سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آخرین جزئیات از سهامدار شدن جاماندگان سهام عدالت؛ اخبار خوش برای جاماندگان سهام عدالت/ تمام کم درآمدها و افراد تحت حمایت سهام می‌گیرند

آخرین جزئیات از سهامدار شدن جاماندگان سهام عدالت؛ اخبار خوش برای جاماندگان سهام عدالت/ تمام کم درآمدها و افراد تحت حمایت سهام می‌گیرند

دولت در دو گام اجرایی برنامه اعطای سهام عدالت به تمام جاماندگان را کلید زد. در گام اول تمامی افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی که حدود ۳.۵ نفر هستند مشمول سهام عدالت می‌شوند و در گام بعدی تمام شهروندانی که جزو دهک‌های یک تا شش هستند و به هر دلیلی پیش از این مشمول نشده بودند، سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
  آیین نامه مربوط به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی به تصویب دولت رسیده و در انتظار تایید هیات تطبیق مصوبات مجلس است.
 بر اساس تبصره ۲  قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت موظف شده است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه (۱) و (۲) و ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصلی ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کل کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.
در حال حاضر عدد دقیقی در رابطه با تعداد جاماندگان سهام عدالت وجود ندارد؛ تنها گروهی که به طور حتم می‌توان آنها را به عنوان جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفت، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که از دریافت سهام عدالت محروم مانده‌اند.
در آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت مشمولین اینگونه تعریف شده‌اند: «اتباع ایرانی مقیم داخل کشور شامل شش دهک زیر که به صورت علمی شناسایی می‌شوند: ـ دو دهک پایین درآمدی کشور با اولویت روستانشینان و عشایر.
ـ دهک‌های سوم تا ششم بعدی که مشمول طرح واگذاری سهام عدالت می‌شوند.»
این یعنی دولت می‌بایست به تمام افراد حاضر در دهک‌های یک تا شش سهام عدالت بدهد.
حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این باره گفته است که با ابلاغ آیین‌نامه مربوط به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، بلافاصله کار واگذاری سهام عدالت این اقشار آغاز خواهد شد.
به گفته وی، جاماندگان سهام عدالت به ۲ بخش تقسیم شده‌اند که بخش اول، اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که دارنده سهام عدالت نیستند. تعداد این افراد ۳.۵ میلیون نفر است.
بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد، با انتقال سهام تعدادی از شرکت‌های دولتی، به این ۳.۵ میلیون نفر سهام عدالت با ارزش روز ۱۰ میلیون تومان واگذار خواهد شد.
آیین‌نامه مربوط به واگذاری سهام عدالت این اقشار به تصویب دولت رسیده و در انتظار تأیید هیأت تطبیق مصوبات مجلس است.
بلافاصله پس از تأیید هیأت مذکور، کار واگذاری سهام عدالت به این اقشار شروع خواهد شد. بخش دوم جاماندگان سهام عدالت، سایر اقشار جزو ۶دهک درآمدی پایین هستند که هنوز تعداد آنها مشخص نشده است. افراد مشمول این بخش، با هماهنگی وزارت اقتصاد و وزارت کار مشخص خواهند شد.
۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت
روند آزادسازی سهام عدالت اردیبهشت ۹۹ شروع شد و به دلیل قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت مطرح شد.
بر اساس آمارها حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند در حالی که برخی با وجود اینکه جزو دهک‌های کم‌درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نشده‌اند.
برخی شهروندان هم در همان مقطع اولیه ثبت‌نام رغبتی به این کار نداشته‌اند و حالا پشیمان هستند. دولت سیزدهم برای تمام این گروه‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای تخصیص سهام عدالت دارد که مرحله به مرحله اجرایی می‌شود.
چه سهم‌هایی به جاماندگان سهام عدالت می‌رسد؟ 
هیأت‌وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور اقدام کند.
سهام عدالت از کجا آمد؟
طرح اولیه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به عموم مردم در دولت هشتم به تصویب رسید اما در آن دولت اجرایی نشد.
این طرح در ابتدای کار دولت نهم (دولت دوم محمود احمدی‌نژاد) مورد توجه قرار گرفت، به‌ گونه‌ای که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه شماره ۷۲۶۸۳/ت ۳۴۴۸۴ به تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۴ هیات‌وزیران با عنوان «آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت» منجر به فراهم شدن بستر قانونی لازم برای اجرای طرح توزیع سهام عدالت شد.
در واقع سهام عدالت، نوعی یارانه مترقی بود که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.
به دلیل آنکه بابت واگذاری سهام شرکت‌ها به مشمولان، از آنها هیچ پولی دریافت نشده بود، تصمیم بر آن شد ظرف ۱۰ سال سود سهام این شرکت‌ها به عنوان اقساط سهام پرداخت شود.
با پرداخت سود سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، نهم اردیبهشت‌ماه سال ۹۹، رهبر انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد، خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جاماندگان سهام عدالت چکار کنند؟

سهام عدالت ، توزیع ناعادلانه..

هشدار کلاهبرداری با ترفند دریافت سود سهام عدالت

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا به شهروندان هشدار داد: مراقب ترفند مجرمان سایبری با عنوان دریافت سود سهام عدالت باشید و در صورت مواجهه با پیامکهای جعلی به هیچ عنوان بر روی لینکهای آلوده کلیک نکنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.