سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نمایش اقتدار ارتش در رزمایش پهپادی 1401

نمایش اقتدار ارتش در رزمایش پهپادی 1401

آسمان کشور به مدت 2روز در قالب رزمایش مشترک پهپادی عرصه جولان پرنده‌های دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که در نخستین روز رزمایش عملیات پایش مرزها، رصد اهداف و عملیات‌های مختلف پدافندی در حوزه جنگ الکترونیک به اجرا درآمد.
رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، صبح دیروز، با شرکت بیش از 150 پهپاد در گستره جمهوری اسلامی ایران از آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور آغاز شد. این رزمایش دو روز ادامه خواهد داشت.
امیر دریادار سید محمود موسوی معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به شروع رزمایش پهپادی ارتش گفت: در اولین روز از رزمایش مشترک تخصصی پهپادی ارتش که در برگیرنده شناسایی اهداف موردنظر است، نیروی مهاجم نسبت به اعزام پرنده‌های بدون سرنشین خود از نقاط مختلف کشور اعزام می‌کنند و پرنده‌ها ملزم هستند به شناسایی اهدافی که پیش‌بینی شده و در مرحله بعد عملیات انهدام اهداف انجام می‌شود. برای هر پرنده هدف خاصی را مشخص کردیم که ملزم هستند اهداف پیش‌بینی شده را با دقت شناسایی کنند و برای مرحله بعدی انهدام کنند.
سخنگوی رزمایش مشترک ارتش گفت: برای اینکه شبیه‌‌سازی به رزم واقعی انجام شود، سامانه‌های جنگ الکترونیک را در محدوده رزمایش مستقر کردیم و با نفوذ و اقدام به شناسایی پرنده‌های بدون سرنشین مقابله می‌کنند. در روز دوم نیز نسبت به طراحی عملیات مورد نظر و انهدام آنها به صورت گروهی اقدام خواهند کرد.
پایش مرزها با پرنده­‌های تیزبین ارتش
در نخستین روز از رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپادهای مراقبتی و شناسایی از نیروهای چهارگانه ارتش، عملیات پایش مرزهای کشور و شناسایی اهداف مدنظر در منطقه عمومی رزمایش را با موفقیت انجام دادند.
امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش با اعلام خبر فوق گفت: در این بخش از رزمایش پهپادهای یسیر، صادق، پلیکان، ابابیل 3، یزدان و مهاجر 6 با پرواز از پایگاه‌های پهپادی ارتش از نقاط مختلف کشور نسبت به شناسایی اهداف و همچنین مراقبت و پایش مناطق موردنظر در مرزها و آب‌های بین‌المللی اقدام کردند.
وی افزود: با توجه به گسترش توان پهپادی ارتش و انجام ماموریت‌های متنوع و متعدد پهپادی و لزوم هماهنگی این پروازها، شبکه فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی ارتش ایجاد شده است.
سخنگوی این رزمایش با اشاره به اشراف اطلاعاتی ارتش بر مرزهای تحت کنترل با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله پهپادها، گفت: در این رزمایش تنها بخش کوچکی از دستاوردهای پهپادی ارتش به کار گرفته خواهد شد.
امیر دریادار موسوی خاطرنشان کرد: حفظ و ارتقای آمادگی رزمی اصلی اجتناب‌ناپذیر برای ارتش است و این آمادگی‌ تمرینات مختلف در طول سال برای تمرین آموخته‌های علمی در محیط و میدان رزمایش است.
اخلال هواپایه در تمرین جنگ الکترونیک
در ادامه اجرای اقدامات عملیاتی در نخستین روز از رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش، یگان‌های جنگ الکترونیک از نیروهای چهارگانه ارتش روش‌ها و راهکارهای جنگ الکترونیک را تمرین کردند.
امیر دریادار سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش با اعلام این خبر گفت: عملیات اخلال ارتباطی زمین پایه در ارتباط پهپاد با ایستگاه کنترل زمینی و اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش از رزمایش بود که با موفقیت توسط نیروهای نخبه و جوان ارتش جمهوری اسلامی ایران تمرین شد.
وی افزود: همچنین در این مرحله از رزمایش مشترک پهپادی ارتش، ایجاد اختلال در ارتباط پهپادی به صورت هواپایه و توسط پهپادهای ابابیل با موفقیت اجرا شد.
دریادار موسوی تصریح کرد: مقابله نرم و سخت با تهدیدات متصور در عملیات پهپادی با استفاده از تجهیزات نوین جنگ الکترونیک و همچنین سامانه‌های خودحفاظتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در نخستین روز رزمایش مشترک پهپادی ارتش بود.
سخنگوی رزمایش پهپادی ارتش با بیان اینکه طرح‌های تعریف شده در این رزمایش براساس برآوردهای اطلاعاتی از تهدیدهای بالقوه و مطابق با واقعیت‌های عرصه نبرد است گفت: تمامی مراحل این رزمایش با نظارت قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) انجام می‌شود.
وی افزود: حضور کارکنان نخبه در مراحل مختلف این رزمایش از طرح‌ریزی و اجرا تا استفاده از خلبانان جوان و همچنین طراحی و ساخت طیف گسترده‌ای از هواگردهای بدون سرنشین به‌صورت بومی از عناصر اصلی شکل‌گیری قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که اکنون توانسته در کانون توجه‌ها قرار گیرد و دشمن را به ترس و واهمه از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران وادار کند.
معاون عملیات ارتش، برقراری امنیت منطقه با تکیه بر توان کشورهای منطقه و برگرفته از اصل «همه با هم» در برقراری صلح بدون نیاز به حضور بیگانگان، اقتدار جمهوری اسلامی ایران برای برقراری و حفظ صلح در منطقه، بی‌اثر جلوه دادن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با بهره‌مندی از سلاح‌ها و تجهیزات بومی و نمایش علمی و اقتدار ارتش در دفاع از میهن اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از اهداف برگزاری این رزمایش عنوان کرد.
ایجاد دفاع فعال پدافندی
امیر سرتیپ ‌دوم محمد یوسفی‌خوش‌قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش صبح دیروز در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از ابتکارات و نوآوری‌های خوب پدافند هوایی در رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش بهره‌برداری از ویژگی منحصربه‌فرد پدافند هوایی از طریق پهپاد با انتقال سکوی زمین‌پایه از روی زمین به آسمان است.
وی ادامه داد: با این توضیح که سکوی زمین‌پایه پدافند را که شامل  همه اقدامات ارتباطی، جنگالی، کشف، رهگیری، درگیری و مدیریت صحنه نبرد و هرگونه اقدام دیگر پدافندی می‌باشد را روی پهپاد سوار کرده‌ایم که در موقعیت‌های حجیم و پُرخطر قابل اتکاست. این ابتکار و نوآوری دست مقتدر پدافند هوایی را در آسمان بلندتر می‌کند و جزئیات این موفقیت حتماً در زمان مناسب توسط فرماندهان و مقامات ارتش اطلاع‌رسانی می‌شود.
امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب بیان داشت: رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش در دو فاز انجام می‌گیرد. فاز اول، فاز اطلاعاتی و شناسایی به‌صورت واکنش سریع و تعجیلی و به‌صورت تخصصی و ویژه توسط پهپادهای ما انجام می‌شود و فاز دوم رزمایش فاز رزمی است که سعی بر این است تمامی اقدامات برابر واقعیت‌های میدانی و در محدوده وسیع و حجم گسترده انجام شود و آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات ما در سطح مطلوب و فوق‌العاده‌ای قرار دارد.
وی افزود: برگزاری رزمایش در این حجم وسیع نشان از توان بالا و قدرتمند ارتش دارد که به‌صورت همزمان و تحت کنترل یک فرماندهی مشترک و با نظارت و داوری تیمی از نخبه‌های نیروهای مسلح در گسترۀ ایران عزیز از آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور انجام می‌شود.
معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: شناسایی و مراقبت جزو ماموریت‌های دائمی نیروهای مسلح است که در همین راستا در این رزمایش قرار است یک‌سری از تکنولوژی‌های به‌روز و جدید را در یک محیط پُرحجم سیگنالی و سایبری ارزیابی و تست کنیم.
وی با بیان اینکه ارتش با تکنولوژی پهپاد بیگانه نبوده است، افزود: این تکنولوژی برای ما مدام در حال به‌روز‌رسانی است. در بحث پهپاد دانش ما کاملاً بومی شده است و ساخت و طراحی پهپادهای ما توسط دانشمندان نیروهای مسلح و مخصوصاً نیروهای چهارگانه ارتش و صنایع وابسته به وزارت دفاع انجام می‌شود.
امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های خیلی خوبی بین ارتش و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است که تکنولوژی پهپادی ما را مرتباً به‌روز و آماده استفاده نگه می‌دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان دارای ظرفیت‌های کوچک و بزرگ و عملیاتی و زود بازده و تاثیرگذار هستند که ارتش به‌خوبی آنها را شناسایی و از ظرفیت‌شان استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: ما از ظرفیت‌های پهپادی در اقدامات بشردوستانه نیز استفاده می‌کنیم. مانند زمان سیل و یا زلزله ارتش در کنار ملت است و از این تکنولوژی و ظرفیت‌ها برای شناسایی و امدادرسانی نیز استفاده می‌کنیم.
معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن تبریک سالروز تشکیل نیروی پدافند هوایی گفت: تدبیر حکیمانه مقام عظمای ولایت باعث شد تا راه برای بُروز ظرفیت‌های جدید در پدافند هوایی و حوزۀ سامانه‌های پهپادی باز شود. در حوزه نیروی انسانی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. این اقدامات در به‌کارگیری نیروی جوان در حوزه‌های عملیاتی و فنی و هم به‌کارگیری نیروی انسانی جوان در حوزه فرماندهی بوده است و همچنان پیشرفت‌های چشمگیری در حال اجراست.
وی افزود: در حوزه فرماندهی و کنترل و شبکه یکپارچه پدافند هوایی که یک شبکه بسیار عظیم، هوشمند و دانا است به‌پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای رسیده‌ایم. در حوزه‌های مدیریت صحنه‌های نبرد، سایبر، آفند، درگیری‌های راه دور و… توانسته‌ایم قدم‌های بزرگی برداریم. در این رزمایش دشمن کاملا شبیه‌‌سازی شده است. رزمایشی با این حجم و در قالب شبکه عملیات مشترک برای نخستین‌بار است که انجام می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ دیدنی ارتش مقدس

از مراسم ۲۹ فروردین تا ویژگی‌های ارتش.

وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.