سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخراج فرانسه از مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان

اخراج فرانسه از مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان

 باکو با «کاذب» و «غیر قابل قبول» خواندن اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، گفته دیگر نمی‌خواهد فرانسه در مذاکرات عادی سا‌زی روابط با ارمنستان نقشی داشته باشد.
ماجرا از آن‌جا شروع شد که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، در یک مصاحبه تلویزیونی، باکو و روسیه را به دامن زدن به درگیری‌های مرگبار در مرز آذربایجان و ارمنستان در ماه گذشته متهم کرد که نزدیک به 300 کشته بر جای گذاشته است. این سخنان در حالی مطرح شد که مذاکرات اخیر برای پایان دادن به مناقشات آغاز شده بود، نه بنزین ریختن بر آتش آن.
این اظهارات صدایِ اعتراض روسیه و آذربایجان را درآورد. روسیه این اظهارات را تکذیب کرد و «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز گفت: «ما به شدت چنین اظهاراتی را محکوم و رد می‌کنیم. ما امکان ایفای نقش فرانسه در تلاش‌های عادی ‌سازی بین آذربایجان و ارمنستان را از این پس نمی‌خواهیم.» علی اف گفت که ماکرون در گفت‌وگوهای خود با «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان در پراگ در ماه جاری به عنوان نشانه حسن‌نیت شرکت داشته است: «یک هفته پس از این دیدار، ماکرون این اظهارات افترا‌آمیز، غیرقابل قبول، دروغ و تحریک‌آمیز را مطرح کرد و آذربایجان را به شروع جنگ متهم کرد. ماکرون با دستکاری واقعیت‌ها سعی کرد افکار عمومی در فرانسه و سراسر جهان را گمراه کند. سازمان امنیت و همکاری در گروه مینسک اروپا در 28 سال میانجیگری آذربایجان و ارمنستان نتوانسته به نتیجه مثبتی دست یابد. هدف اصلی این نهاد حل مناقشه نبود، بلکه متوقف کردن آن بود. مذاکرات برای سال‌ها لاینحل باقی ماندن درگیری‌ها را پوشش می‌داد. آذربایجان این مناقشه را به تنهایی و بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله ماده 51 منشور سازمان ملل که می‌گوید هر کشوری حق دفاع از خود را دارد، حل کرد.» وزارت خارجه آذربایجان نیز در بیانیه‌ای جداگانه، ماکرون را به دلیل «دفاع آشکار از ارمنستان» محکوم کرد. در این بیانیه آمده «اتهامات بی‌اساس» او «کاملاً یک طرفه» و «مخاطب داخلی» بوده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قمار بزرگ ارمنستان با خروج از پیمان امنیت جمعی

نخست‌وزیر ارمنستان

بازداشت چند جاسوس هدایت شده توسط یک مرکز در جمهوری آذربایجان در ایران

جاسوس و تروریست

یک دیدگاه

  1. شهریار جان، مومنان به همای رحمت، و بسیجیانش، بدون تو مغموم و تنهایند،

    دیگر کسی برایشان اشعار نورانی خدایی نمی سراید،

    بلکه، شب پرستانِ شب نشینِ دیار، آنها را می کشند، و قاتلان، برهنه شده و با همجنس بازان، جیغ جهنمی، می کشند!

    شهریار دلهای عاشق! در فراق سردار دلها ره، به محبوبت، خامنه ای جانباز، خناس وار و حسودانه، جسارت میکنند و مظلومیت علی امیرالمؤمنین را بیاد می آورند، مردم با شرفِ خار در چشم و استخوان در گلو، حیرت زده مانده اند که با این خوارجِ جدیدِ شیطان بزرگ چه کنند!

    دلم برای شعر های حماسی و غیورانه ات تنگ شده! کجایی؟

    دعای مان کن عاقبت بخیر شویم و شرمنده مهدیِ منجی عج نگردیم…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.