سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / محرمانه زدایی ؛ افشای فشار لابی صهیونیستی به چهره های دانشگاهی

محرمانه زدایی ؛ افشای فشار لابی صهیونیستی به چهره های دانشگاهی

گفتگوی شبکه پرس تی وی با دو کارشناس سیاسی درباره اقدامات لابی ها و دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی علیه چهره های دانشگاهی مدافع فلسطین در کشورهای مختلف

برنامه «فلسطین؛ محرمانه زدایی» شبکه پرس تی وی، در گفتگو با دیوید میلر و خالد برکت، به اقدامات هماهنگ لابی‌های صهیونیستی و سفارتخانه‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در ورای مرز‌های سرزمین‌های اشغالی جهت برخورد با آن دسته از چهره‌های دانشگاهی پرداخته که به نوعی مبلغ و ترویج دهنده منافع و حقوق ملت فلسطین هستند. این برنامه، نفوذ صهیونیست‌ها در بسیاری از کشور‌های غربی از جمله کانادا، آمریکا، آلمان و … را مورد اشاره قرار می‌دهد و تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی با همین نفوذ خود، هر اقدامی غیرقانونی را علیه مخالفانش به‌ویژه علیه چهره‌های دانشگاهی موجه و مشروع جلوه می‌دهد.
استیون سلایطه در اواخر سال ۲۰۱۳، با یک پیشنهاد کاری جهت کسب سِمتی رسمی در دانشگاه ایلینوی رو به رو شد و قرار بود که این سِمت را در آگوست سال ۲۰۱۴ تحویل بگیرد. با این حال، در جولای سال ۲۰۱۴، سلایطه، پُست‌های توئیتری زیادی را در انتقاد از کشتار ده‌ها نفر از شهروندان شهر غزه بر اثر بمباران‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرد. این مساله موجب شد تا پرداخت رسانه‌ای گسترده‌ای از ماجرا انجام گیرد و محافل صهیونیستی نیز شدیدا در مورد این موضوع حساس شوند.
نخستین حملات علیه او از سوی ویلیام جاکوبسن استاد حقوق دانشگاه کُرنل که همکاری‌های نزدیکی نیز با گروه‌های صهیونیستی نظیر «کمیته گزارش و تحلیل مسائل خاورمیانه» دارد، انجام شد. در ادامه بنیاد یهودی Champaign-Urbana نیز که به صراحت یکی از اهداف اعلامی خود را حمایت از رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند به حملات علیه سلایطه پیوست. در این چهارچوب، خیلی زود دانشگاه ایلینوی هدفِ کارزار سراسری و گسترده صهیونیست‌ها قرار گرفت و صد‌ها نامه از سوی دانش آموختگان این دانشگاه، دانشجویان، والدین دانشجویان، و اعضای کارزار حامی Champaign-Urbana و همچنین شماری از حامیان مالیِ دانشگاه، از مسئولان دانشگاه مذکور این درخواست را مطرح کردند تا در تصمیم خود جهت استخدام سلایطه، تجدید نظر کنند.
در این رابطه به طور خاص مسئولان دانشگاه ایلینوی نگران قطع شدن جریانِ کمک‌های مالی نهاد‌ها و بنیاد‌های وابسته به رژیم صهیونیستی به دانشگاه خود بودند. در این راستا دو نهاد موسوم به «بنیاد یهود» و «هیلِل» از جمله سازمان‌هایی بودند که دانشگاه ایلینوی در مورد آن‌ها نگرانی داشت. به طور خاص نهاد موسوم به هیلِل نهادی است که ادعا می‌کند نماینده دانشجویان یهودی است با این حال، در واقع و حقیقت، یک ارگان و نهاد صهیونیستی است. البته که اتهامات یهودی ستیزی نیز طبق معمول توسط نهاد‌های حامی رژیم صهیونیستی علیه سلایطه مطرح شد. ادعا‌هایی که در واقع با این هدف مطرح می‌شد تا شاید بتوان با تمسک به آن ها، زمینه را جهت اخراج فرد مذکور از دانشگاه ایلینوی فراهم کرد.
استیون سلایطه می‌گوید: اگر هیچ استدلال جدی اخلاقی و یا سیاسی در پاسخ به انتقادات از رژیم صهیونیستی وجود نداشته باشد، صهیونیست‌ها راه‌های مختلفی را پیدا می‌کنند تا به هر طریقی، منتقدان را سرکوب و بدنام کنند.
در ادامه ماجرای استیون سلایطه، موردِ وی به دادگاه کشیده می‌شود و در نهایت وی پیروز ماجرا (علیه دانشگاه) می‌شود. حتی نایب رئیس دانشگاه فردی به نام فیلیس وایز نیز به پنهان کردن برخی شواهد محکوم و مجبور می‌شود از دانشگاه استعفا دهد. در ادامه حتی سلایطه با حکم دادگاه مستحق دریافت ۶۰۰ هزار دلار و همچنین ۲۷۵ هزار دلار به صورت جداگانه، جهت پوشش هزینه‌های حقوقی و خسارت‌هایی که به وی وارد شد، شناخته می‌شود. با این همه، سلایطه نتوانست شغلش را پس بگیرد.
در این نقطه باید پرسید که این مورد چه چیزی را به ما در سطحی گسترده‌تر می‌آموزد؟ اول اینکه همانطور که سلایطه می‌گوید: کارزار‌های بدنام سازی صهیونیست‌ها کاملا بی پروا هستند و به هر اقدامی جهت پیشبرد منافع رژیم صهیونیستی دست می‌زنند. سلایطه نتوانست شغلش را پس بگیرد و دوم اینکه حتی دیگر موقعیت‌های شغلی را نیز از دست داد و اکنون به عنوان یک راننده اتوبوس مدرسه به فعالیت مشغول است. با این همه، وی همچنان یک منتقد جدی صهیونیسم است. سلایطه یک متن راهنما و دستورالعمل‌هایی را نیز جهت مقابله با کارزار‌های بدنام سازی صهیونیست‌ها منتشر کرده است.

لابی‌های صهیونیستی و نهاد‌های وابسته به آن‌ها که کمک‌های مالی قابل توجهی به دانشگاه بریستول می‌کردند؛ فشار‌های فراوانی را به این دانشگاه وارد کردند تا مرا اخراج کند. در این راستا، آن‌ها جدای از تهدید به قطع کردنِ کمک‌های مالی خود به دانشگاه بریستول، از تاکتیک‌های پیچیده دیگری نیز نظیر بدنام‌کردنِ من و یا تصویرسازی از من به عنوان فردی که ضدیهودی است استفاده کردند.

دنبال کنندگان وی در توئیتر از دو هزار نفر در دوره قبل از اخراج وی از دانشگاه ایلینوی، به ۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش یافتند و اکنون از ۵۵ هزار نفر فراتر رفته است. وی از زمان وقوع ماجرای دانشگاه ایلینوی (علیه خودش)، چندین کتاب را منتشر کرده و همچنان روحیه قوی و جنگجویی دارد. در این راستا کریس ویلیامسون در قسمت جدید برنامه «فلسطین؛ محرمانه زدایی» شبکه پرس تی وی، به جنگ گسترده رژیم صهیونیستی و لابی‌های حامی آن در محیط دانشگاهی و علیه آن دسته از دانشگاهیانی که منتقد رژیم صهیونیستی هستند، پرداخته است. در این راستا این برنامه با میزبانی از دیوید میلر پژوهشگر و استاد سابق دانشگاه بریستول بریتانیا و همچنین خالد برکت پژوهشگر و فعال حقوق پنهاجویان و البته منتقد رژیم صهیونیستی، به مساله جنگ رژیم صهیونیستی علیه چهره‌های آکادمیک و حامی حقوق ملت فلسطین پرداخته است.
در ابتدا دیوید میلر به عنوان فردی که خود تحت فشار لابی‌های صهیونیستی از دانشگاه بریستول بریتانیا اخراج شده، گفت لابی‌های صهیونیستی و نهاد‌های وابسته به آن‌ها که کمک‌های مالی قابل توجهی به دانشگاه بریستول می‌کردند؛ فشار‌های فراوانی را به این دانشگاه وارد کردند تا مرا اخراج کند. در این راستا، آن‌ها جدای از تهدید به قطع کردنِ کمک‌های مالی خود به دانشگاه بریستول، از تاکتیک‌های پیچیده دیگری نیز نظیر بدنام‌کردنِ من و یا تصویرسازی از من به عنوان فردی که ضدیهودی است استفاده کردند.
خالد برکت نیز به عنوان یک فلسطینی که اکنون درکاناداست گفت لابی‌های صهیونیستی و نهاد‌های وابسته به آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌خواهند که از جنایات روزانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها صحبت شود و اساسا قدرت و نفوذ صهیونیست‌ها در کانادا نیز موجب شده تا این دستورکار تا حد زیادی به پیش رود. خالد برکت همچنین اتحاد قابل توجه و رو به رشد فلسطینی‌ها درکشور‌های خارجی نظیر کانادا و همچنین افزایش حمایت‌های مردمی از این تحرکات را از جمله دیگر دلایلی دانست که لابی‌ها و سازمان‌های وابسته به رژیم صهیونیستی را واداشته تا موضعی خصمانه و تهاجمی را علیه کلیه افرادی که اقدام به حمایت از حقوق ملت فلسطین می‌کنند، اتخاذ کنند.
خالد برکت به طور خاص به سازمان‌های کانادایی که به نوعی در قالب لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند اشاره می‌کند و تاکید دارد این قبیل نهاد‌ها و سازمان‌ها سعی دارند تا به هر طریق ممکن، اقدامات و رویه‌هایی که حمایت از ملت فلسطین و مقاومت مشروع آن‌ها در برابر وحشی گری‌های صهیونیست‌ها را در دستورکار خود دارند، به مثابه رویه‌هایی مجرمانه درنظرگیرند.
در ادامه دیوید میلر با اشاره به سازمام هیلِل که تا حد زیادی تحت نفوذ صهیونیست هاست به این نکته می‌پردازد که این سازمان با ساختار‌های پیجیده خود در بریتانیا و آمریکا، عملا دستورکار‌های لابی صهیونیستی را با ابزار‌های مختلفی به پیش می‌برد. ابزار‌هایی که هر کدام قدمتی دیرینه دارند. خالد برکت نیز به عنوان فردی که در آمریکا، آلمان و کانادا هدفِ اقدامات خصمانه سازمان‌ها و لابی‌های صهیونیستی قرار گرفته و آن‌ها به دولت‌های مذکور فشار‌های فراوانی را جهت اخراج وی از این کشور‌ها وارد کرده اند گفت: من تنها کسی نیستم که هدفِ این قبیل اقدامات خصمانه و نامشروع قرار می‌گیرم. بسیاری از فلسطینی‌ها و افرادی حامی حقوق ملت فلسطین، با برخورد‌های قهریِ لابی‌های صهیونیستی و ابزار‌های نفوذ و قدرت آن‌ها مواجه می‌شوند. این لابی‌ها به نحوی رفتار می‌کنند که اساسا نهاد‌ها و مجامع حامی حقوق فلسطین به مثابه موجودیت‌هایی غیرقانونی و نامشروع تصویرسازی می‌شوند. البته که این رویه برای بسیاری از فعالان و حامیان حقوق ملت فسلطین به یک امر عادی تبدیل شده است.
دیوید میلر نیز گفت که لابی‌ها و نهاد‌های حامی رژیم صهیونیستی به طور خاص نگاهی ویژه به کارزار‌های خود که مبتنی بر مشروعیت زدایی و بدنام کردنِ رقبایشان هستند، دارند و از این طریق عملا زمینه را جهت توجیه کردنِ اقدامات غیرقانونی خود علیه آن‌ها هموار می‌سازند.
خالد برکت تاکید می‌کند که لابی صهیونیستی در کانادا بسیار قدرتمند است و از همه نوع حمایت در سطوح مختلف حکمروایی در این کشور برخوردارند. به طور خاص همین لابی‌ها هستند که با ارعاب و ایجاد کارزار‌های بدنام سازی، تا حد زیادی سعی داشتند تا خالد برکت را به مثابه فردی مخالف با یهودیت و عنصری نامطلوب در خاک کانادا تصویرسازی کنند. مساله‌ای که پیشتر موجبِ اخراج خالد برکت به عنوان یک چهره دانشگاهی و نویسنده از کشور‌های آلمان و آمریکا شد.
خالد برکت به طور خاص از جمله افرادی بوده که به شدت تحت حملات گسترده تبلیغاتی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای و همچنین لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی در کشور‌های غربی قرار گرفته است و سعی شده به هر نحو ممکن از وی شخصیتی مجرم تصویرسازی شود. در این رابطه به طور خاص نهادی با نام مرکز امور اسرائیل و یهود از جمله نهاد‌هایی بوده که قویا به دنبال مشروعیت زدایی از خالد برکت و اقداماتش بوده است. حتی گیلعاد آردان وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی نیز در زمره افرادی بود که حامی کارزار برخورد با خالد برکت بوده است. ازاین رو، خالد برکت عملا هدفِ اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ای از چندین جبهه قرار گرفته که تمامی آن‌ها به دنبال ارائه تصویری سیاه از وی و قانع سازی افکار عمومی جهت برخورد با او هستند.
عجیب اینکه لابی‌های صهیونیستی با نفوذ به نهاد‌های قانونگذاری کانادا نیز عملا افرادی را در مسیر تحقق اهداف خود اجیر می‌کنند. متاسفانه این لابی‌ها و نهاد‌ها به وضوح از وابستگی خود به سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم نیز سخن می‌گویند. البته که این قیبل لابی‌ها در اقصی نقاط جهان فعالیت دارند و به هر نحو ممکن به دنبال پیشبرد منافع نامشروع رژیم صهیونیستی هستند.
در این میان اشتباه خواهد بود اگر تصور کنیم که صهیونیست‌ها فقط علیه فلسطینی‌ها هستند، خیر؛ آن‌ها علیه هر فرد، گروه یا کشوری که در برابر رژیم صهیونیستی بایستد، قدم علم می‌کنند و ابایی هم از این مساله ندارند. در این راستا دیوید میلر این نکته اشاره می‌کند که صهیونیست‌ها به ویژه علیه چهره‌های دانشگاهی مخالف با خود، در یک جنگ با مقیاس جهانی به سر می‌برند. خالد برکت هم به طور ویژه تاکید کرد که در ممانعت از ورود وی به ایالات متحده آمریکا و اخراج او از آلمان هم، لابی‌های صهیونیستی نقش محوری را بازی کردند و اکنون در حال اجرای سناریوی مشابه در کانادا (علیه وی) هستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

استاد دانشگاه انگلیس از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد اخراج شد!

دیوید میلراستاد جامعه‌شناسی دانشگاه

دانشجویان انگلیسی آزادی انتقاد از صهیونیسم را خواستار شدند

دانشجویان یکی از دانشگاه‌های انگلیس، آزادی انتقاد از صهیونیسم در این کشور را خواستار شدند و از دولت و نهادهای امنیتی کشورشان خواستند، اعتراض به رژیم صهیونیستی را برابر با یهود ستیزی نداند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.