سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / خواص هل را بشناسید و از آن نهایت استفاده را ببرید

خواص هل را بشناسید و از آن نهایت استفاده را ببرید

هل اگر در مسابقه معطرترین ادویه‌جات شرکت کند، بدون شک مقام اول را کسب خواهد کرد. به زبان انگلیسی این ادویه را ” Cardamom” می‌نامند و در دسته پرخاصیت‌ترین دانه‌ها قرار دارد. هل از ادویه‌جات بومی نپال، هند و اندونزی است که در دو رنگ سبز و سیاه موجود است.

این دانه خوشبو از ۴۰۰۰ سال قبل در کنار انسان زندگی خود را آغاز کرده‌است. ما در این مطلب قصد داریم ۲۴ مورد از خواص هل که نظیر ندارد را به شما معرفی کنیم.

کالری ۳۱۱ ۱۵٫۵ درصد از نیاز روزانه بدن
کربوهیدرات ۶۸٫۴۷ گرم ۵۲٫۵ درصد از نیاز روزانه بدن
پروتئین ۱۰٫۷۶ گرم ۱۹ درصد از نیاز روزانه بدن
چربی کل ۶٫۷ گرم ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ درصد از نیاز روزانه بدن
فیبر غذایی ۲۸ میلی گرم ۷۰ درصد از نیاز روزانه بدن
نیاسین ۱٫۱۰۲ میلی گرم ۷ درصد از نیاز روزانه بدن
پیریدوکسین ۰٫۲۳۰ میلی گرم ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن
ریبو فلاون ۰٫۱۸۲ میلی گرم ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن
تیامین ۰٫۱۹۸ میلی گرم ۱۶٫۵ درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین A ۰ داحد بین المللی ۰ درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین C ۲۱ میلی گرم ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن
سدیم ۱۸ میلی گرم ۱ درصد از نیاز روزانه بدن
پتاسیم ۱۱۱۹ میلی گرم ۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن
کلسیم ۳۸۳ میلی گرم ۳۸ درصد از نیاز روزانه بدن
مس ۰٫۳۸۳ میلی گرم ۴۲٫۵ درصد از نیاز روزانه بدن
آهن ۱۳.۹۷ میلی گرم ۱۷۵ درصد از نیاز روزانه بدن
منیزیم ۲۲۹ میلی گرم ۵۷ درصد از نیاز روزانه بدن
منگنز ۲۸ میلی گرم ۱۲۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن
فسفر ۱۷۸ میلی گرم ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن
زینک (روی) ۷.۴۷ میلی گرم ۶۸ درصد از نیاز روزانه بدن

هل و تمام ارزش‌های غذایی آن

در این قسمت با نگاهی موشکافانه‌تر ارزش‌های غذایی دانه هل را با هم مرور خواهیم کرد:

هل و ۲۴ خاصیت عجیب و مفید

آلت: خواص بیشمار هل

حالا که در مورد دانه خوشبوی هل و ارزش‌های غذایی آن بهتر می‌دانیم، بد نیست به سراغ خاصیت‌های بی‌نظیر آن رفته و درمورد آ‌ن‌ها بیشتر بدانیم.

۱) هل برای سلامت و درخشندگی موها

اولین و مهمترین خاصیت هل که بدون شک شما را عاشق خود می‌کند، حفظ سلامت، درخشندگی و زیبایی موها است. دانه هل به شما کمک می‌کند تا موهایی زیبا و مستحکم داشته باشید و به‌راحتی سلامت موهای خود را تضمین کنید.

۲) صافی و لطافت پوست

همچنین در میان خواص هل می‌توان به شفاف‌کنندگی پوست و یکدست شدن آن اشاره کرد. دانه هل از نوع سیاه آن این قدرت را دارد که سموم را از بدن شما خارج کرده و از بروز آسیب به پوست صورت جلوگیری کند. همچنین جویدن این دانه خوشبو و معطر در داشتن پوستی صاف و یکدست بسیار موثر است.

۳) تغذیه پوست کف سر با دانه هل

دانه هل در کنار تضمین قطعی سلامت موهای شما، پوست سر شما را نیز بهبود بخشیده و تقویت می‌کند. آنتی اکسیدان‌هایی که در دانه هل وجود دارند، برای سلامت پوست سر و موها مفید هستند. این مواد ضمن تقویت فولیکول مو، استحکام آن را نیز افزایش خواهد داد. برای استفاده از هل به عنوان تقویت کننده پوست سر و موها کافیست که در زمان استحمام قبل از شستشوی کامل مو با شامپو، کمی پودر هل را با آب ترکیب کرده و موهای خود را به آن آغشته کنید. فراموش نکنید که دانه هل ضد باکتری است و از بروز عفونت‌ها در کف سر نیز جلوگیری می‌کند.

۴) دانه هل برای مراقبت از لب‌ها

این دانه معطر قادر است تا به عنوان یک بالم لب مورد استفاده قرار بگیرد و لب‌های شما را همیشه نرم و مرطوب نگه دارد. توصیه می‌کنیم قبل از خواب کمی از اسانس دانه هل را بر روی لب‌های خود مالیده و صبح روز بعد این اسانس را از روی پوست لب پاک کنید.

آلت: هل برای سلامت قلب و عروق

۵) یک مبارزه واقعی برای بهبود بوی نامطبوع بدن

دانه هل این قدرت را دارد که با بوی بد بدن ما مقابله کند. این دانه یک ترکیب عالی محسوب می‌شود که در تونرها و خوشبو کننده‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بوی تعریق و نامطبوع بدن را به وضوح کاهش می‌دهد.

۶) بهبود کلاژن‌سازی پوست

خاصیت دیگر هل این است که پوست شما را تحریک کرده و موجب بهبود کلاژن‌سازی پوست می‌شود. این دانه حتی در درمان آلرژی‌های پوستی شما موثر است. به همین دلیل حساسیت شما را به راحتی تسکین می‌دهد. در کل با هدف دستیابی به همین نتیجه در محصولات مراقبتی و آرایشی بهداشتی پوست از آن استفاده می‌شود.

۷) هل و رایحه های دیوانه کننده

مهمترین ویژگی هل، معطر بودن آن است. هل عطر بی‌نظیری دارد، به همین دلیل در شامپوها، صابون‌ها و شوینده‌ها، همچنین عطرها و پودرها به وضوح و به مقدار زیاد از اسانس آن استفاده می‌شود.

۸) درمانگر حساسیت های پوستی

گیاه هل به راحتی می‌تواند با خاصیت ضد باکتری که دارد، حساسیت‌ها و آلرژی‌های پوستی شما را درمان کند. دانه هل سیاه در ترکیب با عسل یک ماسک مغذی و ضدالتهاب است که در تسکین دادن به حساسیت‌های پوستی شما نقش بی‌نظیری دارد.

آلت: دانه هل برای حفظ سلامتی پوست و مو

۹) برای بهبود جریان خون

در میان تمام خواص متعدد هل باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هل حاوی ویتامین C بوده و یک آنتی‌اکسیدان بسیار کاربردی و قوی به حساب می‌آید. این ویتامین می‌تواند جریان خون را در بدن شما بهبود بخشیده و سلامت شما را تضمین کند. همچنین ناگفته نماند که ترکیبات موجود در هل کمک می‌کند تا جریان خون شما افزایش پیدا کند و به موجب این موضوع سلامت پوست شما را بهبود خواهد بخشید.

۱۰) یک درمانگر واقعی برای پوست شما

فراموش نکنید که هل به دلیل ترکیبات متنوعی که دارد، می‌تواند یک دانه درمانی برای پوست باشد. روغن و همچنین اسانس هل رنگ پوست شما را یکدست خواهد کرد و در از بین بردن لکه‌های پوستی موثر است. همچنین در محصولات معتبر و قوی مراقبت از پوست، همیشه می‌توانید ردپای عصاره دانه هل را پیدا کنید. ترکیب عسل و پودر هل به عنوان ماسک صورت تاثیرات بی‌نظیری در درمان منافذ باز و لکه‌های پوستی دارد.

۱۱) از بین برنده لخته های خون در بدن

شاید تعجب کنید اگر بدانید که این دانه کوچک و معطر قادر است تا از بروز لخته خون در رگ جلوگیری کرده و آن را بهبود ببخشد. به عبارتی براساس نتایج به دست آمده از محققان، ترکیبات هل تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از لخته شدن خون در رگ‌های شما دارد.

۱۲) هل معجزه‌ای برای گلو درد

از دیگر ویژگی‌های گیاه معطر هل، ترکیب آن با فلفل سیاه و دارچین است که می‌تواند گلودرد شما را بهبود ببخشد. دارچین ضد باکتری است و فلفل سیاه نیز هم‌زیستی بسیار مسالمت‌آمیزی با هل و دارچین دارد. به‌نحوی که عملکرد خود را در ترکیب با این دو ادویه بهبود می‌بخشد. برای درست کردن این معجون جادویی و نجات شما از گلودرد، کافیست که یک گرم پودر دارچین و یک گرم پودر هل را به همراه ۱۲۵ میلی‌گرم پودر فلفل سیاه ترکیب کنید.

آلت: دانه هل، کاهنده فشار خون

سپس یک قاشق چای‌خوری از عسل را به این ترکیب اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. ماده حاصل شده را باید ۳ روز پشت سر هم در دهان قرار داده و بمکید. این ترکیب به دلیل حضور هل کمک می‌کند که حتی حالت تهوع شما نیز به شدت کاهش پیدا کند. مطالعات بر روی افرادی که به طور متوالی از پودر هل استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که طول مدت زمان حالت تهوع و دفعات این اتفاق در بدن آنها به دلیل حضور هل، به شدت کاهش پیدا می‌کند.

۱۳) هل موثر در درمان سکسکه

بدون شک همه ما تا به حال در طول زندگی خود حداقل یک بار به مشکل سکسکه دچار شده‌ایم. باید بدانید که هل قدرت از بین بردن این مشکل را برای شما دارد. این دانه جادویی به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را ریلکس و سکسکه خود را درمان کنید. در همین راستا کافیست کمی آب داغ را با یک قاشق چای خوری از پودر هل ترکیب کنید. این مخلوط باید استراحت کند و بعد از اینکه خنک شد، آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید.

۱۴) برای بهبود سلامت جنسی

دانه معطر هل به عبارتی ۱ افرودیازیک است. این ماده کمک می‌کند که میل جنسی شما افزایش پیدا کند. همچنین در ترشح کردن محرک‌های عصبی نیز تاثیر بسزایی دارد. برخی از محققان بر این باورهستند که دانه هل می‌تواند ناتوانی جنسی شما را درمان کند. البته این موضوع نیاز به تحقیقات گسترده‌تر و بیشتری دارد.

آلت: هل و درمان قطعی بی‌اشتهایی

۱۵) هل یک کاهنده طبیعی فشار خون

از جمله دیگر خواص دانه معطر هل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بر فشار خون بالا تاثیر مستقیمی داشته و آن را کم می‌کند. مطالعات محققان هندی نشان می‌دهد که اگر از هل در غذاهایی مانند خورش‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید، به راحتی قادر به کنترل فشار خون بالای خود خواهید بود.

۱۶) درمانی قطعی برای بی اشتهایی

این دانه خوشبو و معطر این قدرت را دارد تا بی‌اشتهایی شما را درمان کند. حتی روغن این دانه نیز برای تحریک اشتها کاربردی و مفید است. برخی از محققان بر این باورند که دانه هل مشکل هیستو پلاس موزیس را درمان کرده و از بروز کوچکترین علائم بی‌اشتهایی به سرعت جلوگیری خواهد کرد.

۱۷) تضمین کننده سلامت دهان و دندان

دانه هل به راحتی می‌تواند سلامت دندان‌ها و دهان شما را بهبود ببخشد. این دانه خواص ضد میکروبی داشته که برای زدودن میکروب‌ها و باکتری‌ها از دهان و دندان‌ها موثر است. مطالعات انجام شده بر روی دانه هل و تاثیر آن بر روی دهان و دندان نشان می‌دهد که عوامل متعدد بیماری‌زا یا پاتوژن‌ها در دهان وجود دارند که دانه هل با خاصیت بی نظیر خود از بروز و ظهور آن‌ها پیشگیری می‌کند.

همچنین طعم بی نظیر دانه معطر هل موجب به وجود آمدن جریان بیشتر بزاق در دهان ما می‌شود و از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری خواهد کرد. همچنین از زدودن بوی نامطبوع دهان به واسطه دانه‌های هل غافل نشوید. برای این منظور بهتر است که کمی هل را با زیره ترکیب کرده و استفاده کنید.

آلت: دانه معطر هل

۱۸) یک مبارزه پرقدرت در مقابل دیابت

بد نیست بدانید که دانه هل به شما کمک می‌کند که دیابت خود را درمان کنید. هل مقادیر بسیار زیادی منگنز دارد و منگنز یک ماده معدنی اصلی و مهم برای مقابله با دیابت به حساب می‌آید.

۱۹) هل برای درمان آسم

همچنین این دانه خوشبو از بروز احساس گرفتگی، سرفه، خس خس کردن، تنگی نفس، آسم و درد در قفسه سینه شما جلوگیری خواهد کرد. ضمن اینکه کمک می‌کند تا مشکل شما بهبود پیدا کرده و تنفس شما آسان‌تر شود. ناگفته نماند که هل قادر است غشای مخاطی شما را که به دلیل بروز آسم ملتهب شده است، تسکین ببخشد. در هر حال هل سبز یکی از معجزات بی نظیر برای درمان آسم، مشکلات تنفسی و برونشیت به حساب می‌آید.

۲۰) برای بهبود افسردگی

این ادویه به هر شکل، قادر است تا با افسردگی شما مبارزه کرده و خلق و خوی شما را مدیریت کند. بهتر است برای نوشیدن یک فنجان دمنوش هل چند دانه هل معطر را در یک لیوان آب جوش انداخته یا پودر هل را با آب جوش ترکیب کنید. این دمنوش را اگر هر روز مورد استفاده قرار دهید، به شما کمک می‌کند تا با مشکلات خلق و خوی خود به راحتی کنار آمده و آنها را برطرف کنید. فراموش نکنید که این دمنوش باید روزانه و به صورت منظم مورد استفاده قرار بگیرد.

آلت: هل، موثر برای درمان سرطان

۲۱) دانه هل یک مدرر طبیعی

هل ادرار آور است به همین دلیل تاثیر فراوانی در دفع مواد سمی از بدن دارد. ضمن اینکه با این اتفاق کمک می‌کند تا فشار خون شما به سرعت کاهش پیدا کند. همچنین استفاده از دانه یا پودر هل برای درمان نارسایی‌های قلبی و بیماری صرع نیز مفید است.

۲۲) مقابله حتمی با سرطان

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که دانه هل یک درمان‌گر طبیعی برای جلوگیری از بروز سرطان به حساب می‌آید. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که هل می‌تواند در به تاخیر انداختن و پیشگیری کردن از بروز سرطان موثر باشد. همچنین پودر هل کمک می‌کند تا بروز و ظهور تومور در بدن به تعویق بیفتد.

ضد التهاب بودن این دانه خوشبو از روند رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و بر روی نابودی آنها تاثیر فراوانی دارد. ناگفته نماند که هل یکی از درمانگرهای واقعی برای سرطان معده است. این ادویه تاثیر بسیار مثبت و بی‌نظیری بر روی درمان سرطان روده بزرگ دارد.

۲۳) هل دوست دار قلب شما ما

هل این قدرت را دارد که سلامت قلب شما را تضمین کند. آنتی اکسیدان فراوانی دارد و این یعنی یک دوستی پایدار و قدیمی با قلب و عروق. همچنین دانه هل فیبر فراوانی نیز دارد که به سلامت قلب و البته کاهش یافتن سطح کلسترول خون شما کمک می‌کند. همین که هل کاهنده فشار خون است یعنی یک رابطه دیرینه با قلب شما دارد. برای استفاده از هل به منظور حفظ سلامت قلب و عروق کافیست که یک فنجان آب میوه هلو را به همراه نوک قاشق چایخوری پودر هل و یک قاشق چای خوری پودر گیاه گشنیز مخلوط کنید.

این ترکیب تضمین کننده سلامت قلب شما خواهد بود. البته برخی معتقدند که تاثیرات هل یا سبز روی سلامت قلب بهتر و بیشتر است. اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف دانه معطر هل سیاه برای درمان بیماری ایسکمیک قلبی معجزه می‌کند.

آلت: هل برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها

۲۴) هل برای درمان مشکلات گوارشی

آخرین خاصیت گیاه خوشبو و معطر هل، درمان قطعی برای مشکلات گوارشی و حفظ سلامت دستگاه گوارش شما است. محققان هندی بر این باورند که استفاده از هل معطر و خوشبو برای طعم‌دار کردن غذاها، کمک می‌کند که سوخت‌وساز بدن شما بالا رفته، ضمن اینکه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. همانطور که گفتیم هل ضد التهاب بوده و آنتی اکسیدانی قوی محسوب می‌شود. به همین دلیل برای بهبود مشکلاتی مانند سوزش سرمعده، رفلاکس معده، اسهال و هر مشکل گوارشی دیگری بسیار موثر است و یک ماده پیشگیری‌کننده به حساب می‌آید.

هیچگاه خواص هل را فراموش نکنید

در این مطلب از خواص و فواید دانه معطر و سیاه و سبز هل برای شما گفتیم. ۲۴ ویژگی را برای شما شرح دادیم و در نهایت تصمیم گرفتیم به هر راه و روشی شده شما را متقاعد کنیم تا حتماً استفاده از هل را در برنامه غذایی خود بگنجانید. نکته مهم در این بین، این است که بدانید باید از مواد مختلف، به اندازه و به میزان لازم استفاده کرد. زیاده‌روی کردن در هر ماده‌ای می‌تواند شما را با مشکلات و مخاطراتی جدی روبرو کند. اما در انتها این نکته را نیز باید خاطرنشان کنیم که ادویه و دانه‌هایی مانند هل را می‌شود در تمام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به راحتی مورد استفاده قرار داد.

اگر ترغیب شدید که از این دانه شگفت‌انگیز استفاده‌کنید، همین حالا می‌توانید آن را از طریق سرویس سوپرمارکت اسنپ و یا سرویس عطاری آنلاین اسنپ سفارش دهید و درب به محل موردنظر تحویل بگیرید.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.