سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / انتقاد از جنگ اوکراین کار دست بوداپست داد قطع بودجه مجارستان توسط اتحادیه اروپا

انتقاد از جنگ اوکراین کار دست بوداپست داد قطع بودجه مجارستان توسط اتحادیه اروپا

همزمان با انتقادهای گسترده دولت مجارستان از تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا و فشار سنگین اقتصادی که به مردم اروپا از قِبَلِ این تحریم‌ها می‌شود،کمیسیون اروپا خواستار قطع بودجه

۷.۵ میلیارد یورویی این کشور شد. اتحادیه اروپا گفته، مجارستان دچار فساد شده است!

با ادامه بحران انرژی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین شکاف‌ها در اتحادیه اروپا نیز بر سر این بحران روز به روز بیشتر شده است؛ مسئله‌ای که طی روزها و هفته‌های گذشته مقامات آمریکایی نیز نسبت به آن هشدار داده بودند. بر اساس گزارش‌ها، کشورهای اروپایی به میزان یکسانی به نفت و گاز روسیه وابسته نیستند و همین مسئله مانع اتخاذ یک خط مشی مشخص و در نتیجه به بروز شکاف و چند دستگی در اروپا منجر شده است. مجارستان از جمله کشورهایی است که طی 6 ماه گذشته بارها از سیاست‌های تحریمی ضد روسیه انتقاد کرده و آن را شلیک به خود عنوان کرده است. دولت این کشور بارها هشدار داده است که تحریم‌های ضد روسی کل اقتصاد اروپا را ویران خواهد کرد. مجارستان 65 درصد از نفت و 80 درصد از گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و دلیل مخالفت دولت این کشور با تحریم‌ها نیز همین وابستگی شدید انرژی به روسیه است. اما انتقادهای مقامات این کشور از سیاست تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه ظاهراً زیاد به مذاق رهبران اروپا خوش نیامده است. چرا که دیروز رسانه‌ها اعلام کردند که اتحادیه اروپا قصد دارد بیش از 7 میلیارد از بودجه مجارستان را به بهانه فساد در دولت بوداپست تحریم کند. به گزارش یورونیوز، «یوهانس‌هان »کمیسر امور سیاست هم‌جواری اتحادیه اروپا  گفت که این رقم، ۶۵ درصد تعهدات در زمینه سه برنامه عملیاتی تحت سیاست انسجام و حدود یک سوم بودجه‌ای است که مجارستان از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند.به گفته «هان»، تصمیم اعمال مجازات مالی علیه مجارستان به اتفاق آرا از سوی کمیسرهای اروپایی اتخاذ شده است.شورای اروپا از هم اینک یک ماه زمان دارد تا درمورد عملی کردن توصیه کمیسیون اروپا تصمیم گیری کند.اگر چنین شود، به مجارستان نیز یک ماه زمان برای پاسخگویی داده می‌شود، هر چند که می‌تواند درخواست تمدید این مدت را داشته باشد و این بدان معناست که اولین زمانی که کمیسیون اروپا می‌تواند بودجه را به روی بوداپست ببندد، ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) است.قانونگذاران اروپایی در قطعنامه خود، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان را مقصر اخلال در حاکمیت قانون در این کشور اروپای شرقی دانسته‌اند.کمیسیون اروپا به‌دلیل آنچه «تضعیف حاکمیت قانون» در مجارستان می‌خواند، حدود یک سال است که بودجه ترمیم اقتصاد این کشور را نیز بلوکه کرده است.با این همه، دولت مجارستان گفته است که «آژانس مبارزه با فساد» را راه‌اندازی می‌کند تا از این طریق بتواند «بودجه‌های بلوکه شده اتحادیه اروپا» را دریافت کند.

بهانه اتحادیه اروپا برای بلوکه کردن بودجه مجارستان فساد در دولت این کشور است اما بلومبرگ علت این مسئله را چیز دیگری عنوان کرده است.بلومبرگ نوشته است:

« اتحادیه اروپا مجازات بی‌سابقه‌ای را علیه یکی از اعضای خود اعمال کرده و این تصمیم بروکسل نشان می‌دهد صبر این اتحادیه در قبال مجارستان و تصمیم نخست‌وزیر این کشور برای تعامل با روسیه به سر آمده است. » به گزارش ایرنا، در ادامه مطلب بلومبرگ آمده است:«در بیش از یک دهه گذشته اتحادیه اروپا در تلاش حفظ ویکتور اوربان نخست‌وزیر در این اتحادیه ناکام مانده است. بوداپست رویکرد خصومت‌آمیزی را علیه اتحادیه اروپا اتخاذ کرده و به ویژه در موضوع تحریم روسیه در مقابل تلاش‌های بروکسل کارشکنی کرده است.»

این گزارش می‌افزاید:«اتحادیه اروپا روز یکشنبه تهدید کرد بودجه ۷.۵ میلیارد یورویی مجارستان را در صورتی که این کشور اقدامی برای مهار فساد و کلاهبرداری بر ندارد متوقف خواهد کرد. مجازات‌های مالی مجارستان همزمان با بحران اوکراین رخ داده‌اما این جنگ، روابط نزدیک اوربان با مسکو را در معرض انظار قرار داده است و باعث شده که اتحادیه اروپا تمایل مجارستان برای به رخ کشیدن حاکمیت خود بر قوانین را با اقدامی تهاجمی‌تر مورد توجه قرار دهد.»

این گزارش می‌افزاید: «اروپا در حال ورود به یک مرحله بحرانی است و کمبود انرژی فشارها بر اتحاد شکننده‌ای که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا از زمان تهاجم فوریه سعی در حفظ آن داشته‌اند را  افزایش داده است. اما در حالی که اکثر کشورهای عضو اتحادیه درگیر کشمکشی ناامیدکننده برای تامین منابع گاز جایگزین قبل از زمستان هستند، اوربان روابط کشورش با کرملین را تعمیق کرده و از معافیت‌هایی که از تحریم‌های اتحادیه اروپا خواسته بود برای تضمین افزایش واردات گاز از روسیه استفاده می‌کند.» بلومبرگ می‌افزاید:«رویارویی با مجارستان ضعف اساسی در ساختار اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد. با توجه به این که ۲۷ کشور مستقل این اتحادیه هر کدام درخصوص تصمیمات مهم اتحادیه حق وتو دارند، اتحادیه اروپا به طور موثری قدرت‌های رقیب مانند روسیه، چین و حتی آمریکا را دعوت می‌کند تا با پیشنهاد برخی توافقات با برخی ازکشورهای عضو از این شکاف بین اعضا بهره ببرند.»

چک: مردم نگران نباشند

همزمان جمهوری چک نیز تلاش می‌کند برای برون‌رفت از بحران انرژی در اروپا مسیر جداگانه‌ای طی کند. در همین راستا «پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک گفت که شهروندان و مشاغل این کشور نگران زمستان آینده نباشد و دولت تلاش می‌کند که گاز و برق با قیمت‌های مقرون به صرفه در اختیار قرار بگیرد.

 اسپوتنیک،« فیالا» طی سخنرانی یکشنبه شب خطاب به مردم کشورش گفت: پاییز در راه است احتمالاً بسیاری از شما نگران این هستید که آیا زمستان امسال با وضعیت انرژی کنار می‌آیید یا خیر. با این حال ما (دولت)  گاز مورد نیاز را در صورتی که روسیه تامین منابع انرژی را متوقف کند، تامین کرده‌ایم.وی  خاطرنشان کرد که مخزن‌های ذخیره‌ گاز تقریباً پر است و علاوه‌بر این یک پایانه گاز در هلند شروع به کار کرده است که جمهوری چک در آن ذخایری را رزرو کرده است که یک سوم مصرف سالانه کشور را تامین می‌کند.نخست‌وزیر چک همچنین یادآور شد که دولت این هفته تصمیم گرفت حداکثر قیمت انرژی را برای جمعیت، کارآفرینان فردی و تعدادی از نهادها مانند مدارس تعیین کند.«فیالا» در ادامه افزود: علاوه‌بر این بودجه زیادی برای شرکت‌ها تخصیص داده شده است تا بتوانند قیمت‌های بالای انرژی را جبران کنند.

ادامه اعتراضات در اتریش و ایتالیا

گزارش‌ها از اتریش نیز حاکی است تظاهرات در چند شهر این کشور و از جمله پایتخت علیه موج گرانی مواد خوراکی و حامل‌های انرژی همچنان ادامه دارد.

به نقل از «راشاتودی» حدود 30 هزار نفر از شهروندان اتریشی در شهرهای مختلف از جمله وین پایتخت این کشور علیه گرانی و بحران انرژی تظاهرات کردند.معترضان در شهر وین با سر دادن شعار و سوت زدن ممتد، علیه گرانی مواد خوراکی، افزایش شدید بهای انرژی و تورم اعتراض کرده و خواستار افزایش حقوق و دستمزد شهروندان شدند.یک دانشجوی معترض به خبرنگار شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» گفت: «پرداخت اجاره منزل برایم واقعا سخت شده و از سوی دیگر بهای گاز و برق افزایش زیادی داشته است. دیگر از پس خرید خواروبار بر نمی‌آیم». در ایتالیا نیز اعتراضات همچنان ادامه دارد.

اعتراضات گسترده ایتالیایی‌ها به جایی رسیده که در شعارهایشان می‌گویند: «پول نداریم، صبرمان تمام شده، سرما و گرسنگی ما را تهدید می‌کند، ما پول هنگفت قبض‌ها را نمی‌دهیم، اورزولافون درلاین رئیس‌اتحادیه اروپا با حقوق کلانش قبض‌ها را باید پرداخت کند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادامه اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا

خواستار نابودی همه منافع تجاری صهیونیستها شدند.

گسترش اعتراضات دانشجویی در استرالیا

تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین دردیگر دانشگاه‌های استرالیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.