سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آزاد‌سازی منابع ارزی ایران در کره و دیگر کشورها طی هفته‌های آتی

آزاد‌سازی منابع ارزی ایران در کره و دیگر کشورها طی هفته‌های آتی

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و سایر کشورها اظهار کرد: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رخ داده و در هفته‌های آینده نتایج آن را خواهیم دید.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران خاندوزی در پاسخ به سؤالی درباره آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و سایر کشورها گفت: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رخ داده است و امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد رؤیت نتایج عملی آن باشیم.
وی همچنین درباره جدیدترین آمار تورم تولید عنوان کرد: قله سال‌های گذشته تورم تولیدکننده در اردیبهشت سال 1400 بود که به 103 درصد رسیده بود و فروردین امسال به 40 و هفت دهم درصد کاهش یافت. این میزان در اردیبهشت امسال به 32 درصد رسید و نشان می‌دهد قیمت‌های تولیدکننده تحت کنترل است. انتظار می‌رود تورم مصرف‌کننده هم در ماه‌های آینده به‌دنبال تورم تولیدکننده کاهش داشته باشد.
سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درباره تسهیلات مسکن تصریح کرد: در مجموع حدود 87 هزار میلیارد تومان تسهیلات حوزه مسکن تاکنون پرداخت شده است؛ ضمن اینکه 67 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن هم از بهمن 1400 تا پایان اردیبهشت امسال به یک میلیون و 850 هزار نفر پرداخت شده است.
سلب صلاحیت مدیران بانکی متخلف
در پاسخ به سؤالی درباره اعطای تسهیلات به ‌اشخاص مرتبط با بانک‌ها نیز اظهار داشت: بعضاً در مواردی با وجود ضوابط در این زمینه، اجرایی نمی‌شد و بانک‌ها کوتاهی می‌کردند تا به ‌اشخاص مرتبط خود تسهیلات بدهند. به این بانک‌های متخلف تذکر داده شده و هیئت انتظامی بانک مرکزی نیز در حال شناسایی متخلفان و تدوین احکام بازدارنده است. دراین‌باره برخی از بانک‌ها توسط هیئت انتظامی سلب صلاحیت شدند که البته برخی از این افراد اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی است.
تقویت توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارنظرها پیرامون وام از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول گفت: دسترسی ایران به منابع خود نزد صندوق به‌ معنای ایجاد تعهد بازپرداخت از سوی ایران نیست که در بعضی از رسانه‌ها این ‌اشتباه مطرح شده است. این موضوع به‌معنای افزایش سرمایه ایران در صندوق بین‌المللی پول است و البته یک تیم فنی مستقلی مشغول بازکردن مسیر آن است. امید است مجموع این اقدامات توان بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز را بهبود
ببخشد.
وی درباره روند رشد نقدینگی نیز عنوان کرد: رشد نقدینگی در دو ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شد و در دوماهه ابتدایی سال جاری، نرخ رشد نقدینگی به 2 و یک دهم درصد رسید. این رشد در دوماهه اول سال 1398 به سه و یک دهم درصد، دوماهه اول سال 1399 نیز 5 درصد و دوماهه اول سال 1400 به 3 و شش دهم درصد و دوماهه اول سال 1401 به دو و سه دهم درصد بود. با این روند برآورد می‌شود هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای کاهش رشد نقدینگی به 25 درصد در پایان سال جاری برسیم.
خاندوزی در پاسخ به سؤالی درخصوص پرداخت‌های دولت هم گفت: بر اساس آمار خزانه‌داری کل کشور، دولت بدون استقراض از منابع بانک مرکزی توانسته است پرداخت‌های عمرانی را تا 90 درصد رشد دهد. در حالی که بخش عمده پرداخت‌های عمرانی در گذشته به‌ صورت اوراق صورت می‌گرفت. هم‌اکنون سهم اوراق کاهش یافته و سهم پرداخت‌های نقدی به پیمانکاران افزایش داشته است.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد، سال گذشته رشد خوبی داشت. افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از 181 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 284 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسید و رشد 56 درصدی را ثبت کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: با انضباط مالی و استفاده کمتر دولت از ظرفیت بازار بدهی، سهم بخش خصوصی از بازار بدهی افزایش یافت. به‌طوری که انتشار اوراق شرکتی در بورس از عدد 32 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 124 هزار میلیارد تومان در سال قبل افزایش یافت که حاکی از رشد چهار برابری یا حدود 300 درصدی است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وزیر اقتصاد: فساد چای از دولت قبل شروع شد/ برکناری تمام مدیران بانک آینده/ انتشار نام ابربدهکاران مالی

وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم هر فصل نام ابربدهکاران مالی را منتشر می‌کنیم.‌

وزیر اقتصاد: تراز تجاری ایران ‌‌۱۰ میلیارد دلار مثبت شد/ تدابیر دولت برای جلوگیری از صادرات خام

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.