سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معجزات / معجزه / شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام چگونه واقع شد؟

معجزه / شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام چگونه واقع شد؟

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین

خبر امام حسن علیه السلام از چگونگی شهادت خود

در روایات متعدی آمده است، ائمه اطهار علیهم السلام از علوم غیبی به اذن الهی آگاهی دارند (1) و امام حسن علیه السلام هم از چنین علمی برخوردار بود، از جمله: اطلاع دادن آن حضرت از کیفیت شهادت و ماجرای بعد از آن است که فرمود:

«انا اموت بالسَّم کما مات رسول الله صلی الله علیه و آله: قالوا: ومن یفعل ذلک بک؟ قال امراتی جعدة بنت الاشعث بن قیس فان معاویة یدس الیها و یامرها بذلک (2) …»

 «من مانند رسول خدا به وسیله زهر از دنیا می روم.گفتند: چه کسی تو را مسموم می کند؟ 

امام حسن علیه السلام فرمود: همسرم جعده، دختر اشعث بن قیس. زیرا معاویه با نیرنگ او را فریب می دهد و  او را به آن امر می کند.

به  حضرت پیشنهاد دادند که او را از خانه ات بیرون کن.  حضرت فرمود: چنین کاری انجام نمی دهم، به چند جهت:

در علم خداوند مقدر است که او قاتل من است.-  هنوز جرمی مرتکب نشده است که من او را به عنوان مجازات اخراج کنم.و اخراج او بهانه می شود برای حملات و تهمت های ناجوانمردانه دشمنان علیه من.»

امام حسن مجتبی علیه السلام به برادرش امام حسین علیه السلام وصیت کرد که بعد از شهادتش پیکر او را جهت دیدار به روضه مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ببرندو حضرت فرمود: «واعلم انه سیصیبنی من عائشة مایعلم الله و الناس من بغضها وعداوتها لله و لرسوله و عداوتها لنا اهل البیت» : بدان که به زودی از عایشه بر من ظلم هایی می رسد که خدا و مردم از بغض ودشمنی او نسبت به خداوند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و ما اهل بیت آگاهی دارند

1)اصول کافی، ج 1، ص 279. 2) بحارالانوار، ج 43ص 324 – مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 174. 

بعد از مدتی هم کلام حتمی امام  مجتبی علیه السلام به وقوع پیوست و جعده با تحریک معاویه حضرت را مسموم کرد و هم خبر دوم تحقق یافت که عایشه نسبت به جنازه حضرت اهانت کرد و ماموران جنازه را تیر باران نمودند و هفتاد چوبه تیر به سوی آن بدن و تابوت هدف گیری شد.

 خرائج راوندی، ج 1، ص 241 – 242. اثبات الهداة، ج 2، ص 554 – 558. تاریخ عمادزاده، ص 550. مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 44. اصول کافی، ج 1، ص 300، ح 1 – 3.

دعای ندبه

أَيْنَ طَامِسُ آثَارِ الزَّيْغِ وَ الْأَهْوَاءِ أَيْنَ قَاطِعُ حَبَائِلِ الْكِذْبِ  وَ الافْتِرَاءِ أَيْنَ مُبِيدُ الْعُتَاةِ وَ الْمَرَدَةِ أَيْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنَادِ وَ التَّضْلِيلِ وَ الْإِلْحَادِ أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْدَاءِ.
کجاست محوکننده آثار انحراف و هواهای نفسانی، کجاست قطع کننده دام های دروغ و بهتان، کجاست نابودکننده سرکشان و سرپیچی کنندگان، کجاست ریشه کن کننده اهل لجاجت و گمراهی و بی دینی، کجاست عزّت بخش دوستان، و خوارکننده دشمنان؟

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عصر طلایی تمدن اسلام تحت تأثیر انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های رهبر معظم انقلاب در حال آغاز است

شهدای راه قدس؛ سردار محمدرضا زاهدی، سردار محمد مهدی حاج رحیمی و همراهان

نماهنگ/ قربان آن دل

سالگرد شهادت امام صادق علیه‌السلام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.