سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اتهام دخالت در انتخابات، این بار از زبان نواصولگرایان

اتهام دخالت در انتخابات، این بار از زبان نواصولگرایان

رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود با متهم کردن دولت به دخالت در انتخابات، در اظهارنظری خلاف متن بخشنامه مذکور ادعا می‌کند که رئیس کمیسیون برای حضور در استان‌ها باید از استاندار اجازه بگیرد!

امروز فیلمی از محمدباقر قالیباف منتشر شد که در آن ادعاهای جدیدی پیرامون ماجرای تغییر معاون سیاسی وزیر کشور با فشار رئیس و نمایندگان مجلس مطرح شده است. ادعاهای جدید قالیباف را می‌توان در چهار محور عمده دسته‌بندی و بررسی کرد:

 

اولین ادعای قالیباف، تصمیم وحیدی به برکناری معاون سیاسی خود، پیش از غائله نمایندگان مجلس بر سر بخشنامه انتخاباتی اوست. این ادعای عجیب در حالی مطرح می‌شود که نه تنها هیچ سندی دال بر این تصمیم وزیر کشور وجود ندارد، بلکه در همان روزهای اول طرح این مساله و به دنبال آن ادعای برخی نمایندگان مبنی بر قول برکناری غلامرضا، وزیر کشور این شایعات را تکذیب کرد.

 

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با متهم کردن دولت به دخالت در انتخابات، در اظهارنظری خلاف متن بخشنامه مذکور ادعا می‌کند که رئیس کمیسیون برای حضور در استان‌ها باید از استاندار اجازه بگیرد! اما ماجرا چیست؟ در این بخشنامه، تنها به فرمانداران تاکید شده تا برای همراهی در سفرهای سیاسی «مقامات دستگاه‌های اجرایی» که بعضا ممکن است از سوی نمایندگان (یا هر مقام دیگری) برنامه‌ریزی شده باشد، تنها با مجوز استانداران حضور پیدا کنند. در واقع این بند بخشنامه دستوری به فرمانداران به عنوان متولیان برگزاری انتخابات بی‌طرفانه است نه تعیین تکلیف برای نمایندگان!

 

البته اتهام دخالت در انتخابات که در تاریخ جمهوری اسلامی از سوی جریان‌های معلوم‌الحال مطرح می‌شده، اکنون در حالی به ادبیات رئیس مجلس راه یافته که پیش از این نیز رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به وی صراحتا دولت را با همین تهمت مورد انتقاد قرار داده بودند. این افراد با دستاویز قرار دادن هشدار معاون سیاسی مبنی بر «عدم همراهی فرمانداران با نمایندگان در جلسات شائبه‌دار» مدعی شدند دولت قصد دارد تنها «نمایندگان فعلی» را از این روند ناسالم مستثنی کرده و سپس کاندیداهای مدنظر خود را تبلیغ کند. دلیل این ادعا نیز استفاده از کلمه «نمایندگان» به جای «کاندیداها» بود. نکته قابل توجه در این میان آن است که تشکیل چنان جلساتی که شائبه سیاسی و بهره‌برداری تبلیغاتی از خدمات دولت توسط کاندیداها را داشته باشد (مثل حضور در پروژه‌ها، افتتاح‌ها و…) اساسا برای نامزدهایی که در حال حاضر نماینده مجلس نباشند مقدور نیست و طبیعتا ذکر کلمه «همه کاندیداها» در این باره وجهی ندارد.

 

ادعای عجیب دیگر قالیباف در این سخنرانی، مربوط به نظر وحیدی در خصوص بخشنامه مذکور است. رئیس مجلس در حالی ادعا کرده که وزیر کشور به دلیل «غیرقانونی دانستن» اقدام معاون سیاسی آن را ابطال کرده، که شخص وزیر کشور در موضعی رسمی علت این اقدام را «رفع سوءتفاهم نمایندگان مجلس» عنوان کرده است. فردی که معتقد است دیگران نسبت به این بخشنامه دچار سوءتفاهم شده‌اند، طبیعتا معتقد نیست که آن ابلاغیه خلاف قانون است و مشکل را در فهم دیگران از متن می‌داند نه در خود متن!

 

رئیس مجلس در بخش دیگری از این سخنان گفته است که استیضاح وزیر کشور ۱۴ بند داشته و موضوع بخشنامه سیاسی یکی از آن ۱۴ بند بوده است. قالیباف ۴ تیر در تریبون علنی مجلس خطاب به نمایندگان معترض می‌گوید که استیضاح حق شما است ولی وزیر کشور یکی دو هفته وقت خواسته که معاون سیاسی را برکنار کند. این در حالی است که او در تاریخ ۲۷ مرداد و بعد از افشای فشار مجلس برای برکناری معاون سیاسی، ادعا می‌کند که استیضاح وزیر کشور ۱۴ بند داشت که فقط یک بند آن بخشنامه معاونت سیاسی است و البته توضیح نمی‌دهد که پس از تغییر غلامرضا، رئیس و سایر نمایندگان مجلس چرا دیگر پیگیر ۱۳ بند باقیمانده استیضاح نیستند؟!

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شوراهای شهر

رهبر حزب مخالف دولت انگلیس (کارگر)

اعلام لیست ۱۶ نفره ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات

اسامی ۱۶ نامزد ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.