سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / افشای اسناد محرمانه درباره جنگ اوکراین /واقعیت یا عملیات فریب سیا و پنتاگون؟

افشای اسناد محرمانه درباره جنگ اوکراین /واقعیت یا عملیات فریب سیا و پنتاگون؟

افشای ده‌ها سند محرمانه پنتاگون و سیا درباره جنگ اوکراین، چین، ایران، رژیم صهیونیستی و… جنجال گسترده‌ای به پا کرده است اما روس‌ها می‌گویند این اسناد «دستکاری شده» است و به نظر می‌رسد که بیشتر عملیات فریب برای به‌اشتباه ‌انداختن طرف‌های آمریکاست.
جنگ اوکراین در عرصه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و البته اطلاعاتی و امنیتی از سوی دو طرف و یا قدرت در حال پیگیری است. طی روزهای اخیر انتشار «اسناد محرمانه» سیا و پنتاگون درباره جنگ اوکراین جنگ اطلاعاتی بین دو طرف اصلی جنگ یعنی روسیه و آمریکا را وارد مرحله جدیدی کرده است. اواخر هفته گذشته روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داد که اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه، در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده است:« مقامات آمریکایی در تلاش برای حذف این ۱۰۰ سند از شبکه‌های اجتماعی هستند اما تا عصر روز پنجشنبه، موفق به این کار نشده بودند.» «صبرینا سینگ» معاون امور مطبوعاتی پنتاگون با تایید اطلاع از محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که موضوع در دست بررسی است.
اسناد دستکاری شده‌اند
روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» نیز در این خصوص گزارش داد بیم آن می‌رود که بیش از 100 سند از چیزی فاش شده باشد که یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا آن‌ را «کابوسی برای پنج چشم» خوانده است. پنج چشم در حقیقت ‌اشاره به توافق‌اشتراک‌گذاری اطلاعات میان آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا دارد.. پنتاگون هم افشای اسناد خود را تأیید کرده ‌اما گفته برخی از این اسناد مانند اطلاعات نشت شده قبلی به گونه‌ای تغییر ماهیت داده شده‌اند که قدرت متحدان آمریکا کم اهمیت جلوه داده شود! بنا به گفته «آریک تولر» تحلیلگر وب‌سایت تحقیقاتی هلندی «بلینگ‌کت»، به نظر می‌رسد که اولین قسمت از اسناد پنتاگون اوایل ماه مارس(اسفند) در شبکه اجتماعی «دیسکورد» منتشر شده باشد. اسناد ابتدا در شبکه اجتماعی «فورچان» منتشر شد و سپس در توئیتر پخش شد. طبق این گزارش، این اسناد شامل عکس‌هایی از نمودارهای سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود و همچنین برآوردهایی از قدرت نیروها و گردان‌ها نیز ارائه شده است.. یکی از اسنادی که روز جمعه درز پیدا کرد، نقشه‌ای است که وضعیت جنگ در شهر باخموت را نشان می‌دهد که این شهر در 6 ماه گذشته مرکز درگیری‌های شدید در اوکراین بوده است. دیلی میل نوشته هنوز مشخص نیست که آیا تغییراتی در نقشه ایجاد شده است یا خیر. با وجود بازتاب گسترده انتشار این اسناد صاحب‌نظران متمایل به روسیه که در بدو امر اسناد لو رفته را ذی قیمت تصور کرده بودند، پس از این که اعلام شد، این اسناد دستکاری شده‌اند، صحت آنها را زیر سؤال بردند. آنان اکنون بر این باورند که آمریکا یا اوکراین با نشت عامدانه این اسناد درصدد عملیات روانی علیه روسیه و فریب دادن کرملین بودند تا در محاسبات آنها را در میادین جنگ، به‌اشتباه ‌اندازند.
واکنش سیا و پنتاگون
از آن سو برخی رسانه‌ها و کارشناسان غربی نیز صحت این اسناد را زیر سؤال برده و نوشته‌اند، چون منشا انتشار این اسناد معلوم نیست احتمالا، پشت این ماجرا روسیه قرار دارد. به گزارش ایرنا وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده با پنتاگون در تماس بوده و تحقیقاتی را در زمینه این درز اطلاعات آغاز کرده است. این وزارتخانه از بیان توضیحات بیشتر خودداری کرده است. یکی از سخنگویان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز گفت که این تشکیلات از نشت اطلاعات سری خود آگاه بوده و در حال بررسی آنهاست. «میخایلو پودولیک»، یکی از مقام‌های ریاست جمهوری اوکراین هم گفته که اسناد لو رفته «تا حد زیادی شامل اطلاعات کذب است» و به نظر می‌آید که روس‌ها برای ایجاد تردید در ضد حمله برنامه‌ریزی شده کی‌یف دست به این اقدام زده باشند. یکی از مقام‌های آمریکایی که نامش فاش نشده، احتمال داد که این اسناد از سوی مقام‌های اوکراینی لو نرفته باشند چرا که آنان به نقشه‌های مذکور که نشان ستاد مشترک پنتاگون را بر خود دارند، دسترسی نداشتند. یک مقام دیگر نیز گفته تعیین نحوه درز این اسناد با شناسایی مقام‌هایی که به آنها دسترسی داشته‌اند، آغاز می‌شود. یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی گفته به نظر می‌آید برخی از این اسناد، گزارش‌های داخلی روزانه ستاد مشترک وزارت دفاع آمریکا باشد هر چند که برخی از آمارهای منتشر شده در آنها ‌اشتباه است. به گفته وی، حتی اگر این اسناد معتبر بودند، واشنگتن ارزش اطلاعاتی آنها را ‌اندک می‌داند چرا که روسیه از پیش از بیشتر این اطلاعات آگاه بوده است. دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز در بیانیه‌ای خبر از جلسه ولودیمیر زلنسکی و فرماندهان ارشد نظامی داده و نوشته توجه شرکت کنندگان بر تدابیری جهت پیشگیری از نشت اطلاعات مربوط به نقشه‌های ارتش اوکراین معطوف بود. بررسی اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که علاوه‌بر موضوع جنگ روسیه و اوکراین و کمک‌های آمریکا به این کشور، موضوع‌هایی از قبیل فعالیت‌های گروه واگنر در آفریقا، نحوه ارسال کمک‌های نظامی اسرائیل به اوکراین، روابط امارات متحده عربی و روسیه، نگرانی کره جنوبی از مصرف مهمات ارسال شده به آمریکا در اوکراین نیز منتشر شده است. در این مدارک همچنین گزارش‌هایی در مورد فعالیت ائتلاف آمریکایی ضد داعش، برنامه‌های نظامی انگلیس علیه چین، مواضع متحدان آمریکا در غرب آسیا و اروپا در ارتباط با روسیه، برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی کره شمالی و تروریسم منتشر شده است. جزئیات مربوط به همکاری مسکو و ابوظبی در زمینه گشایش مرکز تعمیر سلاح‌های ساخت روسیه در امارات متحده عربی موضوع یکی دیگر از گزارش‌های لو رفته است. امارات که از متحدین آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود، بخش اعظمی از جنگ‌افزار خود را از روسیه تهیه کرده که مهم‌ترین آنها سامانه پدافند هوایی پانتسیر و نفربر رزمی بی‌ام پی ۳ است. در این گزارش مشخص نشده که جنگ افزارهای تعمیر شده به روسیه ارسال می‌شوند یا اوکراین. در یکی از گزارش‌های سیا به تاریخ ۱ مارس(10 اسفند) آمده که سران سازمان جاسوسی موساد اعتراض‌ها علیه اصلاحات قضایی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را دامن می‌زنند. بر اساس سندی دیگر، انگلیس قصد دارد تا یکی از ناوهای هواپیمابر خود را به اقیانوس آرام جنوبی اعزام کند تا سد راه نفوذ چین در این منطقه شود.
شبکه‌های اجتماعی بستری برای جاسوسی
در میان این جنگ اطلاعاتی شبکه فاکس‌نیوز در گزارشی اعلام کرده اف‌. بی‌.آی نیز برای تسهیل در جذب منابع اطلاعاتی روس‌ و جمع‌آوری اطلاعات (جاسوسی) رو به شبکه‌های اجتماعی آورده است. بر اساس این گزارش در یک ویدئو منتشر شده در فیس بوک و توئیتر صحنه‌هایی از واشنگتن و سفارت روسیه نشان داده شده درحالی که یک شخص به زبان روسی به مخاطبان می‌گوید در صورت ارائه اطلاعات به آمریکا، اف‌بی‌آی می‌تواند آینده آنها را تغییر دهد. این شخص در این ویدئو می‌گوید که اف‌بی‌آی به دنبال جاسوس‌ها، بیگانگان و هر کسی است که اطلاعاتی در مورد مقابله با کرملین دارد. به نوشته فاکس‌نیوز، به نظر می‌رسد که اف‌بی‌آی برنامه شبکه اجتماعی خود را در ماه فوریه (اسفند) آغاز کرده باشد تا روس‌ها را متقاعد سازد پس از یک سال جنگ با اوکراین، از کرملین و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روی گردانند. «دن‌هافمن» افسر سابق سازمان سیا مستقر در مسکو به فاکس نیوز گفته که پیام شبکه اجتماعی هوشمندانه و دقیق بود و ممکن است به اف‌بی‌آی و کشور برای چیره شدن بر روسیه کمک کند.
تظاهرات در برلین
خبر دیگر این که در آستانه عید پاک کاتولیک‌ها، چندین هزار نفر در «برلین» پایتخت آلمان تجمع کردند و علیه ارسال سلاح به کیف برای نبرد با روسیه تظاهرات کردند. بنا برگزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، آلمان این هفته میزبان «راهپیمایی‌های سالانه عیدپاک» است و شهروندان آلمانی در بیش از ۱۲۰ شهر این کشور اروپایی از طرح‌های مختلف صلح حمایت می‌کنند و علیه ارسال تسلیحات به کی‌یف تظاهرات برپا می‌کنند و خواهان راه‌حل صلح‌آمیز برای جنگ اوکراین هستند. بنا بر گفته انجمن «همکاری صلح‌آمیز آلمان»  که اعتراضات در سراسر شهرهای آلمان را سازماندهی و هماهنگ می‌کند، دیروز دست‌کم3 هزار نفر در راهپیمایی ضدجنگ برلین مشارکت داشتند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

موشکباران سراسر اوکراین به تلافی بمباران شهر «بلگورد» روسیه

جنگ اوکراین

در جنگ اوکراین شکست خوردیم از احمق‌ها می‌خواهم با روسیه صلح کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.