سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / 12 روز تا انتخابات لیست‌ها بسته و رقابت‌ها جدی‌تر می‌شود

12 روز تا انتخابات لیست‌ها بسته و رقابت‌ها جدی‌تر می‌شود

تا موعد انتخابات 12 روز باقی است و کشور مهیای حضور پرشور مردم در این امر عمومی و سرنوشت‌ساز می‌شود. در یک رکورد و نصاب بی‌سابقه، 15 هزار نفر برای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و جریانات سیاسی کشور در آستانه اعلام نهائی فهرست‌های انتخاباتی هستند. در این گزارش تازه‌ترین خبرها در این عرصه را مرور می‌کنیم.

رقابت ۱۰۰ نفر برای هر کرسی مجلس در استان تهران از اخبار دستگاه‌های مسئول درباره انتخابات شروع کنیم؛ علیرضا فخاری، استاندار تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته است: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران ۳۸۹۸ نفر برای ۳۹ کرسی تأیید صلاحیت دریافت کردند.

وی افزوده است که از ۳۹ کرسی استان تهران در مجلس ۳۰ کرسی مربوط به تهران، ۵ کرسی مربوط به شهرستان‌های استان و ۴ کرسی مربوط به اقلیت‌ها است.

۶۸ درصد از ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شده‌اند

بر همین اساس، سید عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران می‌گوید؛ ۶۸ درصد از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان تهران تایید صلاحیت شده‌اند که بی‌سابقه است.

وزیر کشور خبرداد

 اعلام آمادگی 103 حزب و 20 ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت که «103 حزب و 20 ائتلاف برای شر‌کت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، البته تعداد دیگری از ائتلاف‌ها هم در همین مسیر هستند.»

وی همچنین در همایش مجریان انتخابات وحیدی یادآور شد: حدود ۱۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۵۰ پزشک، ۱۷۰۰ فرهنگی، حدود ۴۰۰ قاضی و حقوقدان و ۱۷۰۰ نفر از بانوان بخشی از شاکله این پانزده هزار نفر است.

لیست ائتلاف جریانات جبهه انقلاب

برای انتخابات خبرگان تهران اعلام شد

11 اسفند 2 انتخابات همزمان داریم؛ انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان و نیز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی. در عرصه انتخابات خبرگان دیروز لیست جامعه مدرسین تهران به عنوان عالی‌ترین نهاد حوزه‌های علمیه به عنوان لیست اصلی ائتلاف جریانات جبهه انقلاب برای انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری در تهران اعلام شد.

 آیت‌الله موحدی کرمانی:

وظیفه داریم پای این انقلاب بایستیم

و با حضور حداکثری و استعانت از خداوند

از کیان نظام دفاع کنیم

خبر دیگر اینکه، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت‌وگو با ایرنا، در بیان توصیه به نیروهای انقلاب برای وحدت و همگرایی در انتخابات پیش‌رو به مبنای ائتلاف اصولگرایان اشاره کرده و گفته است: اگر مبنای ائتلاف را بر یک‌سری از ارزش‌ها نظیر اعتقاد به نظام و انقلاب و خدمت به مردم، میزان اعتقاد به دین اسلام و احکام شرعی، پایبندی و ایمان به عقیده‌ای که دارند، پاکدستی نامزدها، توجه به بیت‌المال و مهم‌تر از همه اعتقاد به امام(ره)، رهبر انقلاب، التزام به ولایت فقیه و فرمایشات رهبری و سایر ارزش‌هایی که می‌تواند در انتخاب افراد صالح و شایسته مدنظر قرار گیرد قرار دهیم، می‌توان مردم را در انتخابات نامزد اصلح کمک کرد.

مردم در سخت‌ترین و بدترین شرایط با جان و مال خود در صحنه دفاع از نظام حاضر شدند

وی خاطرنشان می‌کند: مردم ما بهترین مردم هستند و همواره در سخت‌ترین و بدترین شرایط با جان و مال خود در صحنه دفاع از نظام حاضر شدند.

آیت‌الله موحدی کرمانی به راهپیمایی مردم در ۲۲ بهمن اشاره کرده و افزوده است: همه مردم با وجود مشکلاتی که داشتند پای کار آمدند و با حضورشان مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام زدند.

سرلیست جامعه روحانیت مبارز در انتخابات خبرگان رهبری همچنین تصریح کرده است: ما وظیفه داریم پای این انقلاب بایستیم و با حضور حداکثری و استعانت از خداوند از کیان نظام دفاع کنیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی:

ادعای اصلاح‌طلبان برای کاندیدا نداشتن را قبول ندارم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم، درباره انتخابات خبرگان گفته است: باید طوری طراحی شود که افراد شایسته قابل‌توجهی شرکت کنند و قدرت انتخاب به مردم بدهند و فضای انتخابات و روح انتخابات حاکم و متجلی باشد.

وی همچنین بیان داشت: من حتی با برخی فقهای شورای نگهبان صحبت کردم، آنها هم این اشکال را قبول داشتند و حرفشان این بود که این قانون به‌عهده خود خبرگان است و باید قانون را اصلاح کنند؛ باید آیین‌نامه‌هایش را تدوین کنند و حق با آنهاست و اینجا جای انتقاد به شورای نگهبان نیست و تغییر این قانون به‌عهده مجلس خبرگان است.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بر همین اساس خاطرنشان می‌کند: خبرگان باید بنشیند و قانون انتخابات را یک بررسی دقیق کند؛ من طرح و ایده برای این کار دارم تا یک مشارکت قوی و یک انتخاب معنادار در خبرگان اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی علاوه‌بر این گفته است: به‌خصوص ما یک اشتباهی مرتکب می‌شویم و همه کارها را به‌عهده رهبری می‌دانیم، رهبری را در همه چیز پاسخگو می‌دانیم و بعد خودمان را هم کنار می‌کشیم، همه‌اش هم می‌گوییم ما مدافع رهبری و سرباز رهبری و حامی رهبری هستیم ولی حرف مسئولیت که می‌شود می‌گوییم «ما که کاره‌ای نیستیم، ما تصمیم‌گیر نیستیم»، و با زبان یا بی‌زبان، با بیان آشکار یا بیان پنهان جاخالی می‌دهیم درحالی که خبرگان حافظ رأس نظام سیاسی یعنی رهبری است؛ نمی‌تواند جاخالی بدهد بلکه باید پاسخگو باشد، باید کمک بدهد، باید فکر کند، باید نظر بدهد، رایزنی کند، همراهی کند، مسئولیت‌پذیری کند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره ادعای نامزد نداریم اصلاح‌طلبان نیز گفته است: این‌که یک گروه اصلاح‌طلب حتی گرایش تند، فکر می‌کنند هیچ کسی را ندارند من باور ندارم.

فهرست انتخاباتی اُمناء برای تهران دوشنبه نهائی می‌شود

به عرصه دیگر انتخابات برویم؛ جریانات سیاسی در آستانه اعلام نهائی فهرست‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی هستند و بر این اساس رقابت‌ها جدی‌تر می‌شود. سید نظام الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) از نهائی شدن لیست این ائتلاف تا پایان روز دوشنبه خبر داده. وی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سؤال که فهرست ائتلاف متبوعش برای انتخابات مجلس دوازدهم چه زمانی اعلام می‌شود؟ می‌‎گوید: ائتلاف اُمناء براساس ۵۰ شاخص تعیین شده، کار بررسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار دارد.

موسوی می‌ا‌فزاید: برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر ۵ ضلع ائتلاف اُمناء براساس این ۵۰ شاخص، مصاحبه‌ها و ارزیابی‌های خود را انجام داده و هر کدام از اضلاع ۴۰ نفر را تا امروز به ائتلاف معرفی کرده‌اند.

دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب همچنین بیان داشت که با ارزیابی‌های تخصصی که فردا و پس‌فردا صورت خواهد گرفت لیست ۳۰ نفره ائتلاف امنا برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران به احتمال زیاد تا پایان روز دوشنبه هفته جاری نهائی خواهد شد.

موسوی البته می‌گوید ائتلاف اُمناء شاخص‌محور است نه شخص‌محور و انتخاب اعضای لیست براساس شاخص‌ها انجام می‌شود. وی بر این اساس می‌افزاید؛ به همین دلیل ما تاکنون درباره موضوعی به نام سرلیست و بحث و ورود نکرده‌ایم چرا که برای ما ملاک شاخص‌ها و نه اشخاص است.

امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز روز جمعه گفته بود: امیدواریم فرآیند رسیدن به لیست نهائی تا هفته آینده کامل شود.

حقیقت‌پور:

 لاریجانی از لیست علی مطهری حمایت نمی‌کند

در همین شرایط، منصور حقیقت پور، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با برنا در مورد حمایت علی لاریجانی از لیست علی مطهری برای انتخابات مجلس، گفت: لاریجانی نه لیستی برای انتخابات می‌دهد و نه از لیستی چه لیست آقای مطهری و چه سایر لیست‌هایی که تحت عنوان اعتدالیون منتشر شود حمایت می‌کند.

وی اظهار داشت: آقای مطهری با لوگوی خود به نام صدای ملت می‌آید و لیست وی ربطی به آقای لاریجانی ندارد.

مسعود زریبافان سخنگوی ائتلاف امناء شد

خبر دیگر این است که سید نظام الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(امناء) در حکمی مسعود زریبافان را به عنوان سخنگوی این ائتلاف منصوب کرد.

حجت‌الاسلام رسایی:

اشتراک لیست انتخاباتی شریان و امناء حداکثری است

حجت‌الاسلام حمید رسایی، مسئول کمیته انتخابات جبهه شریان نیز در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به رایزنی‌ شریان با برخی گروه‌های سیاسی جریان اصولگرا، گفته است: با «شورای وحدت»، «مصاف» و «رزما» و مجموعه‌های دیگر گفت‌وگو داشتیم و بسیاری از این تشکل‌ها به ائتلاف پیوستند که درنهایت «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (اُمناء) شکل گرفت.

مسئول کمیته انتخابات جبهه شریان با بیان این‌که تلاش می‌کنیم گروه‌های بیشتری از جریان اصولگرا به این مجموعه بپیوندند، خاطرنشان می‌کند: با این‌حال اگر این امر محقق نشد، تلاش می‌کنیم اشتراکات ما در معرفی لیست با این گروه‌ها حداکثری باشد و با اشتراک حداکثری وارد انتخابات شویم.

حجت‌الاسلام رسایی به بررسی گزینه‌ها در «اُمناء» اشاره کرده و می‌گوید: بنای امناء بر این است، افرادی که بر اساس شاخص‌ها امتیاز بیشتری بیاورند به مردم معرفی شوند.

یک عضو جبهه پایداری:

اولویت ما ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف است

همچنین، سید محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به وحدت نیروهای انقلاب در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفته است: اولویت ما برای انتخابات مجلس ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است.

وی با بیان اینکه ما در جبهه پایداری هیچ وقت به دنبال انشقاق نیستیم و با هدف حفظ وحدت ارائه لیست واحد با «شانا» را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم، تأکید می‌کند: ما به دنبال ارائه لیست واحد و انتخاب کاندیداها بر اساس شاخص‌ها هستیم و به هیچ عنوان روابط فامیلی و قومی را در این رابطه برنمی‌تابیم.

این فعال سیاسی می‌گوید: اگر مذاکرات برای ارائه لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات پیش رو به نتیجه نرسد ما برای انتخابات لیست مستقل ارائه خواهیم کرد. نتیجه مذاکرات در این باره در روزهای پیش رو مشخص و اعلام خواهد شد.

لیست ۳۰نفره انتخاباتی علی مطهری برای تهران احتمالا امروز منتشر می‌شود

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از احتمال منتشر شدن لیست منتسب به خود برای انتخابات مجلس خبر داده و گفته است: این لیست احتمالاً روز یکشنبه نهائی و منتشر خواهد شد.

علی مطهری: مستقل هستیم

و به هیچ‌کس وابستگی نداریم؛ نه آقای لاریجانی و نه آقای روحانی، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان 

وی با بیان اینکه لیست تهران 30 نفره خواهد بود و خودم نیز سرلیست آن هستم، درباره وابستگی این لیست به اشخاص و گروه‌های سیاسی نیز می‌گوید: ما مستقل هستیم و به هیچ‌کس وابستگی نداریم؛ نه آقای لاریجانی و نه آقای روحانی، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان.

مطهری علاوه‌بر این اظهار داشته است: هنوز لیست تهران قطعی نشده است و ما در حال رایزنی‌های نهائی با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هستیم.

«صدای ملت»

لیست مورد حمایت برخی اصلاح‌طلبان

سعید نورمحمدی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با مهر در همین زمینه به جمع‌بندی برخی از اصلاح‌طلبان برای ارائه لیستی در تهران اشاره و خاطرنشان می‌کند: آقای علی مطهری در حال تهیه یک لیست ۳۰ نفره در شهر تهران با عنوان «صدای ملت» است و از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلفی مشورت گرفته‌اند و در حال مشورت گرفتن هستند. ما هم در حزب ندای ایرانیان از آن لیست حمایت خواهیم کرد ولی لیست توسط آقای مطهری و به سرلیستی وی نهائی می‌شود. بنای ما این است که در تهران لیستی ندهیم و تنها از همین لیست حمایت می‌کنیم.

وی گفته است: «اعتماد ملی»، «کارگزاران» و «اعتدال و توسعه» هم از احزابی هستند که از لیست «صدای ملت» حمایت خواهند کرد.

عضو جبهه اصلاحات:

45 نفر برای فهرست اصلاح‌طلبان تهران گزینش شده‌اند

همچنین، مازیار بالایی، عضو جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه‌ریزی4 حزب اعتماد ملی، کارگزاران، اعتدال و توسعه و ندای ایرانیان با محوریت علی مطهری برای انتخابات پیش رو گفته است: این چهار حزب جلساتی را با آقای مطهری برای انتخابات پیش رو برگزار کرده‌اند.

وی می‌افزاید: این چهار حزب اسامی افراد تایید صلاحیت شده خود را معرفی کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی انتخابات پیش رو در تهران و شهرستان‌ها هستند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین گفته است: تاکنون 45 نفر توسط این احزاب و آقای مطهری برای لیست تهران با گرایش‌های اصلاح‌طلبی، اعتدالی و اصولگرای میانه‌رو شناسایی شده‌اند و آقای مطهری شخصاً با این افراد مصاحبه را انجام می‌دهد.

حسین مرعشی:

در انتخابات مجلس یازدهم به دروغ به مردم گفتیم کاندیدا نداریم

خبر دیگر اینکه، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران گفته است: در انتخابات مجلس یازدهم لیستی که برای تهران آماده شد از لیستی که برای مجلس دهم آماده شده بود قوی‌تر بود اما تصمیم گرفته شد که به دروغ به مردم بگوییم که کاندیدا نداریم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران علاوه‌بر این می‌‎گوید: جریان چپ در هیچ دوره‌ای از مجلس کمتر از ۵۰ تا کرسی نداشتند در مجلس یازدهم ما رسیدیم به کمتر از ۵ کرسی؛ ما اشتباه کردیم فرصت انتخابات را از دست دادیم.

وی همچنین گفت: اگر در این انتخابات کسی یا کسانی با خودخواهی و با توافق نکردن فرصت را بسوزانند من روز بعد از انتخابات آنها را افشا می‌کنم.

انتقاد تند قوچانی به تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان تندرو

در شرایطی که جبهه اصلاحات به عنوان متولی اصلی فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان اخیراً اعلام کرده که در انتخابات پیش روی مجلس فعالیتی نخواهد داشت، 110 فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب در واکنش به این موضع جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای تحلیلی خواستار روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس 1402 از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو، توسعه‌گرا و اصلاح‌گر شدند.

  البته این بیانیه بلافاصله با واکنش سران جبهه اصلاحات رو‌به‌رو شد و آذر منصوری که هم‌اکنون ریاست جبهه اصلاحات را برعهده‌ دارد، با بازنشر راهبرد انتخاباتی این تشکل سیاسی بار دیگر بر موضع این جبهه مبنی بر عدم فعالیت انتخاباتی برای انتخابات 11 اسفند تاکید کرد.

در همین رابطه، محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در سرمقاله روز شنبه ارگان حزب متبوعش، با انتقاد از خودکامگی و انفعال حاکم بر جبهه اصلاحات نوشت: بیانیه 110 چهره‌ اصلاح‌طلبِ میانه‌رو و توسعه‌گرا برای روزنه‌گشایی در کشور نشان از ناکارآمدی و نارسایی نهادهای سیاسی موجود در جریان اصلاحات به‌خصوص جبهه اصلاحات دارد.

وی همچنین آورده است: وقتی یکی از بزرگان و رهبران جبهه اصلاحات تلاش کرد با پیشنهاد متنی، شرط رای دو سوم را حذف کند و دبیرکل یک حزب عضو جبهه اصلاحات خواستار ارجاع مسئله به کمیته داوری جبهه شد، هسته سخت و حزب خاص با تشویق احزاب سایه خود و جبهه‌های استانی به صدور بیانیه انصراف از انتخابات عملاً این پیشنهادها را بی‌اثر ساخت تا نشان دهد هیچ نیرویی نمی‌تواند برخلاف اراده برادر یا خواهر بزرگ‌تر جبهه عمل کند!

قوچانی افزون بر این نوشت: هسته سخت جبهه اصلاحات که سعی دارد، هژمونی خود را به هر قیمتی حفظ کند، حتی به یاران سابق خود توجه نمی‌کند و آنان را به محافظه‌کاری و تنازل از اصلاح‌طلبی متهم می‌کند. این در حالی است که ماقبل و مابعد این انتخابات آنچه اساس اصلاحات را می‌سازد، سیاست‌ورزی است که در دوگانه کاذب اصلاحات «صندوق» محور و اصلاحات «جامعه‌محور» به عنوان مسئولیت اصلی اصلاح‌طلبان انکار می‌شود. در تمام دو سال گذشته آنچه به نام اصلاحات جامعه محور تبلیغ شده است هنوز معنای روشنی ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخش دیگری از این سرمقاله با انتقاد از رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان از ابتدای سال تاکنون خاطرنشان می‌کند: اگر به جای تئوریزه کردن انفعال، جنبش اصلاح‌ و اعتدال از اول سال، ابتکار عمل به خرج می‌داد امروز چند گام جلوتر بودیم. متاسفانه دامن زدن به یأس، امروز روزنه‌گشایی را بسیار دشوار کرده و مخالفان چنین القا می‌کنند که کنشگران مرزی فقط دنبال کرسی‌های مجلس هستند.

وی همچنین با اشاره به کلان‌راهبرد سران فعلی جبهه اصلاحات تصریح می‌کند: ظهور کنشگران مرزی در میانه حکومت و اصلاحات، تبدیل شدن نظریه‌ای اجتماعی به حرکتی سیاسی است که اعتبار خود را از تاریخ ایران می‌گیرد و این در مقابل جریانی است که پس از 25 سال حاکمیت بر جبهه اصلاحات، هژمونی فکری خود را در خطر می‌بیند و با عبور از راهبرهایی مانند «فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا» سعی می‌کند در واکنش به اعتراضات سال 1401 دست بالاتر را بگیرد و در میانه دوگانه خانه و خیابان از موضع نافرمانی مدنی موضع‌گیری کند.

قوچانی در ادامه تاکید می‌کند: بدون شک چهره‌هایی چون سیدمحمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات مورد اتفاق اصلاح‌طلبان است… اما عرصه سیاست عرصه اجتهاد و تحقیق است نه انفعال و تقلید نافرمانی مدنی. نافرمانی مدنی کنشی مصلحانه است که فقط از افراد از جان گذشته و دارای اصول چون گاندی و ماندلا بر می‌آید که از منافع فردی دست شسته باشند و چیزی برای از دست دادن نداشته باشند و نه تنها در برابر حکومت که در برابر اپوزیسیون خشونت طلب تقوای پرهیز داشته باشند و با خشونت برخورد کنند تا اصلاحات با روش‌های مسالمت‌آمیز به پیروزی برسد. چنین عناصر آموزش دیده و از جان گذشته‌ای در جریان اصلاحات وجود ندارد.

ادعای برخی برای عدم شرکت در انتخابات، جدید نیست قبلاً گفته‌اند و بعداً پشیمان شده‌اند

پرویز امینی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در برنامه شیوه گفته است: اینکه برخی [چهره‌ها و گروه‌های سیاسی] می‌گویند در انتخابات شرکت نکنیم چیز جدیدی نیست قبلاً گفته‌اند و بعداً پشیمان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرده است: همان جریانی که در مجلس پنجم کرکره را پایین کشید و انتخابات را تحریم کرد در دوم خرداد آمد تا بگوید ما هم هستیم و بدنه اجتماعی داریم.

امینی همچنین گفته است: آقای خاتمی در دوم خرداد سال ۷۶ آمد و صریحا گفت که ما ۵، ۶ میلیون رای می‌خواهیم که بگوییم ما هم پایگاه اجتماعی داریم.

کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: در انتخابات مجلس ششم دیدند که قهر و تحصن نتیجه بخش نبود و با یک کاندیدای اختصاصی در سال ۸۴ حاضر شدند. بعد از انتخابات ۸۸ و در انتخابات سال ۹۰ دیدند که باز قهرشان بی‌نتیجه بود. دوباره در 92 آمدند.

وی می‌افزاید: سال ۹۲ خبرنگار نزدیک به آقای خاتمی با من ارتباط داشت، گفت وقتی آقای‌هاشمی رد شد، رفتم پیش حاج آقای خاتمی دیدم او از من عصبانی‌تر است، «در واقع داشت به ساختار سیاسی اشاره می‌کرد که ما را‌هالو گیر آورده! آقای عارف یک، یک و نیم میلیون رای دارد و آقای روحانی هم کمی بیشتر و ما به‌خاطر اینها وارد انتخابات نمی‌شویم». اما دیدند میدان گشوده شد و این مسیر عوض شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شوراهای شهر

رهبر حزب مخالف دولت انگلیس (کارگر)

اعلام لیست ۱۶ نفره ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات

اسامی ۱۶ نامزد ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.