سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / با حضور رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفت امضای 19 سند همکاری میان ایران و ونزوئلا

با حضور رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفت امضای 19 سند همکاری میان ایران و ونزوئلا

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به ونزوئلا مقامات عالی‌رتبه دو کشور در حضور رؤسای جمهور دو کشور 19 سند همکاری امضا کردند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان که به دعوت رسمی «نیکولاس مادورو» و در رأس هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به «ونزوئلا» سفر کرده است، ظهر روز دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه و وزیر راه ونزوئلا به عنوان رئیس‌کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور قرار گرفت.
«نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در کاخ ریاست جمهوری این کشور، به‌‌شکل رسمی از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد.
در این مراسم جمعی از اقشار مختلف مردم کاراکاس نیز حضور داشتند و در بدو ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به کاخ ریاست‌جمهوری با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا از رئیسی و هیئت عالی‌رتبه همراه استقبال کردند.
در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و ثبت عکس یادگاری، رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند. در حین نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران جمعی از کودکان و نوجوانان ونزوئلایی سرود ملی کشورمان را با زبان فارسی همخوانی کردند.
اهدای تاج گل و ادای احترام رئیس‌جمهور
به مقبره «سیمون بولیوار»
با حضور در مقبره «سیمون بولیوار» در شهر کاراکاس ضمن اهدای تاج گل، به مقام رهبر انقلاب‌های آزادیبخش آمریکای لاتین و سیاستمدار فقید ونزوئلا ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور همچنین دفتر یادبود سیمون بولیوار رهبر جنبش‌های آزادیبخش آمریکای لاتین را امضاء کرد.
سیمون بولیوار در قرن نوزدهم به عنوان رهبر انقلاب‌های آزادیبخش در آمریکای جنوبی توانست مردم کشورهایی همچون ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و پاناما را از استعمار امپراتوری اسپانیا نجات دهد.
اعطای نشان افتخار ملی ونزوئلا
به آیت‌الله رئیسی
در ادامه برنامه‌های سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به ونزوئلا، «نیکولاس مادورو» نشان افتخار ملی ونزوئلا (نشان درجه یک زنان و مردان آزادی‌بخش ونزوئلا) را به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد.
امضا اسناد همکاری
در حضور رؤسای جمهور دو کشور
سپس مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه حاضر 19 سند و تفاهمنامه همکاری امضا
کردند.
همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل‌ونقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.
حجم مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا
تا 10 الی 20 میلیارد دلار قابل افزایش است
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ونزوئلایی خود‌، با تمجید از سال‌ها مقاومت مردم ونزوئلا در برابر امپریالیسم و ادای احترام به قهرمانان ملی این کشور گفت: ایران و ونزوئلا منافع و دیدگاه‌های مشترکی در زمینه‌های استقلال‌طلبی، آزادی و عدالت‌خواهی دارند که باعث شده مردم این دو کشور کنار هم قرار گیرند.
وی همچنین با بیان اینکه مردم ایران و ونزوئلا دارای دشمنان مشترکی هستند که نمی‌خواهند ما مستقل زندگی کنیم، افزود: ملت ایران در طول سال‌های گذشته دوستی خود را با مردم ونزوئلا اثبات کرده و همواره نشان داده که دوست روزهای سخت آنان است.
رئیسی با‌اشاره به اینکه روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست، بلکه راهبردی است، اظهار داشت: برخورداری از منافع، نگاه و دشمن مشترک، همکاری‌های فیمابین را عمیق و راهبردی کرده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در جهت توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و خدمات فنی و مهندسی برداشته‌اند، تصریح کرد: امروز دو کشور مصمم به توسعه روابط در حوزه‌های مختلف هستند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی، خون مطهر شهدا و ایستادگی و مقاومت ملت ایران توانسته فشارها و تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده و از این طریق ظرفیت‌های متنوعی فراهم آورد که آماده به ‌اشتراک گذاشتن آنها با ملت مقاوم ونزوئلا است.
رئیس‌جمهور با مفید و سازنده توصیف کردن مذاکرات با همتای ونزوئلایی خود در راستای ارتقای سطح روابط دو کشور گفت: در مذاکرات انجام شده هر دو طرف تاکید داشتند که با وجود اقدامات صورت گرفته برای توسعه روابط، همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش همکاری‌های فیمابین وجود دارد.
رئیسی با‌اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو کشور از 600 میلیون دلار در سال 1400 به بالای 3 میلیارد دلار در حال حاضر افزود: حجم مبادلات تجاری فیمابین در گام اول به 10 و در گام دوم به 20 میلیارد دلار قابل افزایش است.
رئیس‌جمهور امضای 19 سند همکاری میان دو کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، انرژی و علمی و فناوری را جلوه‌ای از اراده دو طرف برای گسترش روابط فیمابین توصیف و تصریح کرد: امیدوارم با اجرای این اسناد بتوانیم گام بلندی در ارتقای سطح روابط دو کشور برداریم.
آیت‌الله رئیسی در پایان بار دیگر به قهرمانان ملی ونزوئلا ادای احترام کرد و یاد و نام شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی را گرامی‌داشت و به روح بلند او درود فرستاد.
تمجید «مادورو» از حاج قاسم
برای کشف حمله سایبری آمریکا به ونزوئلا
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با تشکر از استقبال گرم دولت و مردم ونزوئلا، روابط دو کشور را راهبردی توصیف و تصریح کرد: با وجود گسترش روابط ایران و ونزوئلا در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های متنوع متقابل ایجاب می‌کند توافقات دو کشور هر چه سریع‌تر اجرایی و روابط فیمابین به سطوح بالاتری ارتقا یابد.
رئیسی با‌اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه صدور خدمات فنی-مهندسی و فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، خاطرنشان کرد: ملت ایران به‌ واسطه ایستادگی در برابر نظام سلطه و غلبه بر تحریم‌ها تجربیات و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه علمی و فناوری به‌دست آورده است که می‌تواند این دستاوردها را با ونزوئلا تبادل کند.
وی با تاکید بر فعال‌تر شدن خطوط کشتیرانی میان دو کشور، گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی، معدنی، انرژی و مسائل پولی و بانکی را در تعمیق و تقویت روابط دو کشور حائز اهمیت دانست.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است، آینده این تحولات را به نفع کشورهای آزادی‌خواه و مستقل جهان دانست.
نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با تمجید از سابقه روابط راهبردی تهران و کاراکاس، از عزم خود و اعضای کابینه این کشور برای آغاز دور جدیدی از تلاش‌ها و اقدامات برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
وی با‌اشاره به تلاش‌های ایران و ونزوئلا برای کاهش وابستگی اقتصادی به درآمدهای نفتی و در نتیجه افزایش مقاومت اقتصاد دو کشور در برابر تکانه‌های خارجی گفت: در جهان جدیدی که در حال شکل‌گیری است، امپریالیسم در حال سقوط بوده و کشورهایی که در برابر زیاده‌خواهی مستکبران مقاومت و ایستادگی کردند در آستانه پیروزی قرار دارند.
رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با ابراز خرسندی از فعال شدن دوباره شرکت‌های صنعتی ایرانی همچون تراکتور‌سازی و خودرو‌سازی در ونزوئلا، بر تلاش برای تحقق هدف‌گذاری افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور به رقم 10 میلیارد دلار تاکید کرد.
مادورو با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی خط هوایی مستقیم بین دو کشور و نیز تقویت خطوط کشتیرانی برای افزایش مبادلات تجاری میان ایران و ونزوئلا گفت: دو کشور در حوزه گردشگری، کشاورزی و دامپروری ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری دارند.
وی همچنین سرمایه‌گذاری ایران در استخراج طلا در ونزوئلا و همکاری شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های صنعتی با این کشور را روابط برد- برد برای دو طرف دانست.
سردیس ژنرال سلیمانی
در مقبره سیمون بولیوار!
رئیسی در این دیدار از سیمون بولیوار تمجید کرد و بعد هم از حاج قاسم گفت که نماد مقاومت در مقابل نظام سلطه و چپاول اموال ملت‌ها بود.
مادورو هم ضمن تایید حرف رئیسی گفت: «من ژنرال سلیمانی را یادم هست و به او ادای احترام می‌کنم. حمله وحشیانه‌ای در سال ۲۰۱۸ از آمریکا به زیرساخت‌های انرژی ما کرده بودند. او به اکیپی دستور داد تا حمله سایبری را کشف کنند و کمک زیادی به ما کرد. خیلی‌ها در جریان نیستند. من هم ادای احترام می‌کنم و سردیس ایشان را در مقبره سیمون بولیوار نصب خواهیم کرد.»
بریکس به جای دلار!
وقتی رئیسی گفت در مرحله اول باید حجم تجارتمان را به معادل ده میلیارد دلار برسانیم؛ مادورو گفت: « بله حجم تجارت ما باید در میان مدت به حدود ۱۰ میلیارد دلار برسد و شاید هم دیگر دلاری نباشد مثلا بشود «۱۰ میلیارد بریکس» و یا چیزی دیگر! مرحله بعد سقف ۲۰ میلیارد مطابق دلار!»
گفتنی است آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در راستای تعاملات بین‌المللی و به منظور تداوم سیاست تقویت روابط با کشورهای همسو و دوست و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی، به دعوت رسمی همتایان خود در راس یک هیئت عالیرتبه، به آمریکای لاتین سفر کرده است.
پس از ونزوئلا‌، نیکاراگوئه و کوبا مقاصد بعدی سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین است.
قدرتمند شدن در حوزه اقتصادی
مؤثرترین راه مقابله با تحریم‌هاست
رئیس‌جمهور همچنین در نشست مشترک بازرگانان دو کشور، تقویت ‌فعالیت‌ها و همکاری‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات مهم در حوزه اقتصادی دانست و بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تاکید کرد.
آیت‌الله رئیسی بی‌اثر‌سازی تحریم و قدرتمند شدن در حوزه اقتصادی را موثرترین راه مقابله با تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند.
رئیس‌جمهور روابط میان ایران و ونزوئلا را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد: در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی، با اجرای توافقات انجام شده، موانع گمرکی، بانکی ‌و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد.
رئیسی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های به‌کار گرفته نشده قابل ملاحظه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، راه تحقق مناسبات 20 میلیارد دلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان دو کشور عنوان کرد.
رئیس‌جمهور وظایف سفرای ایران، دفاتر بازرگانی، خانه علم و فناوری و تمامی بخش‌های فعال در حوزه‌های صنعت، معدن و امور بانکی را تسهیل امور تجاری میان دو کشور و حل مشکلات شرکت‌های ایرانی دانست.
بازدید رئیسی از فروشگاه ایرانی «مگاسیس»
در کاراکاس
رئیسی همچنین به منظور بررسی ظرفیت‌های موجود در ونزوئلا جهت عرضه کالاهای تولید ایران، در فروشگاه ایرانی «مگاسیس» حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این فروشگاه با مدیران آن گفت‌وگو کرد.
در این بازدید رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اهمیت بازار ونزوئلا و صادرات تولیدات و محصولات ایرانی به این کشور، دستوراتی در جهت رفع موانع موجود صادر کرد.
فروشگاه مگاسیس از مرداد ماه 1399 با افتتاح یک شعبه، کار خود را در کاراکاس آغاز و با هدف تسهیل امور تجاری میان ایران و ونزوئلا و فروش هزاران قلم کالای ایرانی، حدود 500‌ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کاراکاس ایجاد کرده است.
رئیسی از نمایشگاه علم‌ و فناوری دستاوردهای ایرانی در کاراکاس بازدید کرد
رئیس‌جمهور همچنین صبح دیروز سه‌شنبه به وقت محلی، به منظور تسهیل حضور گسترده‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های بازار ونزوئلا، از نمایشگاه دستاوردهای فعالان دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی ایرانی در کاراکاس بازدید کرد.
در این نمایشگاه شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، دامپروری و… آخرین دستاوردها و تولیداتی را که در بازار ونزوئلا عرضه کرده‌اند، به نمایش گذاشتند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پشت پرده هجمه رسانه‌ای به همسر رئیس‌جمهور

سفر رئیس دولت سیزدهم

ایرانی ها به تلاش بیهوده آمریکا می‌خندند/ تخریب جایگاه خانواده هدف دیکتاتوری رسانه‌ای/ غرب به‌نام آزادی از زنان سوءاستفاده می‌کند

دکتر  جمیله علم الهدی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «تله سور»:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.