سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / علی‌رغم تحریم‌های آمریکا صورت گرفت؛ صادرات پهپاد کاملا ایرانی به کشورهای منطقه

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا صورت گرفت؛ صادرات پهپاد کاملا ایرانی به کشورهای منطقه

موفقیت جدید کشور درحالی است که در چند دهه‌ی گذشته ایالات متحده باتحریم‌های خود درصدد بوده است تا مؤلفه‌های قدرت ایران را به چالش بکشد؛ با این وجود جمهوری اسلامی توانسته تبدیل به صادرکننده پهپاد در شرایط تحریم شود.

سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان درشهریور1400، آغازفصلی نو در همکاری های دوجانبه بود. دردولت گذشته با تک بعدی بودن نگاه کشور نسبت به غرب و انجام توافق برجام تحت هرشرایطی، عملا روابط با دیگرکشورها به حاشیه رفت. تاجیکستان نیز جزو همین دست کشورها بود که با بی توجهی به ظرفیت‌های آن از نگاه دیپلماتیک دولت دوازدهم مغفول واقع شده بود.
بعداز روی کار آمدن دولت سیزدهم رئیس جمهور طراحی دولت جدید در خصوص روابط با کشورهای مختلف جهان را اعلام کرد که با استقبال مقامات کشورهای مختلف به خصوص سران «دوشنبه» روبه روشد. گفتنی است اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، زبانی و…با تاجیکستان از عوامل بهبود روابط با این کشور پس از تغییر گفتمان در ایران بوده است.
ماجرای تحریم پهپاد ایران توسط آمریکا
دوکشور ایران و تاجیکستان همکاری‌های زیادی در زمینه¬های مختلف دارند، آخرین خبر از تعاملات وهمکاری¬های دوکشور، رونمایی از خط تولید پهپاد تمام ایرانی ابابیل2 طی هفته گذشته در دوشنبه پایتخت تاجیکستان می باشد. انتشار این خبر به میزانی اهمیت داشت که عصبانیت رسانه های بیگانه را برافروخت. اهمیت این اقدام ایران زمانی مشخص می‌شود که خبر حدود سه هفته قبل مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص تصویب طرح «متوقف سازی پهپادهای ایران»و مانور این کشور روی آن ارزیابی صحیحی شود. اما این اقدامات آمریکا نتوانست تاثیری درتوسعه همکارهای ایران وتاجیکستان در زمینه های نظامی داشته باشد و خط تولید این کارخانه باحضورسرلشکرباقری وشیرعلی میرزا وزیردفاع وجمعی ازفرماندهان عالی رتبه کشورتاجیکستان آغازبه کار کرد. این مهم نشان می‌دهد کشورهای دیگر نیز در قبال تحریم های یک جانبه ایالات متحده خواهان حفظ استقلال و ادامه همکاری های خود با تهران هستند.
صادرات پهپاد ایرانی به دیگر کشورها
دز زمینه صادرات پهپاد تماما ایرانی میتوان به کشورهای دیگ مانند روسیه و ونزوئلا اشاره کرد.تعاملات دو کشور روسیه و ایران در زمینه صادرات این محصول راهبردی در سال2017 به بعد شروع شد که طبق این تعاملات صورت گرفته روسیه تبدیل به یکی ازبازارهای فروش آن شده است. پیش از این نیز تصاویری ازپهپادهای ایرانی در اختیارکشورهایی مانند ونزوئلا و اتیوپی منتشرشده بود اما هیچگاه به صورت خبر رسمی منتشر نشده است.
پهپاد به مثابه نفوذ فرامنطقه‌ای ایران
افتتاح خط تولید کارخانه پهپاد ابابیل 2 بجز واکنش کشورها ورسانه های غربی، صدای رژیم صهیونیستی را نیز درآورد. چندتن از کارشناسان این رژیم نسبت به این اتفاق واکنش تندی نشان داده و صادرکردن کردن پهپاد را به مثابه نفوذ ایران به شرق تحلیل و ارزیابی کردند.
نکات گفته شده نشان می¬دهد که ایران تا چه میزان در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، نظامی موفق بوده است. این موفقیت درحالی است که در چند دهه‌ی گذشته ایالات متحده باتحریم‌های خود درصدد بوده است تا مؤلفه‌های قدرت ایران را به چالش بکشد؛ با این وجود جمهوری اسلامی توانسته تبدیل به صادرکننده پهپاد در شرایط تحریم وکسب درآمد ازاین موضوع شود.
اما پهپاد ابابیل2چه ویژگی هایی دارد؟
این پهپاد ابتدا با ماموریت مراقبت و شناسایی هدف تولید شده بود. بعدها ماموریت انتحاری نیز برای ان تعریف شد و هم اکنون درقالب این ماموریت در اختیار نیروهای مسلح قراردارد.
ابابیل 2با مداومت پرواز1.5ساعت می تواند تا 200 کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروزآن به 220کیلومتر برساعت میرسد.
این پهپاد می تواند تا ارتفاع 11هزارپا ازسطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می تواند مساحتی 770کیلومتر مربع را پایش کند.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.