سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آیا اصلاح‌طلبان به دنبال عبور از خاتمی هستند؟

آیا اصلاح‌طلبان به دنبال عبور از خاتمی هستند؟

باید توجه داشت که بنا به اظهاراتی که پیش از این برخی چهره‌های اصلاح‌طلب داشتند، یکی از نقشه‌هایی که اصلاح‌طلبان دنبال می‌کنند تا در صورت شکست در انتخابات عملی کنند، تحریک مردم به آشوب و اغتشاش است.

در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دعوای قدرت در اردوگاه اصلاح‌طلبان به قدری بالا گرفته است که چهره‌های شاخص‌شان به صورت علنی به انتقاد از یکدیگر می‌پردازند.

دعوای اصلی اصلاح‌طلبان بر سر این است که با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، اعلام برائت از دولت تدبیر بهتر است، یا ادامه اتحاد با روحانی و دولتش، منفعت بیش‌تری را در پی دارد؟

برخی از اصلاح‌طلبان مثل سعید حجاریان معتقدند که تنها راه ماندن در قدرت، جدایی از دولت و به عبارتی عبور از روحانی است.

از طرفی دیگر چهره‌هایی مانند بهزاد نبوی با انتقاد از این نظریه، اعلام جدایی از روحانی را به ضرر جبهه اصلاحات می‌دانند.

چنانچه نبوی در مصاحبه‌ای که در آذر ماه سال قبل با روزنامه «سازندگی» داشت، گفته بود: «متأسفانه دوستان اصلاح‌طلب تصور می‌کنند اگر در این شرایط لبه تیز حملاتشان را متوجه دولت کنند، می‌توانند خرجشان را از آقای روحانی و دولت جدا کنند و در افکار عمومی تصویر مثبتی از خودشان برای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری آینده نشان دهند. در حالی که به اعتقاد من این اشتباه است و اعتماد مردم را نسبت به اصلاح‌طلب‌ها بیشتر سلب می‌کند.»

در روزهای اخیر اما، دعوای اصلاح‌طلبان از این هم فراتر رفته و اختلافات کنونی جریان اصلاحات، بر سر رهبری این جریان است.

حمله کرباسچی به عارف

چند وقتی است که محمدرضا عارف بعنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و همچنین رئیس فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس، بخاطر بی‌عملی شورا و فراکسیون امید مورد هجمه‌های اصلاح‌طلبان است. اخیراً نیز غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با حمله به عارف اصلاح‌طلبی وی را زیر سوال برده و گفته است: «آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی عبدالکریم سروش شد، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده است؟»

آشفتگی درونی اصلاح طلبان به همین جا محدود نمی شود.

گرامی مقدم، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در مورد ائتلافات احتمالی اصلاح طلبان این گونه موضع گیری کرده است: «رویکردی که حزب اعتدال و توسعه و در رأس آن آقای روحانی اتخاذ کرده جای هیچ‌گونه شرط و شروطی را برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان باقی نگذاشته است.»

وقتی اصلاح‌طلبان منکر همه چیز می‌شوند

پیش از این ذکر شد که یکی از تاکتیک‌های اصلاح‌طلبان برای ماندن بر سر قدرت، اعلام برائت‌شان از دولت است. اظهارات عارف در جمع فعالین سیاسی استان خوزستان نیز موید این نکته است که سیاست اصلاح‌طلبان برای خرید وجهه و کسب آبرو نزد مردم، جدایی از دولت است.

محمدرضا عارف در دیداری که با برخی از فعالین سیاسی استان خوزستان داشته، طی اظهاراتی ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت حسن روحانی را از عوامل هزینه‌زا دانسته و در این‌باره گفته است: «برخی رویکردهایی که در انتخابات‌های گذشته داشتیم هزینه‌هایی را هم برای گفتمان اصلاحات ایجاد کرد. در انتخابات مجلس دهم راهبرد جریان اصلاحات راهبردی ائتلافی بود و این راهبرد به گفتمان اصلاحات هم ضربه‌هایی زد، به همین دلیل در انتخابات مجلس یازدهم باید با لیست اصلاح‌طلبانه به میدان بیاییم.»

البته محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات، نظری خلاف محمدرضا عارف دارد.

وی ضمن آنکه وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان را ماحصل اتحادشان با حزب اعتدال و توسعه(حزب متبوع روحانی) می‌داند، با اعلام برائت اصلاح‌طلبان از دولت فعلی مخالف است. تاجیک می‌گوید: «باورم این است که وضعیت اکنون اصلاح‌طلبان، پی‌آیند حرکت استراتژیکشان در سال 92 بود.

اگر وضعیت اکنون اصلاح‌طلبان مناسب است یا اگر امروز در غم نزارش، زاری می‌کنیم نتیجه آن تصمیم است. بارها گفته‌‎ام آنها که، آنهایی که با تصمیم‌شان و به نام عقلانیت سیاسی، کل جریان اصلاح‌طلبی را ذبح کردند و به محاق و حاشیه بردند، ـ برای اینکه به هر شکل ممکن در قدرت حضور داشته باشند ـ باید به تاریخ و به مردم پاسخگو باشند… جریان اصلاح‌طلبی نمی‌تواند در منظر و… مردم، خودش را از فضایی که در اکنون جامعه وجود دارد و از هزینه‌هایی که بر افکار عمومی ‌بار می‌شود، کنار بکشد.»

اصلاح‌طلبان همزمان با تلاششان برای جدایی از دولت و فرار از پاسخگویی نتیجه عملکردشان، به دنبال تغییر در رهبری این جریان هستند. چنانچه کرباسچی نیز در مصاحبه با ارگان حزب متبوع‌اش، به این نکته صحه گذاشت.

در هر حال مردم اصلاح‌طلبان را شریک در کارنامه دولت می‌دانند و برایشان حتمی ‌و مسلم است که دولت دستپخت اصلاح‌طلبان است.

البته باید توجه داشت که بنا به اظهاراتی که پیش از این برخی چهره‌های اصلاح‌طلب داشتند، یکی از نقشه‌هایی که اصلاح‌طلبان دنبال می‌کنند تا در صورت شکست در انتخابات عملی کنند، تحریک مردم به آشوب و اغتشاش است.

چنانچه بهزاد نبوی به صورت غیر مستقیم و در لفافه عنوان کرده بود که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور نداشته باشند، «زمینه برای تکرار حوادث دی ماه ۹۶ مهیا می‌شود.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شوراهای شهر

رهبر حزب مخالف دولت انگلیس (کارگر)

اعلام لیست ۱۶ نفره ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات

اسامی ۱۶ نامزد ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.