سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آماده باش ارتش آذربایجان، مرز با ایران بسته شد

آماده باش ارتش آذربایجان، مرز با ایران بسته شد

جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان صبح روز جمعه دهم تیر مرز زمینی خود در جلفا را برای ورود اتباع ایرانی و خروج شهروندان خود تا مدت نامعلومی بسته است. 🔺تردد محدودی که در سایر شهرها از جمله آستارا و بیله سوار بوده نیز متوقف شده است

آذربایجان

 آماده باش ارتش آذربایجان، مرز با ایران بسته شد

پایگاه تحلیلی خبری تحولات” جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان صبح روز جمعه دهم تیر مرز زمینی خود در جلفا را برای ورود اتباع ایرانی و خروج شهروندان خود تا مدت نامعلومی بسته است.

تردد محدودی که در سایر شهرها از جمله آستارا و بیله سوار بوده نیز متوقف شده است اما خطوط هوایی همچنان به روی شهروندان دو کشور باز است. همچنین پایانه مرزی دو کشور فقط برای بازگشت اتباع یکدیگر باز است و موضوع محدودیت های بیماری کوویید۱۹ هم نیست.

▪️اعزام واحدهای نظامی به مرز ایران

منابع آگاه در داخل آذربایجان به تحولات جهان اسلام گفتند که ارتش آذربایجان واحد شماره پنج کماندوهای نیروی زمینی خود را در مناطق مرزی تالش نشین و منطقه اقتصادی جنوب بولگه سی مستقر کرده است. همین منابع همچنین می‌ گویند که در ارتش آذربایجان فرمان آماده باش برای جنگ احتمالی با ایران صادر شده است!

▪️سیتالچای آغاز تنش

تنش های جدی میان ایران و آذربایجان با انتشار خبر واگذاری پایگاه هوایی متروکه سیتالچای به اسرائیل در سال ۲۰۱۲ آغاز شده است.

مجله اینترنتی تحلیلی فارین پالیسی به نقل از دو ژنرال آمریکایی مدعی شده که اسرائیل این پایگاه متروکه را خریده و هواپیماهای بدون سرنشین و نظامیان خود را در آن مستقر کرده است. هر چند دولت آذربایجان این خبر را تکذیب کرده و فارین پالیسی ادعای خود را پس گرفته اما در سال‌ های بعد پهپادهای اسرائیلی که از دریای کاسپین قصد ورود به ایران را داشتند سرنگون می‌ شدند.

ماه گذشته اسماعیل شعبان اف تحلیل گر سیاسی مقیم مسکو طی گفتگو با تحولات جهان اسلام ضمن تایید خبر استقرار نیروهای نظامی اسرائیل در این پایگاه افزوده است: “پیش از جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ گمان می‌کردیم فقط تجهیزات نظامی در این پایگاه مستقر شده اند اما پس از جنگ فهمیدیم که فعالیت‌ های جاسوسی هم در این پایگاه انجام می شود.”

رسانه های نزدیک به دولت این کشور سه ماه پیش ادعا کرده بودند که سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در دیدار با مقام های عالی آذربایجان پیام طرف ایرانی را مبنی بر تخلیه پایگاه سیتالچای ابلاغ کرده است. هر چند این خبر را مقام های هر دو کشور تایید نکرده اند ولی تبلیغات ضد ایرانی در زمان انتشار این خبر به راه افتاده بود.

فاصله پایگاه سیتالچای از دریای کاسپین (مازندران) حدود ۳/۷ کیلومتر است و پهپادها می‌توانند به راحتی از روی دریا به سوی اهداف خود در ایران پرواز کنند. همچنین خبر تردد مستشاران نظامی اسرائیلی از این پایگاه که در ۶۳ کیلومتری شمال غربی باکو پایتخت این کشور قرار گرفته نیز به گوش می‌رسد.

این پایگاه با مرزهای شمالی ایران حدود ۱۷۳ کیلومتر فاصله دارد. مسافت آن با شهرهای مهم تبریز و تهران به ترتیب ۴۰۲ و ۵۸۷ کیلومتر است.

سرنگونی پهپادهای اسرائیلی در تبریز، نزدیکی تاسیسات هسته ای نطنز، مرزهای آبی گیلان و استفاده از پهپاد اختلال الکترونیکی در ترور شهید احمدی روشن نشان می‌ دهد که یک مرکز فعال برای نفوذ هواپیماهای بدون سرنشین در مرزهای شمالی ایران فعال است. چنانچه جنگ احتمالی رخ دهد پهپادهای مسلح نیز به این فهرست اضافه می‌ شوند.

پس از حملات اسرائیل به پایگاه های نظامی ایران در سوریه، حملات تلافی جویانه ایران علیه مراکز وابسته به اسرائیل در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق اجرا شده و بعید نیست که فرودگاه سیتالچای نیز جزو اهداف بعدی ایران برای حملات موشکی باشد.

▪️نه به علی اف

همچنین الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به تازگی با جواب رد چهار کشور حاشیه دریای کاسپین (روسیه، ایران، قزاقستان و ترکمنستان) برای حضور نیروهای نظامی بیگانه در ساحل مواجه شده است.

این جواب رد مانع حضور نیروهای ترکیه و اسرائیل در ساحل دریای کاسپین می‌ شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

عبدالحمید قدیریان: زبان هنر از دیپلماسی هم تاثیرگذارتر است

حضور ایران در شصتمین بینال ونیز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.