سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ورود سلاح‌های نامتعارف به جنگ اوکراین

ورود سلاح‌های نامتعارف به جنگ اوکراین

در حالی که جنگ اوکراین وارد 55 روز خود شده و بر اساس گزارش ها، «حمله بزرگ» روسیه نیز به شرق اوکراین آغاز شده است، رسانه های آمریکایی می گویند طرفین جنگ، از سلاح های نامتعارف مثل بمب های خوشه ای استفاده می کنند!
جنگ در اوکراین امروز 55 روزه شد. جدای از این که در این جنگ تاکنون هزاران نفر کشته و مجروح شده اند به گفته «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دست کم 12 میلیون اوکراینی به خاطر این جنگ آواره شده اند. به گفته وی این تعداد شامل حدود ۴.۹ میلیون پناهنده در خارج و ۷.۱ میلیون نفر آواره در داخل اوکراین است. اما در تحولات میدانی همان‌طور که انتظار می رفت روسیه روز دوشنبه و پس از تصرف «ماریوپل»، حمله خود را برای تصرف بخش های دیگری از شرق اوکراین آغاز کرده است. «ولودیمیر زلنسکی» در پیامی ویدئویی در همین زمینه اعلام کرده «بخش بسیار بزرگی از کل ارتش روسیه اکنون روی این حمله متمرکز هستند… اکنون ما می‌توانیم اعلام کنیم که نیروهای روسی حمله‌ای را در دونباس آغاز کرده‌اند؛ حمله‌ای که مدت‌ها در حال برنامه‌ریزی و آماده سازی آن بودند.» به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، «آندری یرماک»، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی نیز حمله به دونباس را «دومین مرحله از جنگ» خوانده و به اوکراینی‌ها اطمینان خاطر داده که نیروهای آن‌ها می‌توانند جلوی این حمله را بگیرند. وزارت دفاع آمریکا می گوید: «۷۶ گروه‌ه تاکتیکی روسیه در منطقه دونباس و جنوب شرقی اوکراین حضور دارند. 11 گروه از آن‌ها طی چند روز گذشته اضافه شده اند.پیش از این، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفته بود که روسیه نیروهای خود را در شرق این کشور متمرکز کرده تا بتواند دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به کنترل خود در آورد.»
ورود سلاح های نامتعارف به جنگ
اما در تحولی دیگر برخی از رسانه های آمریکایی دو طرف جنگ یعنی روسیه یک طرف، ناتو و اوکراین طرف دیگر را به استفاده از سلاح های نامتعارف در جنگ متهم می کنند. مثلا «نیویورک تایمز» نوشته «نیروهای اوکراینی برای عقب راندن ارتش روسیه، یک روستای اوکراین را با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار داده اند.» به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، نیروهای اوکراینی در تلاش برای عقب راندن واحدهای نظامی روسیه از مواضع خود، روستای «گوساروفکا» را با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار می دهند. این بمباران در ماه مارس( فروردین) اتفاق افتاده است. گروه‌های بین المللی حقوق بشر پیشتر روسیه را به استفاده از این بمب‌های ممنوعه در این منطقه متهم کرده بودند اما نیویورک تایمز تاکید می کند بر اساس بررسی شواهد از منطقه به این نتیجه رسیده که بمب های خوشه‌ای توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده اند.
استفاده از مهمات خوشه‌ای که شامل موشک، بمب، خمپاره و گلوله‌های توپخانه هستند، بر اساس یک کنوانسیون بین المللی که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور در سال ۲۰۱۰ امضا شد، ممنوع است با این حال، اوکراین به همراه آمریکا و روسیه در میان امضاکنندگان این کنوانسیون نیستند!
از آن سو نشریه آمریکایی «هیل» نیز روسیه را به استفاده از تسلیحات نامتعارف در جنگ اوکراین متهم کرده است. این نشریه روسیه را متهم کرده که برای پیروزی در اوکراین از انواع بمب های خلاء تا تسلیحات شیمیایی استفاده می کند. هیل در ادامه گزارش خود به شرح پنج مورد از سلاح هایی که روسیه متهم به استفاده از آنها در جنگ اوکراین شده، پرداخته است؛ بمب خوشه ای، بمب خلاء، تسلیحات شیمیایی و بمب مافوق صوت از جمله تسلیحاتی هستند که هیل در گزارش خود ادعا می‌کند روسیه از آنها علیه اوکراین استفاده کرده است.
تخریب 30 درصد از زیرساخت‌های اوکراین
خبر دیگر اینکه یک وزیر اوکراینی با بیان اینکه حملات روسیه باعث خسارت به حدود
۳۰ درصد از زیرساخت‌های اوکراین شده گفته که کیف از دارایی‌های مصادره‌شده روسیه برای بازسازی کشورش استفاده خواهد کرد. به گزارش فارس، «الکساندر کوبارکوف»، وزیر امور زیرساختی اوکراین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرده که بازسازی زیرساخت‌ها طی دو سال آینده با کمک دارایی‌های مسدودشده روسیه انجام خواهد شد. خبرگزاری رویترز نوشته اوکراین پیش از این برآورد دقیقی از اثرات جنگ بر زیرساخت‌هایش شامل جاده‌ها و پل‌ها ارائه نکرده اگرچه مقام‌ها می‌گویند هزینه کلی خسارت‌های واردشده به اوکراین از بخش حمل و نقل گرفته تا مسکن و سایر ساختمان‌ها تاکنون به حدود
۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است. «کوبارکوف» این را هم گفته که تقریباً همه بخش‌های زیرساخت‌های حمل و نقل اوکراین یکی پس از دیگری لطمه دیده‌اند. و عملیات روسیه باعث وارد شدن سطوح متفاوتی از لطمه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل زیرساخت‌های اوکراین شده است. او تصریح کرد تا به حال بیش از ۳۰۰ پل در جاده‌ها تخریب شده یا آسیب دیده‌اند، همچنین بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر از جاده‌ها نیاز به تعمیر یا بازسازی دارند ضمن اینکه ده‌ها پل مربوط به قطار هم منفجر شده‌اند. کوبارکوف میزان خسارت را نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم

تهران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده است.

یورش پلیس به دانشگاه کلمبیا

سازمان‌دهندگان تظاهرات‌های دانشجویی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.