سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو یک پنی هم به اوکراین کمک نمی‌کنیم

در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو یک پنی هم به اوکراین کمک نمی‌کنیم

هر چه جنگ اوکراین طولانی‌تر می‌شود و فشارهای اقتصادی بر غرب بیشتر می‌شود، سیاستمداران این کشورها نیز مثل مردمانشان به همان نتیجه‌ای می‌رسند که ترامپ گفت: «این جنگ به ما مربوط نیست.» نماینده جمهوری‌خواه کنگره وعده داده در صورت پیروزی این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که سه شنبه برگزار می‌شود؛ کمک‌های آمریکا به اوکراین قطع خواهد شد.
255 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی این 8 ماه و 10 روز اروپا و آمریکا با حمایت گسترده نظامی، سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی از اوکراین عملاً به یک طرف جنگ تبدیل شده‌اند. این جبهه همزمان با ارسال گسترده تسلیحات و تجهیزات به روز نظامی خود به اوکراین هزاران تحریم نیز به خصوص در حوزه انرژی علیه روسیه وضع کرده که البته، به سمت خود کمانه کرده است.
بحران انرژی در اروپا و آمریکا و افزایش 500 درصدی قبوض انرژی، مردم را نیز در بسیاری از کشورهای غربی به خیابان‌ها کشانده است. در بسیاری از اعتراض‌ها طی روزهای اخیر مردم از دولت‌های خود خواسته‌اند تا با لغو تحریم‌های ضد روسی بحران انرژی را حل و فصل کنند. حالا با تشدید بحران غذایی و اقتصادی و انرژی، آرام آرام از آمریکا نیز درست مثل اروپا، زمزمه پایان کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین بلند شده است. سه شنبه هفته جاری(17 آبان) قرار است انتخابات میان دوره‌ای کنگره در این کشور برگزار شود و جمهوری خواهان در جدیدترین موضع خود هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی حتی یک «پنی» هم به اوکراین کمک نخواهند کرد.
«مارجری تیلور» نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت «جورجیا» متعهد شده در صورتی که در انتخابات آتی کنگره، جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را از دموکرات‌ها بازپس گیرند، حتی یک پنی هم از سوی آمریکا به اوکراین کمک نخواهد شد. به گزارش فارس به نقل از وبگاه «هیل»، «تیلور» در گردهمایی هواداران ترامپ در «سیوکس سیتی» ایالت آیووا با انتقاد از سیاست دموکرات‌ها در قبال اوکراین گفته: «تنها مرزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند، اوکراین و نه مرز جنوبی آمریکا است. تحت حکومت جمهوری‌خواهان، دیگر حتی یک پنی هم به اوکراین نخواهد رفت. کشور ما در اولویت قرار می‌گیرد.» «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اظهارنظری مشابه ماه گذشته گفته بود که اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بازپس‌گیرند، بودجه اوکراین را متوقف خواهند کرد: «اوکراین اهمیت دارد اما در عین حال نمی‌تواند تنها چیز باشد و نمی‌تواند چک سفید امضا باشد.» اگر سناریوی پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره محقق شود، آنها قدرت کافی برای تصویب کمک‌های نظامی یا مالی اضافی به اوکراین را برای دولت جو بایدن خواهند داشت چرا که کنگره باید بودجه فدرال را که دولت باید از منابع آن بودجه از اوکراین حمایت کند را تصویب کند. اظهارات جمهوری‌خواهان درباره لغو کمک‌ها به اوکراین در حالی مطرح می‌شود که دولت «جو بایدن» از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، با عرضه کمک‌های نظامی به کیف، به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده است. در تازه‌ترین مورد، روز جمعه وزارت دفاع آمریکا از کمک
400 میلیون دلاری این کشور به اوکراین خبر داد و اعلام کرد طی بسته کمک‌های جدید، 45‌تانک  T-72‌به اوکراین داده خواهد شد. طبق این گزارش، همچنین در بسته کمک‌های جدید، پهپادهای فونیکس و سامانه پدافند هوایی‌هاوک نیز قرار دارد.
اروپا هم به تردید افتاد
دولت‌های اروپایی هم که متعهد شده‌اند کمک‌های نظامی و مالی بیشتری به اوکراین بدهند با افزایش تورم در قاره سبز درباره ادامه کمک‌ها به کیف دچار تردید شده‌اند. «الجزیره» در همین زمینه نوشته: «از زمانی که نیروهای روسیه در اواخر فوریه(اسفند) وارد اوکراین شدند، رهبران اروپایی یک جبهه متحد علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تشکیل دادند. اما بیش از
۲۵۰ روز بعد با شروع زمستان و افزایش تورم، عزم رهبران اروپا در مقابل اضطراب عمومی ناشی از تاثیرات جنگ طولانی مدت مورد آزمایش قرار می‌گیرد…اگر روسیه موفق شود از طریق جنگ انرژی، بحران مهاجرت و پروپاگاندای اطلاعات نادرست خود، ناآرامی‌های اجتماعی را در اروپا دامن بزند، این عوامل می‌تواند به کاهش حمایت اروپا منجر شود که هدف روسیه نیز دستیابی به همین امر است.»
به گزارش ایرنا الجزیره ادامه می‌دهد: «دولت‌های اروپایی در حالی متعهد می‌شوند که کمک‌های نظامی و مالی بیشتری به اوکراین بدهند که پس‌انداز شهروندانشان در برابر هزینه‌های گوناگون زندگی در حال از بین رفتن و خشم آنها در حال افزایش است. در دو هفته گذشته اعتراضات از فرانسه تا رومانی به راه افتاده و کارگران خواستار دستمزدهای بهتر برای جبران افزایش هزینه‌ها شده‌اند.در آلمان هم تظاهرکنندگان از دولت خود خواستند که سیاست مالی خویش را تغییر دهد زیرا هزینه‌های سوخت و غذا برای بسیاری از مردم غیرقابل تحمل شده است. بر اساس این گزارش آمریکا تاکنون به‌تنهایی قول ۲۷.۶ میلیارد یورو (۲۷ میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین داده است این در حالی است که تعهدات بریتانیا، آلمان و لهستان (سه کشوری که بیشترین کمک‌های نظامی به اوکراین را پس از آمریکا انجام داده‌اند) مجموعاً به ۶.۷۶ میلیارد یورو می‌رسد که چهار برابر کمتر از کمک‌های واشنگتن است.
بی بی‌سی: مردم کِرم و حشره بخورند
طی ماه‌های اخیر تشدید بحران غذایی در اروپا منجر به این شده که رسانه‌های این کشورها خوردن حشرات را به عنوان وعده‌های غذایی تبلیغ کنند. چندی پیش ویدئوی تبلیغاتی عجیب مجمع بین‌المللی اقتصاد (WEF) که از مردم به‌ویژه در اروپا و آمریکا می‌خواست به دلیل کمبود مواد غذایی و احتمال قحطی در آینده نزدیک به خوردن غذاهای غیر معمول از جمله حشرات روی بیاورند. خبر ساز شد.« دیلی میرور» نیز طی روزهای اخیر با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در انگلیس و موضوع ناامنی غذایی در این کشور در گزارش جنجالی از احتمال عرضه «جیرجیرک» به عنوان جایگزین ارزان در وعده‌های غذایی خبر داده بود.در جدیدترین مورد نیز شبکه جهانی بی‌بی سی در ویدئویی خوردن کرم و حشرات را به عنوان وعده‌های غذایی مفید تبلیغ می‌کند. « ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس نیز در بحبوحه مشکلات عمیق مالی و رکود اقتصادی در این کشور تصریح کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آنها باشد. شبکه «یورونیوز» هم در گزارشی به تشدید بحران غذایی در کشور‌های اروپایی در پی تورم فزاینده و افزایش هزینه‌های زندگی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «الیزابت بورن نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید دولت این کشور بزرگ‌ترین صندوق حمایت مردمی برای کمک غذا به نیازمندان را راه‌اندازی می‌کند. خانم بورن که از یک موسسه خیریه بازدید می‌کرد تاکید کرد این صندوق به منظور برآورده کردن نیاز غذایی افراد نیازمند که در پی تورم فزاینده شدیدا توان خرید شان را از دست داده‌اند راه‌اندازی می‌شود.» یورونیوز می‌افزاید:«در این بین انگلیس نیز در پی افزایش سرسام آور قیمت‌ها نگران پایان کار بانک‌های کمک غذا در زمستان امسال است.‌تانیا ویتفیلد- رئیس‌یکی از بانک‌های غذا در انگلیس در این باره گفته است بحران هزینه‌های زندگی تشدید شده است و مراجعه کنندگان به بانک غذا نیز افزایش یافته‌اند. مردم انگلیس در گذشته نگرانی جز بحران سوخت نداشتند اما اکنون نگران مواد غذایی‌شان نیز هستند. ما شاهد مراجعه بسیاری از مردم برای نخستین‌بار در این بانک غذایی هستیم که تا کنون به این‌جا نیامده بودند.»این گزارش در پایان تاکید می‌کند:« همزمان با نزدیک شدن زمستان، قیمت‌های غذا و سوخت مداوم در حال افزایش است و مردم سراسر اروپا را در دو راهی دشوار قرار داده است خود را سیر کنند یا گرم کنند.»
تظاهرات هزاران نفری در انگلیس
از انگلیس همچنین خبر می‌رسد هزاران نفر از اقشار مختلف مردم این کشور روز شنبه در اعتراض به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در خیابان‌های پایتخت دست به تظاهرات زده و خواستار برگزاری انتخابات شدند. به گزارش ایرنا، در این حرکت اعتراضی که از سوی نهاد موسوم به «مجمع خلق» و با حمایت گروه‌ها و نهادهای مدنی و همچنین چهره‌های ارشد حزب مخالف دولت از جمله «جرمی کوربین» (رهبر سابق حزب کارگر) و جان مک‌دانل (وزیر دارایی پیشین کابینه در سایه) برگزار شد شرکت کنندگان در هوای بارانی لندن شعارهایی را علیه بی‌کفایتی دولت محافظه‌کار «ریشی سوناک» سر می‌دادند.معترضان به گرانی و اوضاع بغرنج معیشتی طی هفته‌های گذشته نیز در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات زده و خواستار تحول سیاسی در این کشور هستند تا به مشکلات آنها به نحو ملموسی رسیدگی شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در جنگ اوکراین شکست خوردیم از احمق‌ها می‌خواهم با روسیه صلح کنند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین

طنز/اضافه کنم؟!

قتل عام کودکان در غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.