سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نقش شهردار، هلدینگ عبدالباقی و استاندار حسن روحانی در فاجعه مجتمع متروپل‌ آبادان چه بود؟

نقش شهردار، هلدینگ عبدالباقی و استاندار حسن روحانی در فاجعه مجتمع متروپل‌ آبادان چه بود؟

بازی با جان مردم 

درست در روزهایی که برج متروپل با آن وضعیت نابسامان و غیر اصولی ساخته می شد، عبدالباقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان معرفی شد و لوح تقدیر گرفت!

سوم خرداد یکی از شیرین‌ترین روزهای تاریخ معاصر کشور ایران است. آزاد‌سازی خرمشهر حتی بعد از گذشت سی و اندی سال، برای مردم ایران یادآور خاطرات خوش پیروزی‌های سپاه حق علیه باطل است. اما امسال یک روز مانده به این روز پرشکوه، کام مردم ایران با خبر فروریختن ساختمانی در آبادان تلخ شد.

توقع ابتدایی با توجه به خاطره تلخ پلاسکو این بود که یک ساختمان قدیمی در اثر عدم مرمت و مراقبت فروریخته باشد. 
اما برخلاف همه تصورات این ساختمان نه‌تنها فرسوده نبود بلکه در شرف افتتاح بود و هنوز به طور رسمی شروع به کار نکرده بود. 
هلدینگ عبدالباقی  
برج متروپل آبادان توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده است. با مراجعه به سایت هولدینگ عبدالباقی در معرفی این شرکت آمده که این هولدینگ از سال ۱۳۳۶ در شهرستان آبادان و در قالب گروه ساختمانی مسکن شروع به فعالیت کرده است. این در حالی‌ست که یک جستجوی ساده در گوگل، نشان می‌دهد این هلدینگ لااقل تا چند سال گذشته تنها به کار خرید و فروش ملک در آبادان شهرت داشته است. همچنین در این سایت می‌توان به وضوح دید که بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای تجاری آبادان توسط تیم عبدالباقی انجام شده یا در دست انجام است. 
با مراجعه به سایت هولدینگ متوجه می شویم که مدیرعامل این هلدینگ یعنی حسین عبدالباقی،  ارتباطات متعددی با مسوولان استانی دارد، به گونه ای که برای کلنگ زنی و افتتاح پروژه های شخصی اش مسوولان رده بالای استانی هم حضور پیدا می کنند! مثلاً برای افتتاح همین برج “متروپل” شخص استاندار وقت نیز آمده بود. او حتی با ساختن کلانتری برای نیروی انتظامی توانسته است خود را به عنوان ” خیّر امنیت ساز ” معرفی کند و لوح تقدیر هم بگیرد.
فروریختن برجِ متروپل قبل از افتتاح آن، نگرانی‌های فراوانی را در مورد کیفیت و مقاومت دیگر سازه‌های این هلدینگ در سطح شهر آبادان به وجود آورده است. هلدینگی که مدیرعامل آن در بحبوحه ساخت متروپل، از طرف وزارت صنعت به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان انتخاب شد و پنج‌ماه قبل در دی ماه 1400 نیز در اجلاس مدیران پیشرو عنوان مدیر منتخب به وی تعلق گرفت. 
شهرداری، مهمترین متهم
شهرداری آبادان بدون توجه به هشدار کارشناسان به همکاری با هلدینگ عبدالباقی می‌پردازد. این در حالی است که به گفته سرپرست سازمان نظام مهندسی کل کشور، مهندسان ناظر فرآیند ساخت را به‌صورت مرتب کنترل کرده‌اند و گزارش وضعیت بحرانی پروژه را داده‌ بودند؛ حتی در آخرین گزارش خود که مربوط به سال ۱۴۰۱ بود، یکبار دیگر گزارش وضعیت بحرانی پروژه به شهرداری داده شد، اما  توجهی به گزارش سازمان نظام‌مهندسی نشد. 
حال سوال اینجاست؛ شهرداری که از سوال مجری عصبانی می‌شود و او را با لحن توهین‌آمیزی به دفتر خود دعوت می‌کند تا خطوط قرمز را به او نشان بدهد، برای جان مردم به اندازه خطوط قرمز فرضی خود، اهمیت قائل نبوده است؟ .
به گفته سرپرست سازمان نظام مهندسی کل کشور، ۳ طبقه از این برج به صورت اضافه و بدون طی مراحل قانونی و ایمنی ساخته شده‌است‌؟ این سه طبقه درحالی به صورت غیرقانونی ساخته شده است که یک فرد عادی برای اضافه کردن یک اتاق بر روی خانه‌اش باید از موانع متعدد شهرداری‌ها عبور کند؟ این استاندارد دوگانه شهرداری‌ها می‌تواند راه را برای بی‌قانونی‌های بسیارِ دیگر و متعاقبا بازی کردن با جان مردم باز کند. 
‌تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی وجود دارند که افراد مختلفی پیش بینی کرده بودند این ساختمان به دلیل عدم رعایت اصول کیفی و پایداری بنا مشکل‌ساز شود. ‌‌‌طبق برخی گزارش‌ها، سازه اصلی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. اعتراضات به ساخت این بنای ناایمن، باعث شد که بهمن سال گذشته، کارشناسان نظام‌مهندسی آبادان از این بنا بازدید و «‌‌‌‌‌‌‌‌در خصوص ایرادات موجود، موارد و مشکلات یافت شده را صورت‌جلسه نمودند.» پرسش اصلی این است چگونه این ساختمان پر از شبهه، می‌تواند مجوز ساخت در مرکزی‌ترین خیابا‌ن‌های آبادان را دریافت کند؟
ارتباطات پشت‌پرده عبدالباقی با استاندار پیشین خورستان و مسئولین رده اول استانی می‌تواند کلید حل معما باشد که چگونه جان مردم برای منفعت عده‌ای به خطر افتاده است و با توجه به حادثه اسفناک فرو ریختن برج متروپل، این پرسش باید به طور جدی درباره پروژه های ساخته شده یا در دست ساخت این هلدینگ مورد بررسی قرار بگیرد که آیا در این پروژه ها موازین و اصول ساختمان سازی رعایت شده‌اند یا همانند متروپل، بدون رعایت اصول ساخته شده اند و ممکن است هر کدام از آنها  آبستن حوادث تلخی چون متروپل باشند؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خنثی کردن خمپاره ۶۰ در اتاق عمل

مجروحی به اسم «علی حیدری» را به بیمارستان امام خمینی (ره) آوردند.خمپاره ۶۰ عمل نکرده در بدنش مانده بود.

چند روایت زنانه معتبر از روزهای دفاع مقدس/ از حضور بنی صدر در آبادان تا دیدار با شهید رجایی در بیمارستان

از میان در نیمه باز اتاق دیدمش با همان چهرهٔ محجوب و مهربانش با همان کت شلوار قهوه‌ای رنگی که همیشه به تن داشت. ریزاندام و لبخند به لب بود. داخل آمد و کنار تختم ایستاد غلامرضا رهبر گزارشگر رادیو نفت آبادان و منصور همراهش بودند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.