سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / فرانسه، آلمان، انگلیس و پرتغال همچنان در اعتصاب /کنترل اوضاع در پرتغال از دست دولت خارج شد

فرانسه، آلمان، انگلیس و پرتغال همچنان در اعتصاب /کنترل اوضاع در پرتغال از دست دولت خارج شد

در حالی که جنگ اوکراین در آستانه یکسالگی خود است و سران اروپا و آمریکا با حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ با تاکید بر تسلیح کیف همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند فرانسه، آلمان و انگلیس همچنان درگیر اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به وضعیت بحرانی اقتصاد هستند و در پرتغال نیز بنا به نوشته رسانه‌ها اوضاع از دست دولت خارج شده است.
360 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و این جنگ در حالی در آستانه ورود به یک سالگی خود است که هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی درباره آتش بس بین دو طرف دیده نمی‌شود. «مارک میلی» رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفته است مناقشه اوکراین تنها از طریق یک توافق صلح به واسطه مذاکره پایان می‌یابد چون احتمالا هیچ‌یک از طرفین به اهداف خود در میدان جنگ دست پیدا نمی‌کنند. روز جمعه نیز پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور مقاماتی از سراسر جهان و اوکراین و البته بدون حضور روسیه با محوریت ارسال سلاح بیشتر به اوکراین آغاز به کار کرد. بر اساس گزارش دیلی میل کشورهای غربی در این کنفرانس برای بررسی درخواست کیف برای تسلیحات بیشتر گردهم آمده‌اند.«جورج سوروس» سرمایه‌دار میلیاردر مجارستانی‌الاصل در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن درخواست ارسال تسلیحات بیشتر به کیف گفت:« پیروزی اوکراین منجر به انحلال امپراتوری روسیه خواهد شد. روسیه دیگر تهدیدی برای اروپا و جهان نخواهد بود. این یک تغییر بزرگ خواهد بود.»
تظاهرات یک میلیون نفری در فرانسه
اما در حالی مجموعه کشورهای غربی همچنان به جنگ اوکراین از دریچه ارسال سلاح بیشتر و ضرورت شکست روسیه نگاه می‌کنند اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به وضعیت بحرانی اقتصاد در کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد و روزی نیست که فرانسه، آلمان و انگلیس شاهد تظاهرات یا اعتصاب نباشند. در فرانسه رروز پنج‌شنبه مردم برای پنجمین بار به خیابان‌ها آمدند تا به طرح جنجالی امانوئل ماکرون در ارتباط با افزایش سن بازنشستگی اعتراض کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از فیگارو، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد ۴۴۰ هزار نفر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها رفتند در حالی که برگزارکنندگان از تعداد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سخن گفتند.«ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب «فرانسه نافرمان» در حاشیه تظاهرات در« مون‌پولیه» گفت: «در هفتم مارس(16 اسفند) همه چیز را تعطیل خواهیم کرد، همه چیز باید در همه جا متوقف شود.»
سازمان‌های دانشجویی نیز خواستار افزایش تحرک و تظاهرات علیه طرح دولت همزمان با اعلام بسیج جوانان در نهم مارس(18 اسفند) شدند. دولت فرانسه در حال حاضر برای کاهش اختلافات میان مردم و دولت مسئله دورکاری را به عنوان یک امتیاز مطرح کرده است. طی هفته‌های گذشته نیز مردم فرانسه در چهار تظاهرات سراسری که در هر کدام بیش از یک میلیون فرانسوی به خیابان‌ها آمده بودند اعتراض خود را به طرح افزایش سن بازنشستگی اعلام کردند.
سرگردانی 300 هزار مسافر در آلمان
 در آلمان نیز همزمان با برگزاری «نشست امنیتی مونیخ» روز جمعه فعالیت در فرودگاه مونیخ، فرانکفورت و سایر فرودگاه‌های مهم این کشور به دلیل اعتصاب متوقف شد. این اعتصاب که به دعوت اتحادیه کارگری«وردی» برای افزایش دستمزدها انجام شد برنامه بیش از 2 هزار پرواز را مختل و ۳۰۰ هزار مسافر را تحت تاثیر قرار داد. به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت یورونیوز، فرودگاه‌های آلمان در حالی اعتصاب کرده‌اند که  سران بیش از ۴۰ کشور و ۶۰ وزیر در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده‌اند.هر چند برخی از مسئولان فرودگاهی گفته‌اند پروازهای اورژانسی پزشکی، فنی و سایر موارد برای «کنفرانس امنیتی مونیخ» روز جمعه تحت تاثیر قرار نگرفت اما به گفته یک مقام سفارت رومانی در پی این اعتصابات و لغو پروازها وزیر امور خارجه این کشور مجبور شده است برنامه خود را تغییر دهد. او به اتریش پرواز خواهد کرد و سپس با چهار ساعت رانندگی خود را به مونیخ خواهد رساند. این جدیدترین مورد از سری اعتصاباتی است که اقتصادهای بزرگ اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و اسپانیا را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از مردم اروپا از بالا رفتن قیمت انرژی و مواد غذایی در پی همه‌گیری کووید۱۹ و جنگ اوکراین خشمگین هستند. به گفته آنها دولت و کارفرمایان حاضر نیستند به‌اندازه نرخ تورم دستمزدها را افزایش دهند.
اعتصاب رانندگان آمبولانس در انگلیس
در انگلیس نیز همزمان با آلمان و فرانسه صدها تن از رانندگان آمبولانس و نیروهای مرزی روز جمعه در ادامه موج روز افزون اعتراض‌ها علیه بحران هزینه‌های زندگی در این کشور دست از کار کشیدند. به گزارش ایرنا، اعضای معترض دو سندیکای جی‌ام‌بی و یونایت که در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری و دستمزدهای پایین دست از کار کشیده‌اند، روز جمعه مقابل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطقه «وست‌میدلندز» تجمع اعتراضی برپا کردند. هم زمان اعضای سندیکای کارکنان دولت، موسوم به اتحادیه خدمات عمومی و تجاری (پی‌سی‌اس) در ایست‌های مرزی بندر «دوور» و دست از کار کشیده‌اند. بر اساس برنامه اعلام شده کارکنان مرزی قرار است تا بیستم فوریه (یکم اسفند)، در اعتراض به نبود امنیت کاری، حقوق پایین و اصلاحات بازنشستگی اعتصاب کنند.دبیرکل سندیکای« پی‌سی‌اس» گفت که دولت برای جبران غیبت کارکنان معترض، به استفاده از نیروهای بی‌تجربه متوسل شده است.در «وست میدلندز» هم رانندگان آمبولانس‌ها از دولت خواسته‌اند که پیشنهاد کاری بهتری را روی میز بگذارد.»
اعتراضات روز جمعه پس از آن صورت می‌گیرد که‌پرستاران و کارکنان شبکه ریلی انگلیس هم تاریخ‌های جدید اعتصاب ماه آینده را اعلام کرده‌اند. قرار است ده‌ها هزار نفر از اعضای بزرگ‌ترین سندیکای شبکه ریلی انگلیس موسوم به آرام‌تی، پس از شکست مذاکرات با دولت در ۱۶ مارس (25) دست از کار بکشند. سندیکای‌پرستاران هم اعلام کرد که کارکنان معترض یکم مارس(10 اسفند) به مدت ۴۸ ساعت اعتصاب خواهند کرد. این در حالی است که اتحادیه کارکنان اداره پست انگلیس هم درصدد برگزاری اعتصاب در ماه آینده میلادی هستند. رکود اقتصادی، تورم مهارنشدنی، کمبود انرژی و مشکلات معیشتی همه و همه مردم انگلیس را که از رفاه همیشگی خود محروم کرده به اعتراض واداشته است. چهارشنبه گذشته نیز نیم میلیون نفر از مشاغل عمومی در اقدامی هماهنگ و کم سابقه دست به اعتصاب زدند.
خروج اوضاع از کنترل دولت پرتغال
در کشور پرتغال نیز اوضاع اقتصادی تعریف چندانی ندارد و گروه‌های مختلف شغلی در این کشور یکی پس از دیگری دست به اعتصاب می‌زنند و در این شرایط دولت سوسیالیست این کشور هم توان کنترل اوضاع را ندارد. به گزارش تسنیم روزنامه آلمانی«فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» در مطلبی به موج اعتصاب‌های گسترده در کشور پرتغال اشاره کرده و نوشت: معلمان، کارگران راه آهن و پزشکان؛ یک اعتصاب به دنبال اعتصاب بعدی در پرتغال شکل می‌گیرد و دولت سوسیالیستی نمی‌تواند اوضاع را تحت کنترل درآورد.
در ادامه این گزارش آمده است: یک اعتصاب به دنبال اعتصاب بعدی در پرتغال شکل می‌گیرد و پایانی هم برای آن پیش‌بینی نمی‌شود. پس از اتحادیه کارکنان ادارات دولتی و اتحادیه سراسری کارگران راه آهن، مقامات مالیاتی نیز اعلام کرده‌اند که در پایان فوریه(اسفند) کار خود را متوقف می‌کنند. بیش از یک هفته است که حرکت بسیاری از قطارهای شرکت راه آهن دولتی در سایه اعتصاب‌ها در سراسر کشور لغو شده است. در 8 فوریه طبق اطلاعات اتحادیه این رقم 99 درصد بوده است.این گزارش می‌افزاید: پزشکان، افسران پلیس، کارمندان دادگستری و کارگران حمل‌ونقل نیز خواهان اعتصاب هستند.کارکنان بهداشت قبلاً در چند ماه گذشته این کار را انجام داده بودند از سوی دیگر معلمان نیز با پیشنهادهای اخیر دولت موافق نیستند. آنها از اواخر سال گذشته دست به اعتصاب زده‌اند. در برخی روزها صدها مدرسه تعطیل شد. معلمان خواستار موقعیت‌های دائمی، دستمزدهای بالاتر و سرمایه‌گذاری بیشتر در مدارس هستند.
 در پایان این گزارش آمده است«دولت آنتونیو کاستا»، نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال‌، که تقریباً یک سال است آغاز به کار کرده است، در پاییز گذشته تلاش ناموفقی برای کاهش پیامدهای افزایش قیمت و تورم برای حدود نیمی از ساکنان با پرداخت‌های حمایتی دولت داشت. مطالبات جدید برای دستمزدها و حقوق‌های بیشتر در تضاد با سیاست تلفیق بودجه کاستا است که از زمان پایان بحران بزرگ مالی دنبال می‌کرد. دولت وی شروع خوبی نداشت. ده‌ها عضو کابینه قبلاً مجبور به استعفا شده‌اند. اتهامات فساد علیه چندین نفر مطرح شده است.
تصرف یک شهر در شمال باخموت از سوی روسیه
از تحولات میدانی جنگ نیز خبر می‌رسد که روسیه یک شهر در شمال «باخموت» را به کنترل خود در آورد نیروهای نظامی واگنر روسیه اعلام کردند که شهر« پاراسکوویوکا» در شمال شهر «باخموت »را به طور کامل پاک‌سازی کرده و این شهر در حال حاضر تحت سیطره نیروهای روسی قرار دارد. بر اساس گزارش منابع روسیه، آزاد‌سازی این شهر فرصت‌های بزرگی را در برابر نیروهای روسیه ایجاد کرده و مسیر انتقال نیرو و تسلیحات به نیروهای ارتش اوکراین را قطع کرده و همچنین زمینه را برای توسعه پیشروی و حمله در جبهه‌های مهم دیگر را برای نیروهای روسی فراهم می‌کند. انتشار خبرها درباره وضعیت میدانی درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین به ویژه در باخموت در شرایطی انجام می‌گیرد که نبرد شدید برای کنترل این شهر راهبردی ماه‌ها است که ادامه دارد.نیروهای نظامی روسیه ماه گذشته توانستند شهر «سولیدار» واقع در نزدیکی باخموت را به کنترل خودشان در بیاورند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در جنگ اوکراین شکست خوردیم از احمق‌ها می‌خواهم با روسیه صلح کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین

طنز/اضافه کنم؟!

قتل عام کودکان در غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.