سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  پوتین برای پنجمین بار و یک دوره 6 ساله دیگر سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

 پوتین برای پنجمین بار و یک دوره 6 ساله دیگر سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

 «ولادیمیر پوتین» در آیینی در کاخ کرملین برای پنجمین‌بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند یاد کرد.

در میانه سومین سال جنگ اوکراین دیروز کاخ کرملین میزبان میهمانان داخلی و خارجی برای برگزاری مراسم پنجمین تحلیف ولادیمیر پوتین 71ساله بود.

پوتین پیش از این، چهار بار در آیین تحلیف،‌ برای دفاع از قانون اساسی روسیه سوگند خورده بود.

در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۵۲.۹۴درصد از روس‌ها به نامزد ۴۷ساله آن زمان رای دادند، در سال ۲۰۰۴ میلادی، ۷۱.۳۱درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات، در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۳.۶درصد و در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۶.۷درصد به وی رأی دادند.

در هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که مارس ۲۰۲۴ (۲۵ تا ۲۷ اسفند ۱۴۰۲) برگزار شد،‌ پوتین با رکورد رأی ۸۷.۲۸درصد در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری، عهده‌دار این مسئولیت شد. بدین ترتیب، پوتین تا ۶ سال دیگر یعنی 2030 میلادی سکاندار ریاست‌جمهوری روسیه خواهد بود.

 پوتین دیروز در حالی ششمین سال ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد که کشورش درگیر یک جنگ نیابتی با ناتو در اوکراین است. طی 2 سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار از سوی اروپا و آمریکا روانه اوکراین شده است و طی ما‌ه‌های اخیر مجوز حملات به عمق خاک روسیه با موشک‌های دوربرد غربی نیز صادر شده است. گفته می‌شود برخی از کشورهای اروپایی به دنبال اعزام نیرو به اوکراین هستند.

برخی کارشناسان با توجه به این وضعیت، جنگ اتمی بین دو طرف را دور از ذهن نمی‌دانند. علی‌رغم این تنش‌ها پوتین دیروز بعد از مراسم تحلیف خطاب به غربی‌ها گفت: «صحبت درباره ثبات استراتژیک و امنیت، از راه دیکتاتوری و صحبت از موضع بالا امکان‌پذیر نیست.

ما از گفت‌و‌گو با کشورهای غربی دوری نمی‌کنیم؛ انتخاب با آنها است که آیا می‌خواهند در آینده جلوی توسعه روسیه را بگیرند و می‌خواهند که ما را محدود کنند و فشار بیاورند یا اینکه می‌خواهند راهی برای رسیدن به صلح و همکاری را در پیش بگیرند. روسیه به تلاش خود برای دستیابی به جهان چندقطبی و سیستم و فرآیند عادلانه در مدیریت جهان ادامه خواهد داد.»

به گزارش یورونیوز آمریکا که انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه را «آزاد و منصفانه» ندانسته بود، از حضور در مراسم تحلیف روز سه‌شنبه خودداری کرد و نماینده‌ای را برای این مراسم نفرستاد.

انگلیس، کانادا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز تصمیم به تحریم ادای سوگند پوتین گرفتند، اما انتظار می‌رفت برخی از این کشورها و در رأس آنها فرانسه در سطح سفیر، در این مراسم شرکت کند.

بر اساس این گزارش در حالی ‌که در ابتدای جنگ اوکراین بسیاری در غرب امیدوار بودند که در نهایت بتوانند پوتین را شکست دهند، حالا صداهای بیشتری از لزوم پایان دادن به جنگ و رسیدن نوعی توافق با مسکو در جبهه غرب شنیده می‌شود؛ راستگرایان در اروپا که روابط نزدیکی به پوتین داشته‌اند، رهبران خود را متهم می‌کنند که باعث شده‌اند اقتصاد این کشورها هزینه‌های جنگ روسیه و اوکراین را بپردازد و آن‌سو در آمریکا نیز جمهوری‌خواهان امیدوارند با پیروزی احتمالی ترامپ بتوانند به روند حمایت‌های آمریکا از کی‌یف پایان بخشند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزایش رأی پوتین، پیام صریح مردم روسیه به ناتو و امریکا بود

رهبر مقتدر برای روس‌ها پیام‌آور امنیت و رفاه

در صورت حمله ناتو به روسیه چین آماده مداخله نظامی است

حمله نظامی آمریکا یا ناتو به روسیه پکن آماده مداخله نظامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.