سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عوارض کشنده «واکسن فایزر»، صدای رسانه‌ها و سیاسیون آمریکا را درآورد

عوارض کشنده «واکسن فایزر»، صدای رسانه‌ها و سیاسیون آمریکا را درآورد

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، گزارشات زیادی از عوارض واکسن فایزر که شامل سکته نیز می‌شود گزارش شده است. احتمال وجود داشتن ارتباط نیز میان تزریق واکسن فایزر و سکته نیز توسط سازمان بهداشت آمریکا تایید شده است.

: واکسن آمریکایی فایزر، که روزگاری بزرگترین آرزوی غربگرایان داخلی بود امروز با عوارض زیادی همراه شده است. عوارضی که اگر چه در ابتدا نادیده گرفته می‌شد و شرکت فایزر و رسانه‌ها آن را سیاهنمایی می‌دانستند و بایکوت می‌کردند اما این‌ روزها توجه بسیاری از کارشناسان سلامت را به خود جلب کرده است.

  یک ماه پیش پس از اعتراضات فراوان کارشناسان سلامت و گزارش‌هایی از عوارض واکسن کرونای شرکت فایزر، سازمان سلامت آمریکا (FDA) با درخواست بررسی مجدد این واکسن موافقت کرد. پیش از این نیز گزارش‌هایی از سکته مغزی میان مصرف کنندگان این واکسن به رسانه‌ها ارائه داده شده بود که البته کسی آن‌را جدی نمی‌گرفت.

نتایج البته نیز جالب بود، دو هفته بعد به گزارش رسانه‌هایی همچون پولیتیکو (Politico) و سی ان ان (CNN)، دو موسسه اصلی سلامت در آمریکا یعنی CDC و FDA، احتمال وجود ارتباط میان واکسن فایزر و سکته‌های قلبی پیش آمده را تایید کردند.

سایت پولیتیکو در بخشی از گزارش خود در این باره آورده است: «شواهد در ماه‌های اخیر سوال‌ها و ابهامات زیادی را برانگیخته بود. خطر ابتلای به سکته قلبی در ۲۱ روز بعد از واکسن افزایش داشته است؛ این الگو همچنین در ۲۲ تا ۴۴ روز بعد نیز ادامه دار بوده است. این خبر که سایت CDC آن را اعلام کرد، باعث افزایش گمانه زنی‌ها و بررسی عوارض این واکسن شد».

چنین رسوایی البته مسکوت نماند. «ران د سانتیس» فرماندار فلوریدا و نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در اظهاراتی به عملکرد این شرکت داروسازی حمله کرد. وی عملکرد فایزر را «جرم و گناه» دانست و در مواضعی صریح که توسط او و اطرافیانش اخذ شد؛ خواهان توقف تزریق این واکسن به مردم شدند.

همچنین گاردین در گزارشی که پنج روز پیش آن را منتشر کرد از احتمال ممنوعیت تزریق واکسن در ایالت فلوریدا به دستور ران د سانتیس خبر داد. اتفاقی که در صورت وقوع اعلان جنگ علنی فرماندار جوان فلوریدا به شرکت فایزر محسوب می‌شود.

چند روز بعد نیز به گزارش سی ان ان سازمان بهداشت آمریکا، بلاخره اعلام کرد که واکسن فایزر، احتمال ابتلا به سکته را افزایش می‌دهد. با این حال اما پیشنهاد داده است تزریق دز تقویتی ادامه پیدا کند. پیشنهادی که البته به زعم همگان خوش نیامده است و مخالفان زیادی دارد.

هفت ساعت پیش نیز سی ان ان در گزارشی دیگر از پیشنهاد نهایی سازمان بهداشت آمریکا به فایزر رونمایی کرد. سازمان FDA به شرکت فایزر پیشنهاد داده است که واکسن‌های خود را از لحاظ هورمونی تغییر دهد. بنظر می‌رسد عوارض این واکسن با آشکار شدنش، هزینه‌های زیادی به این شرکت عظیم داروسازی وارد کرده است.

خودشان را برای عوارض کشنده، کشتند

بازخوانی اتفاقات دوران آخر کرونا در کشورمان که منتهی به واردات واکسن و گزار از دوران اوج بیماری بود این‌روزها و با توجه به وضعیت واکسن فایزر اهمیت زیادی دارد. عده‌ای در داخل (همگام با رسانه‌های معاند) درخواست عجولانه‌ای مبنی بر واکسن آمریکایی داشتند و بسیار بر آن مصر بودند.

حتی زمانی که رهبر انقلاب اعلام کردند که وارد کردن واکسن آمریکایی ممنوع است؛ هم‌صدایی این افراد با رسانه‌های معاند دیده می‌شد. در حالی که این تصمیم با توجه به سابقه تاریک و ناامن شرکت‌‌های داروسازی آمریکا گرفته شد.

برای مثال بنیاد «گیتس» متعلق به بیل گیتس‌، یکی از ثروتمندترین افراد جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ بیلیون دلار برای ساخت واکسن فلج اطفال در هند هزینه کرد. در طی این سال‌ها ۴۹۶هزار نفر در هند واکسینه شدند که سه چهارم آنها به فلج اطفال مبتلا شدند.

حال در شرایطی مانند بحران کووید، اعتماد کردن به شرکت‌های داروسازی آمریکایی که سابقه مناسبی در جهان ندارند چندان تصمیم معقولی به نظر نمی‌آید. با این حال اما عده‌ای خود را برای واکسنی با عوارض کشنده، کشتند و از هیچ هوچی‌گری در این زمینه دریغ نکردند. در موارد حادتر حتی عده‌ای برای تزریق این واکسن به کشورهای همسایه سفر کردند و اکنون نیز درباره این اتفاقات صحبت نمی‌کنند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت

رسانه‌های صهیونیستی

تاریخ تلخ

ربیعی سخنگوی دولت بی تدبیر و ناامیدو خروج ترامپ از برجام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.