سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / فواد ایزدی پیرامون انتخابات کنگره آمریکا: جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا خواهند شد/ احتمال استیضاح بایدن وجود دارد

فواد ایزدی پیرامون انتخابات کنگره آمریکا: جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا خواهند شد/ احتمال استیضاح بایدن وجود دارد

در هفته پیش‌رو جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای کسب ۴۳۵ کرسی در مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی در سنا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به عملکرد بد بایدن، کنگره در اختیار حزب جمهوری‌خواه قرار گیرد.

 در این هفته، سه‌شنبه ۱۷ آبان، انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد. این انتخابات هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. رای دهندگان آمریکایی کل اعضای مجلس نمایندگان و  یک سوم اعضای مجلس سنا را انتخاب خواهند کرد. امری که می‌تواند موازنه قوا در کنگره آمریکا را به نفع جمهوری‌خواهان تغییر دهد. دموکرات‌ها هم‌اکنون در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت شکننده‌ای دارند.

شرایط فعلی کنگره آمریکا، تداوم سیطره دموکرات‌ها بر مجلس سنا و پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان است.

 گفتگوی تصویری با دکتر فواد ایزدی، استاد مطالعات آمریکای دانشگاه تهران، به بررسی انتخابات آینده کنگره ایالات متحده پرداخته‌است.

انتخابات هفته پیش رو کنگره آمریکا به چه صورت  است؟

در انتخابات امسال، بر سر ۳۵ کرسی  در سنا رای گیری می‌شود. در انتخابات یک طرف جمهوری‌خواه و در طرف دیگر دموکرات‌ها قرار دارند. این طور نیست که کرسی‌ها متعلق به حزب خاصی باشند. افرادی که می‌خواهند به کرسی خودشان بازگردند، تقریبا به‌طور مساوی بین دو حزب تقسیم می‌شوند. نظرسنجی‌ها الان بسیار نزدیک است، به همین جهت پیشبینی محکمی برای آینده‌ی سنا وجود ندارد ولی در مجلس نمایندگان نظرسنجی‌ها غالبا جمهوری‌خواهان را پیروز این انتخابات نشان می‌دهند.

 از میان کرسی‌های مجلس سنا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از چه تعداد کرسی‌ها خود در انتخابات دفاع کنند؟

هر دو حزب برای تعداد برابری کرسی رقابت خواهند کرد و می‌توان گفت که تمامی دعواها بر سر یک کرسی است. اگر این وضعیت باقی بماند، به این علت که معاون رئیس جمهور(کاملا هریس) دموکرات است؛ به عنوان وظیفه‌ی خود هنگامی که رای‌ها مساوی شد، او باید رای نهایی را جهت تصاحب این کرسی صادر می‌کند. به همین دلیل در حال حاضر تمامی رؤسای کمیسیون‌ها در سنا دموکرات‌ها هستند و اگر این نصف نصف تبدیل به ۵۱ به ۴۹ به نفع جمهوری‌خواهان شود؛ تمامی رؤسای کمیسیون‌ها جمهوری‌خواه خواهند شد.

نظرسنجی‌ها در سیستم انتخاباتی آمریکا به چه صورت است؟

نظرسنجی‌ها اگر در سطح ملی برای ریاست جمهوری انجام شود، باید به رای‌های جمهوری‌خواهان حدود پنج درصد اضافه کرد، چنان که در آمریکا سیستم الکترال وجود دارد و هر رای در ایالت‌های مختلف از نظر وزنی با دیگر ایالت‌ها برابر نیست. در نتیجه‌ی آن سبب ایجاد حکومت اقلیت بر اکثریت می‌شود که در نتیجه‌ی آن سبب ایجاد نارضایتی در اکثریت می‌شود.

آیا در این انتخابات اکثریت مجلس نمایندگان را جمهوری‌خواهان در دست خواهند گرفت؟

همانطور که گفته شد اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات پیش‌رو مطابق بیشتر نظرسنجی‌ها، متعلق به جمهوری‌خواهان خواهد بود. در رابطه با اختلاف آن نمی‌توان نظر قطعی داد ولی به یقین می‌توان گفت که جمهوری خواهان عمده کرسی‌ها را بدست خواهند آورد، مگر اینکه اتفاق قابل توجهی در این هفته پیش‌رو بیافتد که سبب عوض شدن نتایج شود. این دست اتفاقات در آمریکا مشهور است به طوری که این ماه به «اکتبر سوپرایز» شهرت پیدا کرده‌است و هر دو حزب هر چه دارند برای بدست آوردن کرسی‌ها رو می‌کنند.

.

عدم محبوبیت بایدن  چه مقدار بر رای نیاوردن دمکرات‌ها تاثیر گذار است؟

برخی در آمریکا به علت نداشتن وقت کافی و بالا بودن تعداد نامزدها رو به لیستی رای دادن روی می‌آورند که در نتیجه عدم داشتن جلوه مناسب رئیس جمهور سبب می‌شود که این دست افراد از دادن رای به هم حزبی‌های او اجتناب کنند.

اگر مجلس نمایندگان  بدست جمهوری‌خواهان بیافتد، بایدن با چه چالش‌هایی برای اجرای سیاست‌های خود رو‌به‌رو خواهد شد؟

جو بایدن در کنگره، که مجلس نمایندگان و سنا در دست دموکرات‌ها بود، در تصویب اصلی‌ترین پروژه‌ی خود که یک بسته اقتصادی به نام «بازسازی بهتر از گذشته» به منظور ساخت آمریکایی بهتر از دوران قبل کرونا بود، ناکام ماند. در نتیجه قطعا بایدن در اجرای سیاست‌های خود در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی دچار مشکل خواهد شد. حتی این چالش‌ها می‌تواند منجر به استیضاح بایدن شود؛ چرا که در دوران مجلس قبل دموکرات‌ها دوبار اقدام به استیضاح ترامپ کردند.

.

طبق پژوهش‌ها در مجلس نمایندگان رقابت‌ بر سر ۵۰ کرسی است، زیرا طبق قاعده «safesit» دیگر نمایندگان که عمدتا نمایندگان تندرویی هستند مابقی کرسی‌ها را برای خود به طور مشخص حفظ می‌کنند، در نتیجه اولویت کلی برای کسب کرسی در هر حزب، انتخابات درون حزبی است. این موضوع سبب ایجاد لابی‌های اقتصادی گسترده می‌شود، به طوری که هزینه‌ی تبلیغات یک حزب را مثلا حدود ده نفر تامین می‌کنند اما به خاطر وجود بعضی قانون‌ها این کمک ها به صورت غیرمستقیم مانند تبلیغات تلویزیونی انجام می‌شود.

فرایند استیضاح رئیس جمهور در ایالت متحده به چه شکلی است؟

شروع استیضاح با تشکیل کمیته‌ای در مجلس نمایندگان مبنی بر بررسی موارد استیضاح است و مطابق تحقیقات انجام شده این کمیته گزارشی تهیه و در مجلس قرائت و رای گیری می‌شود که با داشتن ۵۰ درصد آرا به علاوه یک نفر این پرونده به سنا می‌رود. این موضوع در سنا به رای گذاشته خواهد شد اما در سنا به دو سوم آرای سناتورها نیاز است که به علت برابری افراد هر دو حزب، معمولا رای نمی‌آورد. مانند اتفاقی که در زمان استیضاح دونالد ترامپ افتاد.

در رابطه با تاثیرات لابی های سیاسی مانند لابی رژیم صهیونیستی و… در انتخابات توضیح دهید.

این سبک لابی‌ها نیز لابی‌‌های اقتصادی هستند، زیرا اگر شما کمتر از حریف خود هزینه کنید احتمال پیروزی کمتری نسبت به او دارید. به طور کلی نفوذ در سیستم سیاسی آمریکا با استفاده از اهرم پول انجام پذیراست. دموکرات‌های چپ‌گرا به شدت از لابی رژیم صهیونیستی ناراضی هستند، زیرا عمده آنها دغدغه ای نسبت به آرمان فلسطین دارند و کاری که رژیم صهیونسیتی در قبال آنها انجام می‌دهد این است که شروع به حمایت از رقیب آنها برای جلوگیری از پیروزی آنها در انتخابات می‌کند. این نامزدها به خاطر این موضوع که رقیب آنها از حمایت مالی بیشتری برخوردار است، معمولا در انتخابات درون حزبی پیروز نمی‌شوند؛ در نتیجه نمی‌توانند در انتخابات اصلی شرکت کنند. البته اینطور نیست که حمایت‌های اسرائیل مربوط به یک حزب خاص باشد بلکه حمایتی که آنها انجام می‌دهند مربوط به هر دو حزب هست که در صورت روی کار آمدن هر حزب، اهرم قدرت خود را حفظ کنند.

بعد از انتخابات کنگره مذاکرات هسته‌ای ایران به چه سمتی خواهد رفت؟

 جمهوری‌خواهانی که در کنگره هستند و چه افرادی که در معرض ریاست جمهوری بوده‌اند گفته‌اند که هر توافقی که دموکرات‌ها انجام دهند، ما آنرا پاره خواهیم کرد. مانند اتفاقی که در سال ۲۰۱۶  و پس از انتخاب ترامپ افتاد.

.

در دور جدید مذاکرات هسته‌ای آیا نیاز هست متن جدید در مجلس‌های آمریکا تصویب شود؟

یک قانونی در آمریکا در سال ۲۰۱۵ تصویب شد با نام «اینارا» که در آن گفته شده که اگر در توافق هسته‌ای با ایران تغییری ایجاد شود این تغییرات جدید نیاز به تصویب مجالس آمریکا دارند.

در خصوص سیاست خارجی آمریکا در قبال چین، در صورت رای آوردن جمهوری‌خواهان ایالت متحده چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت؟

یکی از رقابت‌هایی که میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها وجود دارد، در این است که کدام یکی از آن‌ها بیشتر ضد چین هستند، به طوری که هدف مشترک میان آنها ضدیت با چین است. حتی این ضدیت به قدری است که روش‌های آنها را به هم نزدیک و حتی در بعضی موارد یکی کرده است. این موضوع در حالی است که چینی‌ها نمی‌خواهند با آمریکایی‌ها درگیر شوند ولی آمریکایی‌ها شدیدا علاقه به مقابله با چین دارند. به طوری که در سند امنیت ملی ایالت متحده که اخیرا بایدن منتشر کرد، از ۴۸ صفحه‌ای که دارد ۵۵ بار به چین در هر زمینه‌ای نظیر سیاسی، منطقه‌ای، فرهنگی، زیست محیطی و… اشاره شده است و کمتر صفحه ای وجود دارد که به چین اشاره‌ای نشده باشد. در نتیجه با رای آوردن هر حزبی ما شاهد ادامه تقابل میان آمریکا و چین خواهیم بود.

.

مطالبه مردم آمریکا از سیاستمداران خود بیشتر در چه حوزه‌ای است؟

بیشتر مطالبات مردم در ایالات متحده مربوط به حوزه‌های اقتصادی است. تورمی که در ایران مشاهده می‌شود یک تورم جهانی است و در آمریکا هم این تورم دیده می‌شود. این تورم به خانواده‌های معمولی در آمریکا ضربه زده و باعث ایجاد شکاف اجتماعی بیشتری شده است. یکی از علت‌های پیشتازی جمهوری‌خواهان در این انتخابات عدم نشان دادن قابلیت خاص اقتصادی از طرف بایدن است.

در ایران همراه با افزایش تورم، دستمزدها افزایش می‌یابد درصورتی که در آمریکا با وجود تورم، ۲۰ سال است که حداقل حقوق ثابت مانده‌ است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اعلام لیست ۱۶ نفره ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات

اسامی ۱۶ نامزد ائتلاف امنا در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

2000 تاجر از 85 کشور در تهران رئیسی: غیرقابل تحریم شده‌ایم

رئیس‌جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.