سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / هوا خراب بود، غربی‌ها نگذاشتند و… بهانه‌های اسرائیلی برای فرار از حمله به غزه

هوا خراب بود، غربی‌ها نگذاشتند و… بهانه‌های اسرائیلی برای فرار از حمله به غزه

هوا خراب بود، غربی‌ها نگذاشتند و… بهانه‌های اسرائیلی برای فرار از حمله به غزه

نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که عملیات زمینی در غزه منتفی شده، اما می‌توان با قطعیت گفت عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه با تردیدهای جدی رو‌به‌رو شده است و در حال حاضر ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی و جرئت کافی برای ورود زمینی به غزه را ندارد چرا که بهتر از هر تحلیلگری می‌داند، چه در انتظارش است.

شانزده روز پیش، وقتی عملیات زمینی نیروهای مقاومت فلسطین در عمق رژیم صهیونیستی با نام عملیات طوفان الاقصی با موفقیت انجام شد، اولین واکنش «بنیامین نتانیاهو» اعزام گردان‌های زرهی و پیاده نظام ارتش در پشت مرزهای غزه برای آغاز یک هجوم زمینی بود. برخی آمارها حکایت از آن داشت که رژیم صهیونیستی تا 130 هزار نیروی پیاده را در پشت مرز غزه مستقر کرده و همه ادعاها از سوی سیاستمداران در تل‌آویو و همچنین مقامات نظامی اسرائیل حاکی از عملیات قریب‌الوقوع زمینی در داخل نوار غزه بود. از آن همه ادعا اکنون بیش از دو هفته می‌گذرد، اما هنوز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در درون باریکه غزه آغاز نشده است و همه شواهد حکایت از تعویق و به تاخیر افتادن عملیات زمینی رژیم اسرائیل است.

نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که علمیات زمینی در غزه منتفی شده، اما می‌توان با قطعیت گفت عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه با تاخیر رو‌به‌رو شده و برخلاف ادعاهای اولیه، اما نشانه‌ها حکایت از تردید ارتش رژیم اسرائیل برای ورود زمینی به غزه است. سیل در تل‌آویو، شرایط آب و هوایی و برخی مخالفت‌های متحدان غربی اسرائیل از جمله دلایلی است که تاکنون درباره تعویق عملیات زمینی ارتش رژیم اسرائیل در نوار غزه اعلام شده است. از جمله روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مقامات واشنگتن به تل‌آویو توصیه کرده‌اند تا تهاجم به غزه را برای پیگیری وضعیت اسرای در دست حماس به تعویق بیندازد. همزمان رادیو ارتش اسرائیل نیز در گزارشی اعلام کرد که تل‌آویو با درخواست واشنگتن برای به تعویق انداختن ورود زمینی به غزه موافقت کرده است.

چرا می‌ترسند؟

اگرچه مسائل آب و هوایی و یا توصیه غربی‌ها برای حفاظت از جان اسرای در دست حماس به عنوان بهانه‌ای برای تاخیر در عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه عنوان شده است، اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت تعویق و تردید در عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی بسیار فراتر از این بهانه‌هاست:

ترس آمریکا

 بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی آمریکا از عملیات زمینی ارتش رژیم اسرائیل در غزه، نگرانی از گسترش درگیری‌هاست. مقامات آمریکایی از این بیم دارند که در صورت حمله زمینی به غزه، جبهه جنگ در شمال با ورود حزب‌الله نیز گشوده شود و در عمل جنگ به فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یابد. این نگرانی در آمریکا هست که در صورت گسترش درگیری‌ها در فلسطین، نیروهای عراقی تحت حمایت ایران به حدود 2500 سرباز آمریکایی در عراق حمله کنند و جان بسیاری از آمریکایی‌ها در عراق و یا حتی دیگر کشورهای منطقه با خطر جدی رو‌به‌رو شود. تایمز اسرائیل نیز فاش کرده است که بایدن در سفر اخیر خود به تل‌آویو، خطر برخی تصمیم‌های فاجعه‌بار مشابه آمریکا از جمله در جریان حمله به عراق و یا جنگ طولانی و بدون پایان در افغانستان را به نتانیاهو گوشزد کرده است.

عدم آمادگی کافی ارتش

 عدم آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود به جنگ زمینی در غزه از دیگر دلایل تاخیر در علمیات زمینی بوده است. دو روز پیش، گردان‌های القسام اعلام کردند که نفوذ گروهی کوچک از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به درون مرز غزه ناکام ماند و پس از تبادل آتش، نظامیان صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی و فرار از داخل غزه شدند. گفته شده در این تبادل آتش چند دستگاه نظامی صهیونیست‌ها در آتش سوخت و سخنگوی ارتش اسرائیل نیز کشته شدن یک افسر خود در جریان نفوذ به غزه را تأیید کرد. عدم آمادگی ارتش را در گزارش روزنامه عبری زبان ‌هاآرتص نیز می‌توان دید و ‌هاآرتص در گزارشی اذعان نمود که صدها نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به سبب نبرد طوفان الاقصی و حملات مقاومت، دچار مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی شدند. این روزنامه اشاره کرد که این نظامیان از ترس حملات مقاومت دچار کابوس، اضطراب، دلهره و ترس و وحشت شدند.

اختلافات شدید داخلی در تل‌آویو

از سوی دیگر هنوز همه سیاستمداران و گروه‌های سیاسی در تل‌آویو به یک نظر واحد درباره عملیات زمینی در غزه دست پیدا نکرده‌اند و اختلافات زیادی میان گروه‌های سیاسی در تل‌آویو درباره عملیات زمینی در غزه وجود دارد. روز گذشته روزنامه یدیعوت احرونوت در گزارشی با اشاره به بحران اعتماد بین دولت و ارتش در تل‌آویو به اظهارات «دانیل هگاری»، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل اشاره و تاکید کرد که علاوه‌بر بحث و اختلاف نظر درخصوص زمان آغاز عملیات زمینی، بین نتانیاهو و ارتش اسرائیل بحران اعتماد به وجود آمده است. این بحران علاوه‌بر خسارت بزرگی که به اسرائیل زده، آسیب‌های دیگری نیز به‌دنبال داشته، چون در این شرایط بحرانی، تمرکز بر جنگ و تصمیم‌گیری درباره عملیات زمینی بسیار دشوار است و بدتر آن که اسرائیل کابینه سیاسی کارآمدی ندارد. در گزارش دیگری نیز از ‌هاآرتص گفته شده که دست کم سه نفر از وزرای نتانیاهو به فکر استعفا هستند تا نتانیاهو را مجبور کنند که مسئولیت شکست را به دلیل حمله حماس به شهرک‌های غلاف غزه برعهده بگیرد.

 نظام درمان غزه در مرز فروپاشی

بمباران نوار غزه باعث آسیب‌های بسیار جدی به نظام درمان در نوار غزه شده است و شامگاه دوشنبه نیز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در نتیجه حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون ۷ بیمارستان از جریان خدمت‌رسانی به فلسطینیان خارج شده است. به گفته وزیر بهداشت فلسطین، آنچه در غزه در حال روی‌دادن است، نسل‌کشی جمعی به همراه نبود نیازهای اساسی زندگی است.

عبور آمار شهدای غزه از 5 هزار نفر

آمار تصاعدی شهدای غزه به‌دلیل تشدید حملات هوایی رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و وزارت کشور فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که بیش از 1500 نفر در مناطق مختلف این باریکه همچنان زیر آوار قرار دارند. همچنین طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، تا این لحظه 5087 فلسطینی از جمله 2055 کودک و 1119 زن در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و 15273 نفر دیگر نیز مجروح شدند. همچنین آمار شهدای خبرنگار در غزه نیز به 19 نفر رسیده است.

موج حمایت جهانی از فلسطین

حمایت‌های قدرتمند جهانی از فلسطینی‌ها همچنان در 5 گوشه جهان ادامه دارد و روز گذشته در اقدامی کم‌سابقه شهروندان شهر سائوپائولو، برزیل به عنوان بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین هم در حمایت از مردم مظلوم غزه به خیابان‌ها آمدند. در شهر پاریس، پایتخت فرانسه نیز با وجود ممنوعیت قانونی حمایت از حماس، اما در دو هفته گذشته ده‌ها تظاهرات حمایت از مقاومت فلسطین برگزار شده و دیروز نیز پاریس شاهد یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات خیابانی در حمایت از مقاومت فلسطین بود. در واشنگتن نیز حامیان فلسطین پرچم بزرگ فلسطين را در تجمع مقابل ساختمان كنگره آمریکا به نمایش گذاشتند. در نروژ، بوسنی و آلمان نیز روز یکشنبه برای چندمین بار طی دو هفته گذشته راهپیمایی حمایت از فلسطین برگزار شده است. در استکهلم سوئد نیز مردم برای فلسطین، سنگ تمام گذاشتند.

سلاح‌های زلنسکی در دستان مقاومت

دیروز اما تصاویری از سلاح‌های مدرن و اهدایی غرب به اوکراین منتشر شد اما در دستان مقاومت فلسطین. سلاح‌هایی که می‌تواند، بر تلفات بی‌سابقه صهیونیست‌ها بیفزاید. پیش از این ده‌ها گزارش درباره «سرنوشت نامعلوم» سلاح‌های اهدایی غرب به اوکراین منتشر شده بود که به نظر می‌رسد اکنون، سرنوشتشان، معلوم است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حساب فرانسه، آلمان و انگلیس سر جای خودش است

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

طنز/ شایعه!

دزد‌های سر گردنه شبه رسانه ‌اینترنشنال

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.