سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / وقتی دختران ایده پرداز به یاری عفاف و حجاب می آیند

وقتی دختران ایده پرداز به یاری عفاف و حجاب می آیند

این روزها که در مساله عفاف و حجاب شاهد آسیب های زیادی هستیم، نیاز به ایده هایی ناب و کاربردی بسیاراحساس می شود تا با بهره مندی از آن ها بتوانیم مساله حجاب را به باوری عمیق برای دختران و زنان جامعه تبدیل کنیم. این دقیقا همان موضوعی است که تعدادی دختر نوجوان ایده پرداز برای تحقق آن وارد عمل شده اند و برای روزهایی بهتر تلاش می کنند

چند روز پیش، رویداد ملی پیشرفت و نوآوری کشور(نوپیا) با همت ستاد فرمان امام(ره) در تهران برگزار شد که البته ما نمی‌خواهیم اختصاصا به این رویداد و آنچه در آن اتفاق افتاد بپردازیم، بلکه موضوع ما در این گزارش، دختران نوجوانی هستند که به عنوان نمایندگانی از دختران ایده پرداز کشور به همایش نوپیا آمده بودند و به مناسبت رویداد گوهرشاد، دغدغه هایی از جنس عفاف و حجاب داشتند. دخترانی پر از شور و اشتیاق که به لطف طرح قیام جوانان، فرصتی برای دیده شدن و بروز استعدادهایشان بدست آورده بودند تا شاید بتوانند میدان دار آینده باشند و با ایده‌هایشان جامعه امن تری را پیش روی دختران و زنان کشورمان قرار دهند. جالب اینکه، ایده‌های این دختران محدود به شهر و محله و حتی داخل کشور نمی‌شد و ابعاد بین المللی را نیز دربرمی‌گرفت. مثل دختری آفریقایی به نام نرجس جودی که می‌خواست در قالب قصه و داستان برای کودکان و نوجوانان، به تبلیغ حجاب در سطوح بین المللی بپردازد و قدمی برای رشد حجاب بردارد. در این گزارش با «محیا ملک محمدی» مسئول رویداد گوهرشاددخت و «محمدهانی ایرانمنش» مدیرمرکز راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب همراه شده ایم تا در مورد این دختران ایده پرداز بیشتر بدانیم.


محیا ملک محمدی مسئول رویداد گوهرشاددخت

دختران مستعد نوجوان و تعهدی به نام عفاف و حجاب

ملک محمدی: این دخترها به حال خود رها نمی شوند

دختران نوجوان ایده پرداز حدودا 100 نفری می شدند. 100 نفر از سراسر کشور که طرح ها و ایده های بسیاری داشتند اما در یک کارگروهی و در میان خودشان، ایده ها را به داوری گذاشته و با 13 ایده برتر به رویداد نوپیا آمده بودند تا آن ها را در حضور کارشناسان و داوران ارائه داده و برای تحقق ایده ای ناب تلاش کنند.

ملک محمدی مسئول رویداد گوهرشاددخت که همچون مادری مهربان، این گروه صدنفره را همراهی می کند و چشم هایش از امید به آینده خبر می‌دهد، با توضیحانی درخصوص این گروه می‌گوید:« این گروه حاصل یک رویداد ایده پردازی برای دختران نوجوان در حوزه عفاف و حجاب هستند که از منظر 4 رویکرد یعنی بحث حضور و نقش آفرینی دختران نوجوان، بحث اصلاح فضاهای اجتماعی متناسب با حضور دختران و بانوان، بحث منزلت و فضیلت و بحث تغییر میدان گفتمان نسبت به الگوهای موفق رویکرد بین الملل، به ایده پردازی پرداخته اند و حالا آمده اند تا 13 ایده برگزیده در میان خود را درحضور داوران ارائه دهند. ایده های آن ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و آن ها این فرصت را دارند تا طی چندماه آینده، ایده هایشان را پرورش داده و باردیگر بیایند و از ایده هایشان دفاع کنند.»

ملک محمدی با اشاره به روند شکل گیری این جریان که قطعا می تواند دستاوردهای بسیارمهمی را به همراه داشته باشد، ادامه می دهد:« جریان ایده پردازی بطورکل دوسالی است تحت عنوان قیام جوانان شکل گرفته که بچه ها می توانند دغدغه هایشان را مطرح کرده، نقششان را به عنوان کنشگر انتخاب کنند و وارد هسته سازی شوند و در فضای داوری نیز، فرصت برای پخته تر شدن ایده را داشته باشند. البته خوب است بدانید که در نهایت نیز بهترین ایده های نوآورانه دخترها مورد حمایت قرار می گیرند و به هیچ عنوان به حال خود رها نمی شوند.»

نکته جالبی که درهنگام ارائه طرح ها بسیار جلب توجه می کرد، این بود که دخترها بدون آنکه خودشان بدانند، ایده هایی را درحضور داوران مطرح می کردند که تک تک آن ها در بردارنده نظریه هایی مهم بود و می توانست شکلی کاربردی به خود بگیرد. جسارت و توانمندی این دختران نوجوان در هنگام ارائه ایده هایشان از نکات مثبتی بود که خبر از آینده ای روشن و اثرگذاری در بحث عفاف و حجاب می داد. البته به شرط آنکه به حال خود رها نشوند و مرجعی برای حمایت از آن ها وجود داشته باشد.


محمدهانی ایرانمنش مدیرمرکز راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب

دخترانی کم سن و سال با ایده های بزرگ و جهانی

محمدهانی ایرانمنش: بچه های ما می توانند اتفاقات بزرگی رقم بزنند

برای آنکه کمی بیشتر با روند شناخت نوجوانان مستعد در کشور آشنا شویم، به سراغ «محمدهانی ایرانمنش» مدیرمرکز راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب که یکی از چهره های موثر در شناخت نوجوانان مستعد و هدایت آن ها در مسیر کنشگری اجتماعی است، می رویم. کسی که به آینده این نوجوانان بسیار امیدوار است و در رابطه با روند شکل گیری زنجیره دختران مستعد و اهداف موردنظر این چنین توضیح می دهد.« در بیش از 100 شهرستان، پدیده ای پیش آمده به اسم دوکوهه پیشرفت که ما در این جریان با نوجوانان از جمله دختران دغدغه مندی مواجه هستیم که می خواهند کاری برای جامعه و پیشرفت کشور انجام دهند ، بنابراین کمکشان می‌کنیم تا به نقطه آگاهی، اراده و تصمیم برسند و مبتنی بر تحول و پیشرفت و یک نگاه ارتقا یافته، یک کار موثر اجتماعی را رقم بزنند. ما طی سال گذشته با بیش از 2000 دختر، ارتباط و تعامل برقرار کردیم و با چندسوال ذهن ان ها را به چالش کشیدیم. سوالات این بود که مساله اصلی کشور چیست؟ چه راهکاری وجود دارد که بتوان مردم را پای کار آورد و شما چه کاری می توانید انجام دهید؟ به واقع در سرانجام این رویدادها که ما به ان قیام جوانان می گوییم، دختران ما به این نقطه می رسند که می خواهند چه کار کنند و چه طرح و برنامه ای دارند.»

نوجوانان ما طرح های جهانی دارند

او ادامه می دهد:«در این جریان، ما کسی را محدود به ارائه طرح و ایده در محله و شهر زندگیش نمی‌کنیم. گرچه ذهن اغلب دخترها به طور طبیعی سراغ مساله محلی شان می رود اما برخی ها هم ایده هایی بزرگتر حتی در سطح بین المللی دارند و با این تفاسیر نباید آن را محدود کرد. ما می‌گذاریم که خود مخاطب در بستر مطالعه، گفت و گو با مربی، مناظره و مباحثه، مساله اش را پیدا کند. یک نفر ممکن است در یک شهرستان و محله کوچک باشد اما یک مساله کاملا جهانی داشته باشد، پس دست و پایشان را نمی‌بندیم و پای خواسته و آرزوی معقول و منطقی آن ها می‌ایستیم، چون نتیجه تفکرات بزرگ از جاهایی کوچک را دیده ایم. امروز رسانه ای مثل مستضعفین تی وی را داریم که در شهرستان برازجان توسط یک معلم در خانه راه افتاده اما به یک رسانه ملی تبدیل شده. یا خانمی که در یکی از محلات شیراز، بزرگترین کمپین محیط زیست کشور را راه اندازی کرده، بنابراین ما به نوجوانانمان کمک می کنیم تا تقویت شوند و ایده هایشان تحقق پیداکند.»

استعداد نوجوان ها را از نزدیک لمس کرده ام

شاید وقتی حرف از ورود ایده های تازه از سوی نوجوانان و حتی نوآوری اجتماعی به میان می آید، خیلی ها براساس یکسری باورهای ذهنی که طی سال های اخیر در ذهن مردم جای گرفته، همه چیز را در حد حرف بدانند و با خود بگویند اصلا مگر شدنی است؟ سوالی که ایرانمنش، به پاسخ مثبتش یقین دارد و معتقد است که اگر نوآروی اجتماعی روی ریل درست خودش بیفتد یکی از میانبرهای بزرگ امیدآفرین و گره گشا در جامعه ما خواهد بود و بسیاری از جوانان، دانشجویان، فرهیختگان و فعالان اجتماعی به ورود کرده و خیلی از گره ها بازخواهدشد. او می گوید:«آینده، دنیایی است که نظم حکمرانی و اجتماعی در آن متحول می شود و کسانی در این دنیای جدید نقش آفرینی بیشتر و موثرتری دارند که از قضا نوآورتر باشند، همت بیشتر و نظریه تحولی داشته باشند. این ها کسانی هستند که می توانند تکانه های بزرگی را رقم بزنند. من به شدت امیدوارم چون اتفاقات بسیار بزرگی درحال وقوع است و من این اتفاقات را شهر به شهر و از نزدیک دیده و لمس کرده ام. همچون همین دختران نوجوانی که امروز در رویداد نوپیا هستند، استعدادهای بسیاری درحال جوشش است و اگر این استعدادها به سمت میدان کنشگری و نشاط برود می تواند تبدیل به یک اتفاق بزرگ حرکت آفرین شود.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

استقبال جالب از وحید شمسایی

سرمربی تیم فوتسال

آقای معلمی که در برزخ هست و کلماتش هنوز نفس می‌کشند

شهید آیت‌الله مرتضی مطهری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.