سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کشتی‌های غرق‌شده جنگ جهانی دوم با خشکسالی اروپا سر از آب بیرون آوردند

کشتی‌های غرق‌شده جنگ جهانی دوم با خشکسالی اروپا سر از آب بیرون آوردند

در ادامه گرمای شدید و خشکسالی در اروپا که در 500 سال گذشته بی‌سابقه عنوان شده، با پایین آمدن سطح رودخانه «دانوب» به دلیل موج کم‌سابقه گرما، بقایای چندین کشتی آلمانی متعلق به جنگ جهانی دوم نمایان شد. این خشکسالی باعث بروز آتش‌سوزی در اروپا و نابودی نزدیک به 700 هزار هکتار از جنگل‌های این قاره نیز شده است.
چند روز پیش بود که روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی به تشریح خشک شدن رودخانه‌های قاره اروپا پرداخت و به نقل از دانشمندان هشدار داد که اروپا می‌رود که شاهد بدترین خشکسالی در ۵ سده گذشته باشد. حالا خبر می‌رسد خشکسالی اروپا‌، رودخانه بزرگ دانوب را به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در حدود یک قرن اخیر رسانده و بقایای ده‌ها کشتی جنگی آلمان که در طول جنگ جهانی دوم در نزدیکی شهر بندری «پراهوو» صربستان غرق شده‌ بودند را نمایان ساخته است.
ایسنا در این رابطه نوشته، خشکسالی امسال که به عقیده دانشمندان به عنوان پیامد گرمایش زمین تلقی می‌شود موجب شده بقایای بیش از ۲۰ کشتی جنگی در قسمتی از رود دانوب در نزدیکی پراهوو در شرق صربستان نمایان شود؛ کشتی‌های جنگی که بسیاری از آنها هنوز حاوی چندین تن مهمات و مواد منفجره هستند و خطرهایی را برای دیگر کشتی‌ها و کارگران صنعت ماهیگیری محلی به‌ویژه اهالی رومانی که درست در آن سوی رودخانه قرار دارند، به همراه دارد. برخی از کشتی‌ها که در بستر رودخانه پراکنده شده‌اند، هنوز دارای برجک‌ها، پل‌های فرماندهی، دکل‌های شکسته و بدنه‌های پیچ‌خورده هستند، در حالی‌که برخی دیگر عمدتاً در زیر سواحل شنی غوطه‌ور هستند.
ماه‌ها خشکسالی و دمای بی‌سابقه، ترافیک رودخانه‌ها را در شریان‌های حیاتی دیگر بخش‌های اروپا از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه مختل کرده است. در صربستان، مقامات برای باز نگه داشتن خطوط ناوبری در دانوب به لایروبی متوسل شده‌اند. رود دانوب با ۲۸۵۰ کیلومتر، دومین رود طولانی اروپا پس از «ولگا» است و در مسیر خود از ۱۰ کشور آلمان، اتریش، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، صربستان، بلغارستان، رومانی، مولداوی و اوکراین می‌گذرد.
گفتنی است، در گذشته‌ای نه چندان دور بسیار از افراد هشدارهای زیست‌محیطی را شوخی یا وسواس‌های روشنفکرانه می‌دانستند، اما امروز برای بسیاری روشن شده است که معضلات زیست‌محیطی فاجعه‌ای است که امنیت سرزمینشان را تهدید می‌کند. حالا بسیاری می‌دانند که بی‌آبی معضل اصلی بسیاری از مناطق جهان خواهد بود، به ویژه وقتی می‌بینند قاره سبز کم‌کم بدل به قاره زرد می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دو نظامی آمریکایی یک آلمانی را با چاقو کُشتند

دو نظامی آمریکایی یک شهروند جوان آلمانی را در غرب این کشور با ضربات چاقو به کام مرگ کشاندند و پلیس آلمان نیز پس از دستگیری این دو نظامی مجبور شد آنها را به مقامات آمریکایی تحویل دهد.

کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا / تهدید مسکو علیه لیتوانی

/ پیشنهاد حمله نظامی از خاک بلاروس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.