعیت بخشی به صهیونیست‌ها

 یکی  این سریال‌ها سریال «أم هارون» است. این سریال که در کشورهای عربی از شبکه سعودی «MBC» پخش می‌شود عادی سازی رابطه کشورهای عربی به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی را برعهده دارد. روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم از این سریال انتقاد کرده و آن را تلاشی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی معرفی کرده است.

این سریال داستان زنی یهودی است که بعد از چند سال اقامت در ایران و عراق، نهایت در بحرین رحل اقامت می‌افکند و در این شبه جزیره برای سال‌های طولانی به عنوان  قابله مشغول به کار می‌شود تا اینکه با تشکیل رژیم صهیونیستی و مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی، او نیز راهی سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌شود تا از ظلم و تنگناهای تحمیلی کشورهای اسلامی خلاص شود!

این سریال که به نظر میرسد پیوست فرهنگی سیاست خارجی بن سلمان در ارتباط با غاصبان فلسطین باشد درصدد است تا یهودیان را به عنوان اقلیتی دینی که در کشورهای اسلامی مورد ظلم واقع میشدند نشان دهد، دروغی تاریخی که زمینه ساز استدلال هایی برای پذیرش حق تشکیل کشوری صهیونیستی در کشور مسلمانان است. سعودی در این سریال به دنبال مشروعیت بخشی به جنایت های رژیم صهیونیستی است. 

به نوشته تایمز اسرائیل، شخصیت سریال «ام هارون» می‌گوید که «ما یهودیانِ زاده‌شده در امیرنشین‌ها پیش از آن‌که جای پای‌مان محو و زندگی‌مان یک خاطره شود، در زمان باقی‌مانده به رانده‌شدگان مبدل خواهیم شد؛ تصمیم گرفتم بر لوح موسای معجزه‌گر، تاریخ خود را در این سرزمین‌ها بنویسم؛ من سرگذشت مردم خود، یهودیان خلیج (فارس) را ثبت می‌کنم».

جالب آنکه شرکای اماراتی نیز در ساخت این سریال مشارکت داشته اند. یعنی همه دیکتاتورهایی که در منطقه به دنبال بازی کردن در زمین آمریکایی‌ها هستند در ساخت چنین محتوای رسانه ای برای مسلمانان عرب زبان منطقه دست داشته اند.

این سریال محصول مشترک شرکت «الفهد» متعلق به هنرمند و بازیگر کویتی «حیاة الفهد» که خود در نقش ام هارون را بازی می‌کند و شرکت «جرناس» متعلق به فردی امارتی به نام «احمد الجسمی» است. هر دو شرکت از تولیدکنندگان بانفوذ در شبکه  معروف سعودی «MBC» هستند و کارگردان آن نیز فردی مصری به نام «محمد العدل» است که همه صحنه‌های آن در امارات عربی متحده گرفته شده است.

مخرج7  و انتقاد از کمک به مردم فلسطین

مخرج 7 هم نام سریال دیگری است که سعودی در ماه رمضان و از همین شبکه پخش می‌کند. این سریال نیز با هدف عادی سازی رابطه با صهیونیست ها مورد انتقادات فراوان قرار گرفت.

در قسمتی از این سریال گفت و گوهایی بین بازیگران سریال در باره برقراری روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی انجام میشود. در جایی دیگر تلاش می‌شود تا فلسطینی ها به عنوان دشمنان شماره یک مردم عرب و عربستان سعودی معرفی شوند.  

راشد الشمرانی و ناصرالقصبی از بازیگران این سریال در خصوص همکاری تجاری با صهیونیست ها صحبت میکنند. الشمرانی در این فیلم می‌گوید که قصد دارد فعالیت‌های تجاری و همکاری با اسرائیلی‌ها را توسعه دهد و القصبی پاسخ می‌دهد که اسرائیلی‌ها دشمن هستند.

الشمرانی در ادامه می‌گوید: «دشمن واقعی کسی است که به شما دشنام می‌دهد، جانفشانی و ایستادگی‌هایت در کنار او را انکار می‌کند، و شما را شبانه‌روز بیشتر از اسرائیلی‌ها دشنام می‌دهد…منظور من این است که ما به خاطر فلسطین وارد جنگ شدیم، ما نفت را به خاطر فلسطین قطع کردیم، ما حقوقی را پرداخت می‌کنیم که خودمان برای دریافت آن مستحق‌تریم»

این دیالوگ ها موجی از مخالفت را در بین مسلمانان به همراه داشت چراکه به وضوح جدایی جامعه فلسطین از سایر مسلمانان و اعراب را به مخاطب القا می‌کند.

ابراز رضایت رژیم صهیونیستی از سریال‌های سعودی

«افیخای ادرعی» سخنگوی ارتش صهیونیستی نتوانست خوشحالی خود را از ساخت چنین سریال هایی پنهان کند. البته این اقدام خشم مسلمانان را بیشتر کرده است .

وی گفته نتیجه‌ای که می‌توانیم از خروجی این سریال بگیریم این است که “‌ام هارون ” به همه هجمه‌ها و سخنان نفرت انگیز علیه اسرائیل پاسخ داده است و مشخص است که ما از دیر باز در این منطقه بوده‌ایم و امروز یک قشر مغلوب نیستیم که به دنبال کمک دیگران بگردیم بلکه یک کشور مصمم برای مبارزه علیه خود هستیم. اسرائیل تنها ضامن (امنیت) است و کسانی که این شعارها را می‌دهند هرگز نمی‌توانند رویاهای خود را تحقق بخشند.  

خشم صهیونیست‌ها از سریال مصری «پایان»

در مصر اما سریالی ساخته شده که حوادث صد سال آینده را نمایش میدهد. دنیایی که در آن مسلمان ها اسراییل را نابود کرده اند و آمریکا نیز شکل و شمایل کنونی را ندارد. سریال النهایه یا همان پایان نام سریالی است که صهیونیست ها را به خشمگین کرده است.

این سریال پربیینده به موضوع نابودی اسرائیل می‌پردازد که بیت‌المقدس توسط کشورهای مسلمان آزاد شده و غاصبان سرزمین وحی به اروپا فراری میشوند. سریال با محوریت یک مهندس رایانه که در نبرد با رایانه‌های نابودکننده بشریت است، ساخته شده است.

در سناریو، کشورهای عرب با تقویت توان اقتصادی و نظامی پیشرفته، بر دشمنان خود غلبه می‌کنند و بازپس‌گرفتن بیت‌المقدس بخشی از این توانمندی آنهاست.

 در قسمت نخست این سریال، یک معلم در مدرسه‌ای در مصر روایت تاریخ می‌کند و می گوید: رژیم اسراییل 100 سال پس از تاسیس (سال تاسیس رژیم اسراییل 1948 بوده است) در عملیات آزادسازی شهر قدس نابود گردید و یهودیان اسراییل به کشورهای خود بازگشتند.

معلم همچنین به نقشه‌ای چند پاره شده از ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید دولت (سابق) آمریکا مهم‌ترین متحد و حامی اسراییل بوده است.

 «امر سمیر عاطف» نویسنده فیلمنامه این سریال در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سریال پایان گفت:« نابودی اسراییل سرنوشت محتوم نبود صلح و ثبات واقعی و بر مبنای عدالت در منطقه است.»

جروزالم پست میگوید سریال از سوی شرکت فیلم «سینرجی» یکی از کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی مصری تهیه شده که گفته می‌شود مسئولان شبکه پخش‌کننده آن نزدیک به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر هستند.این درحالی است که السیسی قبلا به همکاری های مصر و اسراییل اذعان کرده بود.

رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای از تهیه این سریال در مصر، به عنوان کشوری که ۴۱ سال با اسرائیل مناسبات کامل دیپلماتیک دارد، ابراز تأسف کرد اما حکومت مصر به آن واکنش نشان نداد.

واکنش‌های منفی به سریال‌سازی سعودی برای خوشایند رژیم جعلی اسرائیل

سلطان الهاشمی یکی از منتقدان سینمای عرب در این باره با مقایسه فیلم‌های ساخته شده در ترکیه و این سریال‌ها نوشته است که ترکیه برای گرامیداشت تاریخ خود سریال‌های تاریخی مانند ” قیام طغرل ”  و ” سلطان عبدالحمید ” می‌سازد تا در افکار عمومی تاریخ و قهرمانان خود را گرامی بدارد اما ما در کشورهای عرب خلیج فارس سریال هایی را تولید می‌کنیم که در آن‌ها تاریخ دشمنان صهیونیستی خود را گرامی می‌داریم و تهیه کنندگان این فیلم‌ها سعی دارند تا ذهن مردم خلیج فارس را نسبت به کسانی که (صهیونیست‌ها) تلاش دارند هویت ما را از بین ببرند، پاک و ما را نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت کنند.  

اتحادیه رسانه ای فلسطین می‌گوید: انحطاط رسانه‌ای در برخی شبکه‌های تلویزیونی عربی که از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس تامین مالی می‌شوند به نقطه‌ای رسیده که با بهتان و دروغ در تلاش است حق تاریخی فلسطینیان در سرزمین خود را نادیده بگیرد و همگام با برخی سازمان‌ها و نهادهای عربی برای عادی ‌سازی روابط با اسرائیل گام بردارد و این عادی سازی را در تمامی ابعاد و زمینه‌ها موجّه جلوه دهد.

این اتحادیه با بیان اینکه دشمن واقعی فلسطین صهیونیسم جهانی است و نه دین یهود، افزود که سریال «ام هارون» که در ماه رمضان در حال پخش شدن است با دنبال کردن اهدافی ناشایست، نمونه ای خطرناک در مسیر عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل بوده که به تاریخ جهان عرب و فلسطین توهین می‌کند.

علاوه بر فعالان فضای مجازی و فرهنگی گروه های سیاسی مختلفی نیز به این توطئه فرهنگی سعودی ها واکنش نشان دادند.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس فلسطین هم در نشستی خبری تاکید کرد جهان عرب هر اقدامی برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی را نمی‌پذیرد و برخی صداهای محدود که خواهان عادی سازی هستند به هیچ وجه کل امت اسلامی و عربی را نمایندگی نمی‌کنند.

«محمد عبد السلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به پخش سریال‌های تلویزیونی شبکه سعودی «MBC» در ایام ماه مبارک رمضان درباره عادی سازی روابط جهان عرب با رژیم صهیونیستی گفت: بازاریابی برای اسرائیل و کنار زدن موضوع فلسطین، «خیانتی بزرگ» به امت اسلام است.

عبدالسلام در صفحه توئیتر خود افزود: در یکی از این سریال‌ها که در ایام ماه مبارک رمضان پخش می‎شود، دوستی و رفاقت یک جوان سعودی با اسرائیلی نشان داده می‌شود. این سریال‌ها در راستای اجرای طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) با رژیم صهیونیستی پخش می‎شوند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که نباید به سادگی از این خیانت بزرگ تولیدکنندگان سریال‌هایی چون «مخرج 7» و «ام هارون» عبور کرد و همگان باید در برابر دست‌اندرکاران و تهیه کنندگان و خادمان صهیونیست‌های جنایتکار بایستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب، بازداشت و زندان وضعیت مشترک دانشجویان در اروپا و آمریکا

پرچم فلسطین

وقتی دشمنان ما هم معترفند..خبری در راه است…

ويدئو/ شگفتی عجیب تظاهرات سراسری در دنیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.