سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آغاز موج تازه اعتصاب‌های اروپا در انگلیس و بلژیک و آلمان

آغاز موج تازه اعتصاب‌های اروپا در انگلیس و بلژیک و آلمان

با تشدید بحران اقتصادی در اروپا موج تازه اعتصاب‌ها نیز در این قاره شده و بر اساس گزارش‌ها در انگلیس، بلژیک و آلمان کارگران و کارمندان در بخش‌های مختلف اعتصاب‌ها را شروع کرده‌اند.
بحران اقتصادی اروپا زیر سایه جنگ اوکراین به موج بسیار گسترده‌ای از اعتراض و اعتصاب در کشورهای اروپایی دامن‌زده و روزانه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بخش مهمی از اخبار خود را به بازتاب اعتصاب‌ها و تبعات آن در اروپا اختصاص می‌دهند. در انگلیس رکود اقتصادی، تورم کم سابقه، کمبود انرژی و مشکلات معیشتی، ششمین اقتصاد بزرگ جهان را در واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی با بزرگ‌ترین موج اعتراض‌های عمومی و اعتصاب کارگران و کارکنان اصناف مختلف مواجه کرده که از سال ۱۹۸۹ به این سو سابقه نداشته است. در جدیدترین این اعتصاب‌ها پایگاه خبری «نشنال نیوز» گزارش داده کارمندان ادارات مختلف انگلیس در اعتراض به آنچه آن را «حملات وحشیانه علیه مشاغل» عنوان می‌کنند، قصد اعتصاب دارند. از سوی دیگر و همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر برنامه انگلیس برای استفاده از سربازان ارتش به‌ جای کارمندان فرودگاه‌ها که قصد اعتصاب دارند، زمزمه‌هایی از نارضایتی نیروهای انگلیسی به گوش می‌رسد که نمی‌خواهند مرخصی سال نوی خود را به این شکل سپری کنند.
 به گزارش ایسنا، به نقل از «نشنال نیوز»در آستانه تعطیلات کریسمس که تعداد پروازها در فرودگاه‌های انگلیس زیاد است، حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن از کارمندان کنترل گذرنامه این فرودگاه‌ها قصد دارند اعتصاب کنند. دولت انگلیس برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای حفظ روند عادی پروازها، در فکر استفاده از سربازان ارتش این کشور است. این مسئله باعث ایجاد نارضایتی میان سربازان شده است. آنها نمی‌خواهند تعطیلات خود را – که برایش برنامه‌ها داشته‌اند – در فرودگاه‌ها و به دور از عزیزانشان سپری کنند.«ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس پیش‌تر اعلام کرده بود که شاید کارکنان ارتش مجبور شوند بخش‌های کلیدی را پر کنند. همین حالا ۱۰۰ تن از نیروهای ارتش به فرودگاه‌های هیترو و گاتویک لندن اعزام شده‌اند تا آموزش ببینند.
اعتصاب شرکت‌های اتوبوسرانی آلمان
در آلمان هم شرکت‌های اتوبوس‌رانی در منطقه «فوگتلند» ایالت «زاکسن» به‌دلیل عدم توافق با دولت محلی بر سر قراردادهای جدید فعالیت خود را متوقف کردند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، اختلافات دولت محلی ایالت «زاکسن» و شرکت‌های اتوبوس‌رانی بعد از دو ماه مذاکره هنوز حل نشده است. این شرکت‌ها به دلیل افزایش‌های بهای انرژی و مرخصی استعلاجی طولانی‌مدت رانندگان خواستار تغییراتی در قراردادها شده‌اند. آنها تهدید کرده بودند در صورتی که توافقی حاصل نشود فعالیت خود را متوقف خواهند کرد که سرانجام تهدید خود را عملی کردند. شرکت اتوبوس‌رانی BG اعلام کرد که قراردادهای خود را فسخ کرده است. دولت محلی زاکسن نیز به شهروندان اطلاع داده که فعالیت اتوبوس‌ها متوقف شده است. بر اساس این گزارش برخی از والدین دانش‌آموزان در پی متوقف شدن فعالیت اتوبوس‌های مدرسه از فرستادن فرزندان خود به کلاس‌های درس خودداری کردند.
هشدار اعتصاب بزرگ در فرانسه
در فرانسه نیز این روزها تب اعتصاب‌ها داغ است. در همین رابطه اتحادیه کارگری پیشرو فرانسه گفته اگر دولت اصلاحات بازنشستگی خود را لغو نکند، فرانسه در اوایل سال ۲۰۲۳ شاهد موجی از اعتصابات گسترده خواهد بود. «فیلیپ مارتینز» به کانال تلویزیونی بی‌اف ام تی وی گفته:«اگر دولت موضع خود را در قبال اصلاحات بازنشستگی تغییر ندهد، در آغاز سال ۲۰۲۳ با تظاهرات گسترده رو‌به‌رو خواهد شد.» هفته گذشته اتحادیه‌های کارگری بزرگ فرانسه با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با هرگونه طرحی برای افزایش سن بازنشستگی اعلام کرده بودند. این اتحادیه‌ها همچنین تاکید کردند که در اوایل ژانویه ۲۰۲۳ (دی )اعتراضات جدیدی را در صورت عدم تحقق خواسته‌های آنها توسط دولت برگزار خواهند کرد.
تظاهرات کارکنان بخش درمان بروکسل
 در بلژیک نیز کارکنان بخش درمان و سلامت در بروکسل دست به اعتصاب و اعتراض زده و خواستار شرایط بهتر کاری شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این راهپیمایی با سازماندهی فدراسیون اروپایی اتحادیه‌های بخش عمومی از ایستگاه مترو «مادو» در میدان «شومان» و در جریان نشست وزرای بهداشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شد. نمایندگان اتحادیه‌هایی از کشورهای اسپانیا، فرانسه، رومانی، آلمان و هلند در این راهپیمایی اعتراضی شرکت کرده و خواستار شرایط بهتر کاری شدند.آنها به دستمزدهای پایین، فقدان بودجه، سختی کار و نا امن بودن شرایط کاری اعتراض داشتند.
نگرانی‌ها از تشدید بحران انرژی
در اروپا همچنین با آغاز فصل سرما نگرانی‌ها از تشدید بحران انرژی بالا رفته است. در همین رابطه شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق در گزارشی شرایط پرتنشی را برای فرانسه، ایرلند، سوئد و فنلاند به دلیل احتمال افت فشار برق پیش‌بینی کرده است.
شبکه خبری «فرانس ۲۴» در مورد گزارش شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال برق نوشت:. فرانسه ممکن است در زمستان امسال کمی بیش از ۲۰ ساعت کمبود برق داشته باشد. اما این کشور تنها نیست و این گزارش در ارزیابی امنیت عرضه برق در فصل زمستان آینده در اروپا، تغییر فشار قابل توجه را شبکه‌های توزیع برق در ایرلند، جنوب سوئد، فنلاند، مالت و قبرس نشان می‌دهد.شاخص انتظار افت بار (LOLE) که اختلال در شبکه برق هر کشور را محاسبه می‌کند، نشان می‌دهد که ایرلند کمی بیش از ۱۴ ساعت کمبود برق خواهد داشت.جنوب سوئد و فنلاند نیز تا حدی ممکن است در زمستان امسال وضعیت انرژی سختی را تجربه کنند. انتظار می‌رود دو منطقه سوئد کمبود برق داشته باشند، در حالی که انتظار می‌رود فنلاندی‌ها در مقایسه با زمستان معمول خود کمبود ساعت برق را تجربه کنند. نخست‌وزیر سوئد برای مقابله با بحران از مردم خواسته است در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
هشدار پوتین
خبر دیگر از حواشی جنگ اوکراین این که پوتین پس از نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بیشکک، پایتخت قرقیزستان در یک کنفرانس خبری درباره افشاگری‌های آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، عملیات نظامی در اوکراین، تهدید جنگ هسته‌ای، مبادله زندانیان با آمریکا و روابط روسیه با اتحادیه اروپا و آفریقا توضیح داد. به گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، ولادیمیر پوتین، در گفت‌وگو با خبرنگاران در بیشکک گفت که سخنان مرکل مبنی بر اینکه هدف از توافقات مینسک خرید زمان برای اوکراین بود- شگفت انگیز و ناامید‌کننده تلقی شد، اما که این فقط یک معنی دارد  اینکه تصمیم برای آغاز« عملیات نظامی ویژه» درست بوده است. هدف آنها فقط پر کردن سلاح در اوکراین و آماده کردن آن برای خصومت بود.وی افزود:« صادقانه بگویم، ممکن است ما خیلی دیر متوجه شده باشیم و شاید باید زودتر از اینها کار را شروع می‌کردیم.  می‌دانستم که اوکراین قصد اجرای توافق را ندارد، اما فکر می‌کردم که سایر شرکت‌کنندگان در آن فرآیند، صادق هستند. معلوم شد که آنها نیز ما را فریب می‌دادند. چگونه با «اعتماد در صفر» مذاکره کنیم؟ »آلمان و فرانسه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای پایان دادن به جنگ و درگیری‌ها میان نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین میانجی‌گری کردند. این گفت‌وگو در مینسک، پایتخت بلاروس، انجام شد به توافق‌نامه‌های مینسک ۱ و ۲ شناخته می‌شود.پوتین درباره احتمال جنگ هسته‌ای نیز گفت:« در حالی که دکترین آمریکا یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه را پیش‌بینی می‌کند، دکترین روسیه در مورد انتقام گیری است. اگر سیستم هشدار اولیه روسیه یک حمله موشکی را تشخیص دهد، صدها موشک ما پرواز خواهند کرد و متوقف کردن آنها غیرممکن خواهد بود.»او توضیح داد اگر برخی از موشک‌های تهاجمی، روسیه را مورد حمله قرار دهند، «از دشمن چیزی باقی نمی‌ماند» و بازدارندگی هسته‌ای این‌گونه عمل می‌کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب، بازداشت و زندان وضعیت مشترک دانشجویان در اروپا و آمریکا

پرچم فلسطین

عجله کنید از بسیجی های اروپا و امریکایی عقب نمونیم!

ويدئو/ عجله کنید از بسیجیهای اروپا و امریکایی عقب نمونیم!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.