سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / باهوش‌تر بودن افراد سحرخیز تایید شد!

باهوش‌تر بودن افراد سحرخیز تایید شد!

یافته‌ های جدید پژوهشگران دانشگاه اتاوا نشان می دهد افرادی که صبح زود بیدار می شوند دارای هوش بیشتری هستند.

در برخی باورهای عامیانه افراد بسیار باهوش اغلب به عنوان افراد شب زنده داره تصویر کشیده می شوند. در حالی که برخی مطالعات از این تصور حمایت می‌ کنند، یافته‌ های جدید پژوهشگران دانشگاه اتاوا خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد، بر خلاف تصورات عمومی که افراد شب زنده دار را به عنوان افراد باهوش به تصویر می کشد، افرادی که صبح زود بیدار می شوند دارای هوش بیشتری هستند.

استوارت فوگل، مدیر آزمایشگاه تحقیقات خواب دانشگاه اتاوا، در این رابطه می‌ گوید: وقتی عوامل کلیدی از جمله زمان خواب و سن را در نظر گرفتیم، متوجه شدیم که نه تنها شب زنده داری نشانه هوش زیاد نیست بلکه برعکس این موضوع صادق است. این نتیجه برای ما شگفت‌انگیز بوده و نشان می‌ دهد که موضوع هوش بسیار پیچیده ‌تر از آن چیزی است که تصور می شد.

این تحقیقات بینش جدیدی را در مورد اینکه چگونه تأثیر ریتم روزانه و سطوح فعالیت یک فرد در بیداری و خواب با هوش مرتبط است ارائه می دهد. این تیم تحقیقاتی با نظارت بر ریتم‌ های بیولوژیکی و ترجیحات روزانه شرکت‌ کنندگان، افراد با گرایش های مختلف خواب را شناسایی کردند.

 کرونوتایپ یک فرد مربوط به زمانی است که در روز ترجیح می دهد کارهای مهم یا اصلی را دنبال کرده یا انجام دهد. این فعالیت ها می تواند طیف وسیعی از کارها شامل فکر کردن تا ورزش را در بر گیرد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد: به طور معمول، افراد جوان ‌تر معمولاً بیشتر تمایل به شب زنده داری دارند و با افزایش سن و بیشتر شدن مسئولیت اجتماعی، فعالیت ‌های روزانه و شبانه فرد تثبیت می ‌شوند، با توجه به این که بیشتر فعالیت های انسانی از انواع صبحگاهی هستند، هر چه مسئولیت پذیری و نقش اجتماعی فردی مهم تر باشد، بیشتر موظف به زودبیدار شدن است.

دکتر فوگل در این رابطه توضیح می ‌دهد: بسیاری از زمان‌ های شروع مدرسه را ما تعیین نمی ‌کنیم، بلکه والدین و برنامه‌های کاری آن را تعیین می کنند و در نهایت بچه‌ های مدرسه ‌ای بهای آن را می‌ پردازند. در این شرایط تیپ های شخصیتی که تمایل به شب زنده داری دارند هم باید خود را با فعالیت در صبح زود تطبیق دهند. برای مثال، در بیشتر مدارس کلاس‌ های ریاضی و علوم معمولاً در اوایل روز برنامه‌ ریزی می ‌شوند.

این مطالعه از داوطلبانی استفاده کرد که طیف وسیعی از گروه‌های سنی را نمایندگی می ‌کردند. همه افراد به شدت غربالگری شدند تا اختلالات خواب و سایر عوامل مخدوش کننده احتمالی را رد کنند. طی این فرایند، محققان برای اندازه گیری سطح فعالیت افراد فوق از دستگاه نظارتی استفاده می کردند.

گفتنی است تعیین قدرت ریتم یک فرد، که هوش را هدایت می کند، کلید درک این مطالعه است. نویسندگان مطالعه به سن و زمان واقعی خواب فرد به عنوان عوامل مهم تاثیر گذار در هوش اشاره می کنند. سرپرست این تیم مطالعاتی در پایان توضیحاتش می ‌گوید: با هوش تر بودن افراد سحرخیز موضوع عجیبی محسوب نمی شود زیرا مغز ما به طور طبیعی تمایل دارد منظم باشد و برای اینکه ما در ریتم‌ های خودمان بهینه باشیم، باید بر اساس ریتم مغزی حرکت کرده و به آن برنامه پایبند باشیم.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Current Research in Behavioral Sciences منتشر شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هشدار ایران به الهام علی‌اف

شبکه بین‌المللی سحر

معجزه/ احیاء درخت خشک شده

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.