سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / گروکشی سیاسی اصلاح‌طلبان برای فشار به شورای نگهبان (تا انتخابات)

گروکشی سیاسی اصلاح‌طلبان برای فشار به شورای نگهبان (تا انتخابات)

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته باز هم از قانون انتخابات گلایه کرد و در نشست خانه اندیشمندان علوم انسانی با‌اشاره به لزوم اصلاح قانون انتخابات، تأکید کرد: قانون فعلی انتخابات مربوط به دهه ۶۰ بوده و ناکارآمد است و ناکارآمدی این قانون منجر به مشکلات مختلفی در شکل‌گیری و کارآمدی مجلس شده است و درواقع، قانون فعلی انتخابات، قانون شایسته‌ای برای برگزاری انتخابات نیست و باید اصلاح شود.

کدخدایی: مجلس، قانون انتخابات را اصلاح نکرد

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: کارشناسان ما دو سال با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، همکاری کردند، اما نهایتاً در اصلاحیه قانون انتخابات مواردی گنجانده شد که ایراداتی داشت و ما ایرادات را به مجلس اعلام کردیم، اما مجلس ایرادات را برطرف نکرد و ما الآن مجبوریم انتخابات را طبق قانون فعلی برگزار کنیم و معلوم نیست با چنین قانونی، مجلس کارآمدی شکل بگیرد یا نه.

محمود کاشانی، استاد علم حقوق دانشگاه شهید بهشتی هم در این نشست به ایراد سخنانی پرداخت و با بیان اینکه «مجلسی‌ها در برابر قانون اساسی کوتاهی کرده‌اند» یکی از انتقادات به نبود قانون انتخابات را سقف هزینه انتخاباتی عنوان و تصریح کرد: در قانون انتخاباتی دنیا سقف تعیین می‌کنند و می‌گویند هیچ نامزدی حق ندارد بیش از این میزان چه از سرمایه خود یا دیگری هزینه کند، اما در کشور ما نامزدها میلیاردها هزینه می‌کنند.

وی گفت: «این قانون انتخابات اجازه نمی‌دهد در مجلس نمایندگان نیرومند روی کار بیایند… آیا دولت توانایی تهیه لایحه قانون انتخابات بر اساس قانون انتخابات فرانسه را ندارد. ایشان اقدام کنند من حاضرم کمکش کنم. هشدار می‌دهم و اعلام خطر می‌کنم، اگر بار دیگر قانون انتخابات این‌گونه برگزار شود، امنیت ملی کشور به خطر می‌افتد.»

نقوی حسینی: رأی دادن لیستی به ضرر قوه مقننه است

خبر انتخاباتی دیگر آنکه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «ایده توزیع نمایندگان تهران در بین مناطق آن بارها مطرح شده و برای عملیاتی شدن باید قانون انتخابات اصلاح شود. قطعاً باید برای این موضوع فکری شود چون رأی دادن لیستی به ضرر قوه مقننه است. به ضرر وکالت ملت است.»

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: لیست‌های مجازی جعلی است

گفتنی است روز گذشته در برخی شبکه‌های اجتماعی لیست‌هایی مبنی بر لیست اصولگرایان منتشر شد. به دنبال این خبر بود که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بیانیه‌ای تأکید کرد: لیست‌های انتخاباتی اعلام‌شده در فضای مجازی جعلی است و انتشار این لیست‌های جعلی در حالی صورت می‌گیرد که اساساً فرآیند انتخاب داوطلبان نهایی ائتلاف هنوز آغاز نشده و شورای ائتلاف پس از اعلام نتیجه احراز صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت، بررسی برنامه و سوابق چهره‌های واجد شرایط برای حضور در لیست نهایی را آغاز خواهد کرد.

4 مؤلفه و 40 شاخص جبهه پایداری برای انتخابات

سیدمیرهاشم موسوی، دبیر کمیته انتخابات مجلس جبهه پایداری اعلام کرد که در 4 مؤلفه تدین، تخصص، مردمی و انقلابی‌بودن، شاخص‌های انتخاب افراد برای این دوره از انتخابات مجلس تدوین و ارائه شده است تا افرادی که به مردم برای انتخابات عرضه می‌شوند، در طراز گفتمان انقلاب باشند. موسوی با بیان اینکه در این 4 مؤلفه حدود 40 زیر مؤلفه و شاخص وجود دارد گفت: «با تدقیق‌اشخاص نسبت به آنها می‌توان دست به انتخاب افراد انقلابی و کارآمد زد»

جمعیت رهپویان: اصولگرایان با یک لیست می‌آیند

یکی از گمانه‌زنی‌های انتخاباتی که این روزها در محافل رسانه‌ای و سیاسی مطرح است نوع ورود اصولگرایان در انتخابات پیش رو است. در همین خصوص زهره الهیان قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: «تلاش شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بر این است که اصولگرایان با یک فهرست واحد در انتخابات پیش رو شرکت کنند.»

وی افزود: «هم‌اکنون وحدت حداکثری بین نیروهای انقلاب شکل گرفته است البته گروه‌های معدودی هستند که هنوز به ائتلاف نپیوستند اما تلاش و رایزنی‌هایی در حال انجام است تا این طیف‌ها هم در قالب شورای ائتلاف در انتخابات حضور یابند.»

میرتاج‌الدینی: اصولگرایان دست برتر را خواهند داشت

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده ادوار مجلس در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده است در مصاحبه‌ای گفت که «اصولگرایان در انتخابات آینده مجلس به دلیل کارنامه موفق خود دست برتر را خواهند داشت.»

وی با بیان اینکه «لیست غالب اصولگرایان در انتخابات لیست شورای ائتلاف است» گفت: «نشانه‌های وحدت و ائتلاف در جریان انقلابی بیشتر شده است» و «جریان انقلاب در بحث سرلیستی به مشکل نخواهد خورد.»

اصلاح‌طلبان و دوز ضعیف‌تری از ایده حجاریان

در اردوگاه اصلاح‌طلبان هم، آنچه از اخبار و گزارش‌های انتخاباتی برمی‌آید این است که با نظر بر شرایط کنونی کشور و شکست دولت در حل مشکلات و برجام، اصلاح‌طلبان معتقدند که بازنده انتخابات هستند. به نظر می‌رسد استراتژی انتخاباتی مدعیان اصلاحات دوز ضعیف‌تری از همان ایده سعید حجاریان مبنی بر «انتخابات مشروط» است؛ از یکسو از «استعفا» و «مجلس در رأس امور نیست» و «لیستی رأی نمی‌دهیم» و «مشارکت پایین است» و «دوقطبی رأی دادن و رأی ندادن» سخن می‌گویند و از سوی دیگر همگی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و بر «مشارکت در انتخابات» و اینکه «با صندوق انتخاب قهر نیستیم» اصرار می‌کنند؛ به‌نوعی گروکشی سیاسی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ از یکسو با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند. هدف آنها فشار به شورای نگهبان و نظارت استصوابی و علامت دادن به حاکمیت است که اگر چهره‌های تندرو و رادیکال اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت نشود، مشارکتی که مدنظر نظام جمهوری اسلامی است محقق نمی‌شود!

مشارکت بالایی نداریم؛ نهادهای نظارتی تدبیر کنند!

بر همین اساس است که مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی بیان کرد «نمی‌توان انتظار داشت که مشارکت بالایی را در انتخابات شاهد باشیم» و «نهادهای نظارتی باید با در نظر گرفتن شرایط سیاسی تدابیری را در دستور کار قرار بدهند تا ان شاءالله انتخابات مجلس یازدهم برگ برنده‌ای برای کل نظام باشد.»

همچنین عیسی چمبر، معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی با طرح اینکه مسائلی مانند «فروش تأیید صلاحیت در دوره‌های قبل؟!» و اینکه «در انتخابات گذشته شورای نگهبان 50 نفر از نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرد» بیان کرد: «شورای نگهبان نگاه مثبت به احزاب داشته باشد»

کواکبیان: با انتخابات سر قهر نداریم

همچنین مصطفی کواکبیان در گفت‌وگویی، به طرح مسئله احتمال تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان‌ اشاره کرد و گفت: بحث در اینجا 2 مورد است، یکی اینکه ما در انتخابات اساساً شرکت نکنیم که اتفاقاً باید گفت ما هیچ‌وقت با انتخابات سر قهر نداریم.

وی افزود: مسئله دیگر این بوده که ما می‌خواهیم لیست ارائه بدهیم یا اینکه نه، این کار را انجام ندهیم که این مسئله یک موضوع جداگانه دیگری است.

اگر افراد واجد شرایطی نداشته باشیم، از کجا لیست بدهیم؟

کواکبیان تصریح کرد: اگر افراد واجد شرایطی را برای قرار دادن در لیست نداشته باشیم؛ پس باید از کجا لیست ارائه بدهیم؟

اگر ۲۰۰ نفر واجد شرایط داشته باشیم حتماً لیست می‌دهیم

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: اگر ما 200 نفر واجد شرایط در کشور داشته باشیم و افرادی مقبول و موردپسند مردم و اصلاح‌طلبان باشند حتماً لیست ارائه می‌دهیم.

گفتنی است اخیراً موسوی‌لاری عضو مجمع روحانیون مبارز درباره حضور چهره‌های شاخص اصلاحات در انتخابات مجلس و امکان رد صلاحیت این افراد، گفته بود: «اگر کاندیدایی نداشته باشیم طبیعتاً نمی‌توانیم لیستی بدهیم و وقتی لیستی نباشد، جناب خاتمی از چه چیزی باید حمایت کند؟ در حقیقت این احتمال وجود دارد که اصلاً لیستی ارائه نشود.» مولاوردی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درخصوص لیست اصلاحات برای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: «اصلاح‌طلبان باید به جمع‌بندی برسند که آیا لیستی ارائه خواهند داد یا خیر؟ هنوز درخصوص ارائه لیست یا ارائه ندادن آن به جمع‌بندی نرسیدیم. امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند.»

قابل ‌تأمل آنکه تلاش اصلاح‌طلبان برای فشار به شورای نگهبان و تأیید صلاحیت‌ها در حالی است که چند روز پیش شبکه سلطنتی ملکه انگلیس که در انتخابات 94 آشکارا و تمام‌قد از لیست امید حمایت می‌کرد، در تحلیلی نوشت: «در شرایط سیاسی جدید، مهم‌ترین چالش عملی اصلاح‌طلبان در انتخابات، نه رد صلاحیت شدن، که سناریوی «رد صلاحیت نشدن» باشد. به‌عبارت‌دیگر، احتمالاً مشکل اصلی زمانی به وجود خواهد آمد که حامیان انتخاباتی سابق آقای روحانی امکان کاندیداتوری در سال ۱۳۹۸ را پیدا کنند و آنگاه، ناچار شوند -علیرغم عملکرد دولت روحانی- از مردم رأی بگیرند.

در چنین وضعیتی حتی اگر – به فرض محال- تمام کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب هم تأیید صلاحیت شوند، تکرار تجربه‌ای از جنس انتخابات شوراهای دوم در اسفند ۱۳۸۱ دور از ذهن نخواهد بود.»

عضو حزب اعتماد ملی: خاتمی و کروبی از اصلاح‌طلبان خواستند که ثبت‌نام کنند

خبر دیگر آنکه محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی اظهار کرد: خاتمی به‌صورت موردی به تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب اعلام کردند که در انتخابات ثبت‌نام کنند. البته این موضوع در شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد همه‌کسانی که شرایط ثبت‌نام دارند در انتخابات ثبت‌نام کنند. سایر بزرگان جریان اصلاحات مانند دبیرکل اعتماد ملی نیز تأکید داشتند که اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام کنند. پیام ایشان نیز تنها به اعضای حزب اعتماد ملی نبود بلکه کلیه طیف‌های جریان اصلاحات را در برمی‌گرفت. ایشان معتقد هستند تنها راهی که پیش روی جریان اصلاحات قرار دارد صندوق رأی است.

اصلاح‌طلبان، آیه یأس نخوانند

عضو حزب اعتماد ملی گفت: «اگر اصلاح‌طلبان معتقدند می‌توانند خدمتگزاران بهتری برای مردم باشند نباید پس از ثبت‌نام در انتخابات آیه یأس بخوانند و به شکلی موضع‌گیری کنند که میزان مشارکت مردم کاهش پیدا کند.»

دوقطبی رأی دادن و رأی ندادن!

افشانی افزود: «بنده معتقدم دوقطبی احتمالی آینده دیگر مانند گذشته نیست و میزان مشارکت مردم مانند گذشته نخواهد بود. یکی از دوقطبی‌هایی که در انتخابات آینده شکل خواهد گرفت دوقطبی رأی دادن و رأی ندادن است. در شرایط کنونی رقیب اصلی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریانی است که عنوان می‌کند نباید در انتخابات شرکت کرد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

جمعه این هفته در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار میشود.

درمحضر ، چه کسی را انتخاب کنیم؟

عادل،صادق،فقیه و باتقواترین را انتخاب کن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.