سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / صدایی که شنیده شد

صدایی که شنیده شد

: اعتراضات و اغتشاشاتی که پیرو ماجرای اصلاح قیمت بنزین به وقوع پیوست پس از مدتی در اکثر نقاط ایران فروکش کرد اما آنچه در ماهشهر اتفاق افتاد بیش از سایر نقاط کشور خبرساز شد و مباحث بسیار فراوانی حول آن شکل گرفت. از همان روزهای ابتدایی حوادث، موضوع ماهشهر به محور اصلی گفت‌وگوها و مباحثات تبدیل شد. رسانه‌های غربی و کانال‌هایی که علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، تمرکز ویژه‌ای روی آن کردند و روایات مختلفی درباره آن منتشر شد. فیلم‌های متعددی نیز روی خروجی رسانه‌های مختلف قرار گرفت و در این بین رسانه‌های غربی و مخالف جمهوری اسلامی از یک کشتار صحبت می‌کردند و از این‌سو نیز فیلم‌ها و گزارش‌های متعددی منتشر می‌شد که نشان می‌داد ماجرا به گونه‌ای دیگر است.

 آمار کشته‌شدگان و افراد زخمی در این واقعه متفاوت بود و بازار شایعه بیش از همیشه داغ. برخی رسانه‌ها نیز مواردی در مورد این ماجرا منتشر کردند که نشان می‌داد مباحث امنیتی جدی در ماهشهر به وجود آمده بود و اساساً مساله اعتراض به موضوع گرانی بنزین را به حاشیه می‌برد. این گزارش‌ها نشان می‌داد که روایت رسانه‌های غربی و کانال‌های مخالف جمهوری اسلامی از ماهشهر نه‌تنها یک روایت درست از ماهشهر نیست، بلکه خود بخشی از برنامه‌ای است که حول و حوش ماهشهر پدید آمده است و جنس این برنامه نیز نه یک مساله اجتماعی بلکه موضوعی امنیتی است. روایت‌های برخی ساکنان محلی در شبکه‌های اجتماعی نیز این موضوع را تایید می‌کرد که ماجرای ماهشهر موضوع پیچیده‌ای بوده است.

همین اخبار ضد‌ونقیض باعث شد تا گروه‌های مختلفی از مسوولان و رسانه‌ها به این منطقه سفر کنند تا از نزدیک در دل واقعه قرار گرفته و سخن مردم را بشنوند. براین اساس روز گذشته رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور در شهرک طالقانی (کوره‌ها) ماهشهر با مردم این شهرک دیدار کرد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی به همراه برخی از معاونان خود با حضور در شهرک طالقانی با مردم این منطقه دیدار کرد. وی نماز ظهر و عصر را در مسجد صاحب‌الزمان؟عج؟ این منطقه اقامه کرد و بعد پای درد دل مردم این منطقه نشست. قرار است رییس سازمان تبلیغات اسلامی از مناطق مختلف این شهرک دیدار کرده و با مردم این منطقه گفت‌وگو کند و خواسته‌ها و گفته‌های مردمی این منطقه از طریق حجت‌الاسلام قمی به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی منتقل شود. شهرک طالقانی یکی از مناطق محروم ماهشهر به شمار می‌رود که برخی اتفاقات در آن در حوادث مربوط به اغتشاشات افزایش قیمت بنزین طی مدت اخیر دستاویز هجمه رسانه‌های معاند و ضد‌انقلاب بوده است.

بی نقشی تحریم‌ها

یکی از شهروندان در این نشست در خصوص وضعیت بد مدارس این مناطق اظهار کرد: فرزندان ما در کلاسی با ظرفیت ۱۸ نفر درس می‌خوانند که ۳۶ نفر در آن گنجانده می‌شود. وی افزود: وضعیت مدارس باید به نسبت دیگر شهرهای استان و کشور در اینجا نیز مورد توجه قرار داده شود.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به بدی وضعیت زیرساخت‌ها در این مناطق بیان کرد: این دولت می‌خواهد با مذاکره دنیا را راضی کند اما نمی‌تواند فعالیت‌هایی را انجام دهد که مردم خود راضی نگه دارد؟ آقای روحانی که ادعا می‌کند با مذاکره دنیا را راضی کرده، چرا با مردم خودش حرف نمی‌زند؟ بهتر نیست به جای راضی‌کردن چشم‌آبی‌ها، روحانی با مردم خودش صحبت کند. وی بیان کرد: در این منطقه زیرساخت‌های مختلف مانند آب، برق و فاضلاب وجود ندارد. ما تحریم‌ها و فشار اقتصادی از بیرون به کشور را درک می‌کنیم اما با توجه به توسعه مرکز و برخی استان‌های خاص، معتقدیم که مشکلات ما ربطی به تحریم‌ها ندارد.

یکی از جوانان شهرک طالقانی عنوان کرد: ما اعتراض می‌کنیم اما بر پیشانی ما مهر اغتشاشگر می‌چسبانند. ما اغتشاشگر نیستیم بلکه خواستار حق قانونی‌مان هستیم و با اقدامات مخرب مخالفیم. وی افزود: مردم این استان و این منطقه با وجود فلرها و شرکت‌های استخراج نفت، سهم‌شان از اینها فقط بیماری و آلودگی هواست و اشتغال آن به مرکزنشینان و افراد خاص می‌رسد.

مشکلاتی که تمدید شده‌اند

در هفته‌های اخیر برخی از خبرنگاران و اهالی رسانه به سراغ اهالی ماهشهر و شهرک‌های اطراف که محل بروز برخی درگیری‌ها بوده، رفته‌اند. گزارش‌هایی که آنها به صورت تصویری از وضعیت مردم این منطقه عرضه کردند، نشان می‌داد که مردم این منطقه همانند دیگر ایرانیان، افرادی زحمتکش و پرتلاش هستند که برای کسب رزق حلال و آسایش خانواده خود به دنبال کار هستند. این در حالی است که در گلایه‌های مطرح‌شده عنوان کرده بودند که حضور صنایع نفتی و کارخانه‌های پتروشیمی امتیازی برای آنها محسوب نشده و جمعیت بسیاری از اهالی بومی این شهرها و شهرک‌ها همچنان بیکار هستند. این شهروندان در گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آنها تقاضا دارند تا صنایع نفتی موجود در منطقه از نیروهای بومی نیز استفاده کنند.

جملاتی که این افراد در گزارش یادشده می‌گفتند، نکات قابل تاملی برای مسوولان دولتی دارد. 

«فقر رو تحمل می‌کنیم، تبعیض رو نه؛ اکثر مردم اینجا زیر خط فقر هستند؛ اینجا تجمع کنیم می‌گویند شورشی‌اند.» این جملاتی هستند که در فیلم یادشده منتشر شدند و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کردند. بازتاب گسترده این فیلم به خصوص در فضای مجازی بسیار بود. بسیاری از سخنان مطرح‌شده در گزارش‌ها و فیلم یادشده در دیدار دیروز رییس سازمان تبلیغات اسلامی یک‌بار دیگر مطرح شد. یکی از جوانانی که در این مراسم حاضر بود خطاب به حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: «گفته‌اند جوانی اغتشاشگر است، در صورتی که اینطور نیست. این جوان نخبه شهرستان است. چرا به جوانان شهرک طالقانی و ماهشهر انگ می‌چسبانند؟ ما اغتشاشگر نیستیم. کاری را می‌خواهیم که حق‌مان است. این دودی که در هواست وارد گلوی ما می‌شود. بیشتر افرادی که اینجا هستند بیمارند. اینجا یک سفره‌ای پهن است و هر کسی که می‌خواهد بیاید کار کند اما چرا از تهران نیرو می‌آورند؟ ما می‌گوییم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.» مرد دیگری در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: «بارها شده که فرزندان من از گرسنگی خوابیده‌اند و من به‌عنوان یک پدر بالای سر رختخواب آنها گریه کرده‌ام. از جای دیگر نیرو می‌گیرند اما ما که نسل اندر نسل اینجا بوده‌ایم بیکار می‌مانیم. اگر حرف هم بزنیم به ما انگ منافق می‌زنند. اینجا هیچ‌ حقی به ما نمی‌دهند. ما اینجا خانه هم نداریم، چه برسد به مدرسه. ما فقیریم و اکثر بچه‌ها ترک تحصیل کرده‌اند.»

دیداری که دیروز انجام شد، فصلی نو بود برای رسیدگی به مشکلات اقشار محرومی که در یکی از برخوردارترین استان‌های کشور به لحاظ نعمت‌های خدادادی زندگی می‌کنند. حالا نوبت مسوولان دولتی است که این مشکلات را شنیده و در اسرع وقت برای ایجاد ساده‌ترین امکانات لازم برای زندگی آنها اقدام کرده و در مراحل بعدی امکانات و خدمات آموزشی، رفاهی، درمانی و به‌طور کلی زندگی آرام را برایشان مهیا کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش شریعتمداری به اظهارت روحانی درباره اخراج اساتید

متاسفانه اظهارات آقای روحانی و برخی دیگر از مدعیان اصلاحات تکرار سیاه نمائی رسانه‌های غربی و عبری و شبکه رسانه های اپوزیسیون نظام است.

در سر هزار فتنه نیرنگ‌های رنگی!

اگر فلان استاد در فلان دانشگاه آمریکا یا اروپا به جرم اعتراض به رژیم صهیونیستی اخراج شده است، این چند به اصطلاح استاد! با اجرای دستورالعمل صهیونیست‌ها علیه مردم کشورشان همراه بوده‌اند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.