سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ماکرون اکثریت پارلمان فرانسه را از دست داد

ماکرون اکثریت پارلمان فرانسه را از دست داد

ائتلاف حاکم امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه اکثریت خود را از دست داد. مسئله‌ای که می‌تواند به بروز بی‌ثباتی سیاسی در فرانسه و تضعیف هر چه بیشتر جایگاه ماکرون و حزبش منجر شود.
روز یک‌شنبه دومین دور انتخابات پارلمانی در فرانسه برگزار شد و نتایج نشان می‌دهد که ائتلاف ماکرون نتوانست اکثریت مطلق را بدست آورد و شکست تلخی را تجربه کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی مجلس فرانسه 577 عضو دارد و برای کسب اکثریت احزاب طرفدار دولت ماکرون باید حداقل 289 کرسی را از آن خود می‌کردند اما ائتلاف ماکرون تنها توانست 245 کرسی را از آن خود کند و بدین ترتیب وی مجبور است دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری خود را در حالی ادامه دهد که از حمایت اکثریت قاطع نمایندگان محروم است.
مهم‌ترین ائتلاف رقیب موسوم به «نوپس» نیز که با رهبری «ژان لوک ملانشون» از چهره‌های سیاسی چپگرای فرانسه متحد شده بودند با ۱۳۱ کرسی، عنوان قوی‌ترین اپوزیسیون را از آن خود کرد.حزب راستگرای افراطی «مجمع ملی» با رهبری «مارین لو پن» رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراتر از انتظارها با کسب ۸۹ کرسی به بهترین جایگاه در تاریخ این حزب دست یافت.
دراین انتخابات حزب جمهوریخواه که گفته می‌شود نزدیک‌ترین حزب به ائتلاف ماکرون است 64 کرسی را کسب کرده است که در نوع خود موفقیتی برای این حزب محسوب می‌شود اما «کریستیان ژاکوب» رهبر این حزب دیروز در اظهاراتی صریح و روشن هرگونه سازش با دولت ماکرون را در ترکیب جدید مجلس رد کردو گفت: ما به‌عنوان اپوزیسیون در کارزار انتخاباتی فعالیت و در انتخابات پارلمانی شرکت کردیم و اپوزیسیون باقی می‌مانیم.به گفته وی، حزب جمهوری‌خواه باید به شکل «یک اپوزیسیون سازنده و واقعی» در مقابل رئیس‌جمهوری «که همه چیز را نابود خواهد کرد» باقی بماند.
روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» در مطلبی انتخابات پارلمانی در فرانسه را مجازاتی برای سبک سیاسی ماکرون دانسته و نوشت: این روزها پیروزی و شکست برای امانوئل ماکرون در فاصله نزدیک به هم قرار دارند. دو ماه پس از انتخاب مجدد او به عنوان رئیس‌جمهور، رای دهندگان تصمیم گرفتند او را از اکثریت مطلق در پارلمان محروم کنند. همچنین حدود نیمی از واجدین شرایط رای دادن به هیچ وجه پای صندوق‌های رای نرفتند. از سوی دیگر به دنبال شکست حزب «امانوئل ماکرون» در کسب اکثریت مطلق کرسیهای پارلمانی فرانسه، نخست‌وزیر این کشور هشدار داد که نتایج این انتخابات خطری برای فرانسه محسوب می‌شود. «برنو لومیر» وزیر دارایی فرانسه نیز در مصاحبه با شبکه دو فرانسه با اشاره به پیش‌بینی‌ها درباره شکست حزب حاکم در کسب اکثریت پارلمانی، آن را یک «شوک دموکراتیک» خواند اما گفت: من مطمئن هستم که آقای ماکرون با همین شرایط باز هم قادر به اداره امور کشور است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فراخواندن نویسندگان و هنرمندان برای به تصویر کشیدن تقابل شرافت و شرارت در غزه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش مؤثر اجتماعی می‌داند

دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.