سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کوتاه آمدن از تضمین یعنی تشویق آمریکا به تکرار بدعهدی و بی‌عملی

کوتاه آمدن از تضمین یعنی تشویق آمریکا به تکرار بدعهدی و بی‌عملی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند باید گذشته برای ما درس عبرت باشد و نباید دوباره از همان سوراخ گزیده شویم لذا کوتاه آمدن از تضمین یعنی دادن فرصت دوباره به آمریکایی‌ها که مترصد فرصت هستند برای بدعهدی و عمل نکردن به تعهداتشان.

با بالا گرفتن بحث توافق هسته‌ای میان ایران و 1+4 دوباره موضوعات پیرامون برجام داغ شده و هر گروه و جناح و حزب سیاسی به بیان دیدگاه‌های خویش در این باره می‌پردازد. در این میان اما برخی اظهارات از ناحیه طیف مدعی اصلاحات و رسانه‌های آنها گاه باعث تعجب و گاهی سبب تاسف می‌شود.
یکی از مسائلی که توسط این طیف مطرح می‌شود اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد توافق هسته‌ای است. اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم، مدعیان اصلاحات همواره فریب این بازی را خورده‌اند. بعد منفی این فریب خوردن این‌جاست که این موضوع سبب اشتباه محاسباتی در میان مقامات کشورمان می‌شود.
نکته دیگر این است که در دوره قبل که طیف مدعی اصلاحات مذاکرات را براساس جهان بینی خود پیش برد از سوی این طیف عنوان شد که امضای «جان کری» تضمین است و دیدیم که چه بلایی بر سر اقتصاد ایران آوردند ولی در این دوره که مذاکره کنندگان کشورمان بر موضوعاتی از جمله لغو کامل تحریم‌ها، تضمین و راستی آزمایی پافشاری می‌کنند، مدعیان اصلاحات از این در درآمده‌اند که باید بی‌خیال تضمین و راستی آزمایی و… شویم.
نکته دیگر این است که این طیف کماکان در تلاش هستند که مسایل کشور را به برجام گره بزنند چنان‌که در روزنامه‌های‌شان می‌نویسند که بدون برجام هیچ کورسوی امید نیست و… در رابطه با این مسایل به چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.
طیفی که حقایق را نمی‌­بیند
حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس به کیهان گفت: نکته اول اینکه بعضی‌ها عادت کرده‌اند که حقایق را نبینند این چیز تازه‌ای نیست. در این مدتی که ایران به دلیل بدعهدی آمریکا تعهدات خودش را کنار گذاشت مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی بیشترین گفت‌وگو را داشتند که برجام برای ما خوب بود. این حجم زیاد اظهارات مقام‌های رژیم غاصب صهیونیستی را نمی‌بینند این موضوع واقعا شگفت‌آور است. وی در ادامه افزود: دیدیم که همین چند روز قبل بود که یکی از مقام‌های آمریکا به صراحت گفت ما با اسرائیل منافع مشترک داریم و در اهداف مشترک هستیم اگرچه ممکن است در برخی مسائل درباره چگونگی رسیدن به آن هدف اختلاف‌هایی داشته باشیم. می‌توان گفت بیشترین منفعت را از برجام رژیم صهیونیستی کسب کرد و وقتی که ترامپ از برجام خارج شد و پس از آن قانون اقدام راهبردی را مجلس سیزدهم تصویب کرد صهیونیست‌ها چقدر تاسف خوردند چرا که کشومان را به سبب برجام در موقعیتی قرار داده بودند که از طرفی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تا حد زیادی تعطیل کرده یا کاهش داده بودند و از طرف دیگر هیچ انتفاع اقتصادی هم برای ایران به وجود نیامده بود ضمن آنکه نظارت‌های فراپادمانی آژانس انرژی اتمی نیز وجود داشت. خب چه چیزی از این برای آمریکا و صهیونیست‌ها بهتر؟
سلیمی سپس خاطرنشان ساخت: نکته دوم این است که برجام یک تعهداتی را به کشور ما تحمیل کرد بدون آنکه ما به ازای روشنی برای ایران داشته باشد. ممکن است بگویند که خب دولت فعلی هم اکنون در حال انجام همین کار است که باید در جواب گفت نه خیر اکنون با قبل متفاوت است. این برای آن است که مذاکره کنندگان فعلی کشورمان بحث راستی آزمایی را آن قدر روی آن پافشاری کردند که اکنون اروپایی‌ها هم آن را می‌گویند یا اینکه موضوع اخذ تضمین‌های لازم را که مطرح شده است. اگر در مقام مقایسه نگاه کنیم مذاکره کنندگان قبلی آن‌قدر به بحث تضمین بی‌توجه بوده و آن‌اندازه به غرب و آمریکا اعتماد بی‌جا داشتند که به صراحت می‌گفتند امضای کری تضمین است!
نماینده مردم محلات گفت: مجلس نیز چند نکته را به تیم مذاکره‌کننده تاکید کرد: انتفاع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای مهم‌ترین موضوع است. اخذ تضمین، رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی و قانون اقدام راهبردی مواردی هستند که برای مجلس مهم هستند. از نظر مجلس باید توافق جدید به نحوی باشد که این پنج نکته به صورت شفاف در متن و نه فرامتن گنجانده شده باشند. این موارد را مجلس به دولت تاکید کرده ضمن آنکه خود دولتمردان نیز به این موارد قایل هستند و این موارد در اظهارات وزیرخارجه دولت سیزدهم و دیگر مقام‌های دولت نیز مشخص است.
اخذ تضمین یعنی بستن راه بدعهدی آمریکا
دیگر نماینده‌ای که در این باب نظراتش را با کیهان در میان گذاشت «سید نظام الدین موسوی» نماینده مردم تهران در مجلس بود. وی در این رابطه به کیهان گفت: ما آنچه در این مدت در مجلس شورای اسلامی از مسئولان و مذاکره کنندگان شنیدیم این است که آنچه برای مذاکره کنندگان دولت سیزدهم مهم است اخذ تضمین‌ها است و به نظر بنده هم این چندان عقلانی نیست که ما از سوراخی که قبلا از آن گزیده شده ایم دوباره گزیده شویم. برای ما رسیدن به توافق به هر قیمتی موفقیت نیست بلکه توافقی که نتایج مورد نظر ما را حاصل کند و برای ملت ایران انتفاع اقتصادی داشته باشد موفقیت محسوب می‌شود.
این عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: در آن زمانی که برجام امضا شد ما خودمان یکی از اساسی‌ترین ایرادهایی که به برجام می‌گرفتیم عدم وجود تضمین بود. اگر به شروطی که مقام معظم رهبری برای برجام داشتند نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که معظم‌له یکی از شروط را اخذ تضمین‌های لازم عنوان کرده بودند تا به این واسطه دست کشورمان در مقابل بدعهدی طرف مقابل باز باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان ساخت: ما دقیقا بعد از برجام مشاهده کردیم که این نقص خودش را نشان داد چنان‌که پس از اجرای توافق برجام و در حالی که ایران به تمام تعهداتش ذیل برجام عمل کرده بود اما طرف غربی بدعهدی پیشه کرد و عملا برجام هیچ انتفاع اقتصادی برای ملت ایران نداشت و به گفته خود مسئولین وقت بانک مرکزی دولت آقای روحانی ماحصل برجام برای ایران «دستاورد تقریبا هیچ» بود.
وی افزود: خب این یک ضعف و ایراد خیلی بزرگی بود و این ضعف اقتصادی که در این سال‌های اخیر رخ داده بخش قابل توجهی از آن نیز به واسطه عدم توجه مذاکره کنندگان قبلی به اخذ تصمین‌های لازم در برجام بود. وقتی هم که آمریکا در زمان ترامپ از برجام خارج شد ما هیچ دستاویزی برای احقاق حق خود نداشتیم و همه آنچه که روی کاغذ درباره انتفاع اقتصادی ایران در برجام آمده بود همان روی کاغذ باقی ماند و به واقعیت نپیوست.
موسوی تصریح کرد: وقتی که غربی‌ها دوباره موضوع مذاکره را پیش کشیدند آنچه به ذهن هر صاحب عقلی خطور می‌کرد این بود که اشتباهات گذشته را دوباره تکرار نکنیم و از سوراخ قبلی دوباره گزیده نشویم. با این وجود چرا جریان اصلاح‌طلب باز هم بر همان طبل می‌کوبد و اصرار دارد که ایران از اخذ تضمین کوتاه بیاید تعجب آور است. اگر قرار باشد ما آن تجربه تلخ را دوباره تکرار کنیم نه تنها کار بیهوده‌ای کرده‌ایم بلکه فرصتی دوباره به آمریکا داده‌ایم برای بدعهدی.
نماینده تهران در مجلس گفت: با توجه به جمیع جوانب و مرور گذشته به نظر می‌رسد مذاکره کنندگان فعلی کشورمان تا تضمین‌های کافی و روشن از طرف آمریکایی نگرفته‌اند نباید زیربار هیچ توافقی بروند. چون خسارت دوباره گزیده شدن برای ما بسیار تلخ‌تر و سنگین‌تر از هزینه‌هایی است که اکنون متقبل می‌شویم.
بلایی که با برجام بر سر اقتصاد آمد
حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اصل 90 دیگر نماینده‌ای بود که نظراتش را در این باب با کیهان درمیان گذاشت. وی در این رابطه گفت: آنچه که ما از ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم پیگیری می‌کردیم این بود که ما با دشمنی مواجه هستیم که هدف او این است که ما در زمینه فعالیت‌های مختلفی که داریم متوقف کند و در تلاش است تا با گرفتن فرصت از ما تلاشش را برای اهدافش انجام دهد. به دلیل غفلت‌هایی که در دولت قبل رخ داد و نیز عدم شناخت درست دولتمردان قبل از ماهیت آمریکا و غرب آنها متاسفانه توانستند در زمینه‌هایی موفقیت‌های نسبی کسب کنند. همه تلاش آنها هم برای این بود که با هر قدمی که برمی دارند شرایط اقتصادی را بر ایران تنگ و تنگ‌تر کنند.
پژمانفر افزود: ما آمدیم و مذاکره کردیم برای آنکه مشکلات اقتصادی کشور را به سرعت حل و فصل کنیم و در حرکت روبه جلوی خودش شتاب بیشتری بگیرد اما در عمل دیدیم که نتیجه‌ای که به دست آمد دقیقا عکس اهداف مدنظر ما بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: اگر نگاهی به شرایط کشور در سال‌های گذشته داشته باشیم و مسائل کشور را در دو مقطع زمانی یعنی پیش از آغاز به کار دولت آقای روحانی با پس از آن مقایسه کنیم به وضوح می‌بینیم که به تدریج چه بلایی بر سر کشور و اقتصاد آن آمد. دولت قبل همه مسایل کشور را به برجام گره زد و متوقف در آن کرد. به همین واسطه ما می‌بینیم که هرچه از سال 1392 گذشت روند تولید در کشور ما بیشتر آسیب دید و تعداد کارخانه‌ها و مراکز تولیدی بزرگ و کوچک که مجبور به تعطیل کردن واحد خود می‌شدند افزایش می‌یافت.
وی سپس خاطرنشان ساخت: این آسیب‌ها در 4سال دوم دولت تدبیر و امید که با دست فرمان اصلاح‌طلبان در حال حرکت بود به اوج خود رسید و افزایش دلار تا 25هزار تومان را می‌توان یکی از میوه‌های تلخ برجام عنوان کرد. برجامی که قرار بود (به گفته دولتمردان قبل) حلال همه مشکلات باشد اما خود به بزرگ‌ترین مشکل کشور تبدیل شده بود چرا که از طرفی همه تعهدات ایران در آن به اجرا درآمده بود و از آن طرف غرب به تعهداتش عمل نکرده و در نهایت آمریکا هم با زدن زیر میز از آن خارج شده بود. در این حال و با شروع به کار مجلس یازدهم نمایندگان این دوره با تصویب قانون اقدام راهبردی عملا جلوی یکه تازی غرب در توافق هسته‌ای موسوم به برجام را گرفتند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای پیگیری رای داده شده به نمایندگان بعد از انتخابات

ويدئو/ ماجرای پیگیری رای داده شده به نمایندگان بعد از انتخابات

افشاگری در جلسه رئیس بانک مرکزی با نمایندگان مجلس

ويدئو/ جلسه رئیس بانک مرکزی با نمایندگان مجلس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.