سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / گام بلند دولت در حوزه شفافیت

گام بلند دولت در حوزه شفافیت

اکنون هزینه‌های مدیریت برای مدیران شرکت‌های دولتی با افزایش قابل توجهی همراه شده است، چرا که کوچک‌ترین حرکت و تصمیم و نتایج آنها جلوی چشم مردم و صاحبنظران قرار دارد

برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران، صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی اعلام عمومی شد.

در این رویداد مهم که وعده آن اوایل هفته جاری از سوی وزیر اقتصاد داده شده بود، در راستای تحقق شفافیت، برای اولین‌بار صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی برای دسترسی عموم، روی سامانه کدال قرار گرفت.

بدین‌ترتیب پس از آنکه طی روزهای گذشته برای اولین بار لیست ابربدهکاران بانکی منتشر شد، گام بلند دیگری برای ایجاد شفافیت کامل با انتشارعمومی اطلاعات دقیق مالی شرکت‌های دولتی برداشته شد. در واقع با این دست اقدامات، نور شفافیت به تمام تاریکخانه‌های اقتصاد ایران می‌تابد و همه جزئیات برای مردم روشن می‌شود.

از روزگذشته، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال مالی ۱۳۹۸، برای ۳۱۲ شرکت دولتی اعم از مادرتخصصی، اصلی و فرعی و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به انضمام صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹، برای ۳۱۳ شرکت دولتی در سامانه کدال منتشر و در دسترس عموم قرارگرفت. همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده هفت بانک، ۲ بیمه دولتی و چهار شرکت تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی درسال گذشته در سامانه کدال منتشر شد.

این درحالی است که در سال‌های گذشته، پس از آماده شدن صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و تصویب درمجامع عمومی این شرکت‌ها، مردم هیچگونه دسترسی به این اطلاعات نداشتند. درصورت‌های مالی شرکت‌ها اطلاعات مفصل و دقیقی از عملکرد مالی شرکت‌ها شامل درآمد، هزینه، سود و زیان و نیز تعداد کارکنان منتشر می‌شود.

علاوه‌بر این، در صورت‌های مالی حسابرسی شده، نحوه هزینه کرد منابع مالی که دراختیارشرکت‌ها قرار می‌گیرد یا درآمدهای عملیاتی آنها مشخص است و کارشناسان و عموم مردم می‌توانند ضمن اطلاع، نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها را بررسی کنند.

با توجه به تأثیرگذاری شرکت‌های دولتی دراقتصاد و زندگی و معیشت مردم، انتشار این اطلاعات علاوه‌بر شفافیت به بهبود عملکرد این شرکت‌ها کمک زیادی خواهد کرد. چرا که درگذشته تمام اطلاعات پشت درهای مدیران آنها باقی می‌ماند و به جز عده محدودی کسی از عملکرد آنها مطلع نمی‌شد. اما اکنون هزینه‌های مدیریت برای مدیران شرکت‌های دولتی با افزایش قابل توجهی همراه شده است، چرا که کوچک‌ترین حرکت و تصمیم و نتایج آنها جلوی چشم مردم و صاحبنظران قرار دارد. برهمین اساس مدیران این شرکت‌ها باید با دقت و وسواس بیشتری تصمیم‌گیری کنند. با این اقدام طی روزهای آینده تحلیل‌ها و گزارش‌های متعددی از عملکرد شرکت‌های دولتی در رسانه‌ها و محافل کارشناسی منتشر خواهد شد که آغاز یک حرکت مثبت و رو به جلو خواهد بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

منصوری: آیت‌الله رئیسی نقطه امید ما بود

شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش

پوستر/ایران، ایران امام رضاست

امام خامنه‌ای ، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.