سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تورم در ترکیه به بالای 84 درصد رسید منابع غیررسمی: آمار واقعی بیش از 100 درصد است

تورم در ترکیه به بالای 84 درصد رسید منابع غیررسمی: آمار واقعی بیش از 100 درصد است

بر اساس گزارش یک موسسه مالی و آماری در ترکیه، نرخ تورم فعلی در این کشور در طول ربع قرن گذشته بی‌سابقه بوده و به بیش از 100 درصد رسیده است.
آنکارا در تازه‌ترین آمار خود میانگین نرخ تورم سالانه در پایان ماه سپتامبر (شهریور ماه) را حدود ۸۳ درصد اعلام کرد. این میزان از تورم در ۲۴ سال اخیر بی‌سابقه است و یک رکورد بحساب می‌آیدگذشته است. بر اساس آمار رسمی دولت ترکیه، تورمی که مردم ترکیه در یک ماه اخیر تجربه کرده‌اند، بالاترین نرخ تورم مربوط به کشورهای بزرگ اقتصادی گروه ۲۰ است.
هرچند که این رقم ظاهرا برای تورم خیلی بالاست، اما برخی از کارشناسان تاکید دارند که نرخ واقعی تورم بسیار بیشتر از این حرف‌هاست. آنها باور دارند که نرخ تورم واقعی در ترکیه بیش از ۱۸۶ درصد است.
مؤسسه آمار ترکیه در ادامه گزارش خود می‌گوید که بیشترین افزایش سالانه سطح عمومی قیمت‌ها برای بخش حمل‌و‌نقل است و این حوزه شاهد تورم ۱۱۷ درصدی بوده است. افزایش شاخص قیمت مربوط به مواد غذایی هم در رتبه بعدی قرار دارد و افزایش ۹۳ درصدی را به ثبت رسانده است.
تحلیلگران اقتصادی تاکید دارند که عوامل داخلی در ترکیه به میزان مولفه‌های تاثیرگذار خارجی در وضعیت کنونی تورم در این کشور دخیل‌اند. مواد غذایی و سوخت در سراسر جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ اوکراین دچار افزایش قیمت شده اما سیاست‌های اقتصادی دولت اردوغان هم در تشدید این گرانی‌ها بی‌تاثیر نبوده است.
در همین چارچوب و در ماه گذشته میلادی، بانک مرکزی ترکیه در سایه دستور رجب طیب اردوغان، نرخ بهره بانک‌ها را یک درصد کاهش داد و به ۱۲ درصد رساند. در صورتی که اقتصادهای جهانی در راستای مبارزه با تورم فزاینده، نرخ بهره را به سرعت افزایش دادند. البته اردوغان سیاست‌های پولی خود را بهترین راهکار پیشرو می‌داند و تأکید دارد که مدل اقتصادی دولت او به نجات ۱۰ میلیون شغل کمک کرده است.
گفتنی است، همزمان با تورم کم‌سابقه در ترکیه، ارزش لیر هم به کمترین مقدار خود در سال‌های اخیر رسیده است. بنا به گزارش‌ها، ارزش لیر ترکیه در سایه تصمیمات بانک مرکزی تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار

انتخابات ترکیه؛ چرا اردوغان شکست خورد؟

حزب جمهوری خلق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.