سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / رسوب زدایی آسان از سماور و کتری

رسوب زدایی آسان از سماور و کتری

از بین بردن رسوب سماور و کتری برای بسیاری از خانم‌های خانه دار به مثابه یک چالش و دغدغه جدی نمود پیدا می‌کند. به طور معمول، کتری و سماور از لوازم کاربردی و در عین حال پراستفاده در میان خانوار‌های ایرانی به شمار می‌آیند.

کتری و سماور برای جوش آوری و دم کردن چای و سایر نوشیدنی‌های گرم، در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، با گذشت زمان به تدریج بدنه و جداره‌های سماور و کتری دچار رسوبات آهکی می‌شوند.
رسوب زدایی آسان از سماور و کتری
رسوبات ایجاد شده علاوه بر تحت شعاع قرار دادن ظاهر کتری و سماور، موجب کاهش کیفیت و بد بو و بد رنگ شدن آب جوش می‌شود. به همین منظور باید درصدد از بین بردن رسوبات آهکی ایجاد شده بر سطوح داخلی این وسایل برآمد.

هنگام تمیز کردن وسایل برقی و استیل باید به چه نکاتی توجه کرد؟
وسایل برقی حساس هستند وعدم توجه به نکات ایمنی هنگام تمیز کردن آن می‌تواند باعث خراب شدن دستگاه شود. پس توجه به برخی نکات بسیار مهم است و باید مد نظر قرار داده شود.

همیشه باید قبل از تمیز کردن وسایل برقی استیل، دستگاه را از برق بکشید.
وسایل برقی بسیار حساس هستند و بروز کوچکترین اتصالی بین سیم‌ها می‌تواند باعث ایجاد جرقه یا سوختن دستگاه شود.

جهت جلوگیری از تمام موارد بیان شده باید حتما از تماس آب با بخش‌های حساس مثل موتور دستگاه یا محفظه سیم جلوگیری کنید.
نکته مهم دیگر هنگام تمیز کردن دستگاه برقی توجه به سیم‌های دستگاه است، در واقع چرب شدن یا تغییر رنگ سیم دستگاه یک اتفاق بسیار عادی است که به مرور زمان در آشپزخانه می‌افتد.

 هنگام تمیز کردن سیم‌های برق به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نکنید. چون به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد آسیب به سیم شود. همیشه سعی کنید سیم‌ها را با استفاده از یک دستمال مرطوب و به آرامی تمیز کنید.
رسوب زدایی آسان از سماور و کتری
مورد مهم دیگر جدا کردن قطعات قابل شستشو از سایر قسمت‌های دستگاه است. برخی از قسمت‌های وسایل برقی بسیار مهم و حساس هستند و به هیچ عنوان نباید با آب تماس داشته باشند. چون می‌تواند باعث خرابی دستگاه شود پس همیشه باید  بخش‌های قابل شستشو را از قسمت‌های حساس جدا کنید.

راهکار‌های موثر برای از بین بردن رسوب سماور و کتری
با انجام راهکار‌هایی به راحتی می‌توان هرگونه لکه و رسوب را از سطح وسایل پرکاربردی مانند کتری، قوری و سماور برطرف نمود.

۱- استفاده از سرکه
استفاده از سرکه، از راهکار‌های کاربردی و موثر برای از بین بردن رسوب سماور و کتری محسوب می‌شود. سرکه به علت برخورداری از خاصیت قلیایی و اسیدی، برای پاک کردن بسیاری از لکه‌ها و رسوبات ایجاد شده بر سطح ظروف و وسایل آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای رسوب زدایی سماور و کتری در وهله نخست مقداری سرکه را در داخل این وسایل ریخته و اجازه دهید برای حدود ۱۰ دقیقه بجوشد.

پس از گذشت مدت زمان لازم، آب داخل کتری و سماور را خالی کرده و سپس وسایل را شسته و تمیز کنید. همچنین، برای از بین بردن بوی سرکه از داخل سماور و کتری می‌توان مقداری آب داخل آن‌ها ریخته تا بجوشد.
رسوب زدایی آسان از سماور و کتری
۲- جوش شیرین
از دیگر راهکار‌های کارآمد برای از بین بردن رسوب سماور و کتری به استفاده از جوش شیرین مربوط می‌شود. جوش شیرین دارای خاصیت پاک کنندگی و رسوب زدایی قوی می‌باشد. ترکیبات موجود در این ماده، شدیدترین و بدترین لکه‌ها را به راحتی از بین می‌برد.

برای رسوب زدایی سماور و کتری، مقداری جوش شیرین داخل آب ریخته و حل کنید. برای تاثیرگذاری بهتر این روش، مناسب است که نسبت آب دو برابر جوش شیرین لحاظ شود. سپس کتری را بر روی شعله قرار داده و بگذارید تا برای چند دقیقه بجوشد.
رسوب زدایی آسان از سماور و کتری
۳- آبلیمو یا لیمو ترش
استفاده از لیمو ترش یا آبلیمو را می‌توان از دیگر روش‌های تاثیرگذار برای جرم گیری کتری و سماور به حساب آورد. این شیوه برای از بین بردن رسوبات ضخیم ایجاد شده بر روی سطح کتری، قوری و سماور، بسیار تاثیرگذار و موثر است.

در ابتدا درون کتری را مقداری آب ریخته و لیمو ترش را برش زده و داخل آب کتری انداخته تا برای مدت ۱۰ دقیقه جوش بخورد. پس از طی شدن مدت زمان لازم، به احتمال بسیار قوی رسوبات ایجاد شده بر روی جداره‌های و کف کتری و قوری کنده می‌شوند.

۴- استفاده از نوشابه
جالب است بدانید که با استفاده از نوشابه نیز می‌توان نسبت به رسوب زدایی کتری و سماور مبادرت ورزید. در این روش ابتدا فضای داخلی کتری یا سماور را از نوشابه پر کرده و بر روی شعله قرار داده تا جوش بخورد.

پس از چند دقیقه جوشیدن، کتری را از روی شعله برداشته و بگذارید محلول داخل آن خنک شود. پس از گذشت حدود یک ساعت، کتری را شسته و آبکشی نمایید. با این روش جرم‌ها و رسوبات کتری و قوری به صورت کامل از بین می‌روند.

۵- رسوب زدایی با سیب زمینی
استفاده از سیب زمینی، یکی دیگر از روش‌های جرم گیری و تمیز کردن رسوب سماور و کتری تلقی می‌گردد. برای اعمال این روش ابتدا دو یا سه عدد سیب زمینی را رنده زده و سپس داخل کتری ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید.

در ادامه با قرار دادن کتری بر روی شعله، بگذارید برای مدت زمانی در حدود ۳۰ دقیقه بجوشد. سپس یک تکه زاج سفید را کوبیده و داخل کتری ریخته و اجازه دهید ۳۰ دقیقه دیگر نیز جوش بخورد. پس از گذشت این فرآیند، آب داخل کتری را خالی کرده و آن را به خوبی بشویید. در نهایت آب تمیز داخل کتری ریخته و برای بار آخر بگذارید جوش بخورد.

۶- گرم کردن سماور و کتری
از راهکار‌های ساده و کارآمد برای از بین بردن رسوب سماور و کتری، داغ کردن این وسایل می‌باشد. به منظور جدا کردن رسوبات آهکی کتری و قوری، آن‌ها را داغ کرده و سپس مقداری آب یخ داخل آن‌ها بریزید.

پس از گذشت مدت زمانی شاهد جدا شدن رسوبات و جرم‌ها از جداره‌های کتری و قوری و سماور خواهید بود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که از داغ کردن بیش از حد کتری یا قوری می‌بایست اجتناب نمود. چرا که این موضوع می‌تواند موجب آسیب وارد شدن به بدنه و ساختار وسایل شود.
رسوب زدایی آسان از سماور و کتری
۷- استفاده از فلس صدف
برای از بین بردن رسوب کتری و جلوگیری از رسوب مجدد آن، درون کتری یا سماور فلس صدف یا همان گوش ماهی بریزید تا آهک موجود در آب را به خود جذب نمایند. برای اینکه کتری‌های نو رسوب را به خود جذب نکنند، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

۸- قرار دادن کتری در فریزر
اگر کتری کوچک است و مقدار رسوبات آن کم است، درون آن آب بریزید و نصف روزکتری را در جایخی یخچال قرار دهید. سپس آن را بشویید و با آب پر کنید و بگذارید به جوش بیاید تا جرم آهکی آن از بین برود.

تمام این روش‌ها را در مورد کتری برقی استیل و چای ساز نیز می‌توان به کار گرفت.

رسوب کتری مفید است یا مضر؟
مهم‌ترین نکته در جوشاندن آب انتخاب ظروف مناسب است پس برای جوشاندن آب از کتری‌های استیل، شیشه‌ای و برنز استفاده کنید و به هیچ عنوان از ظروف غیراستاندارد مثل ظروف آلومینیومی و قلع استفاده نکنید.

بر اساس نظر برخی از پزشکان رسوب کتری، کلسیم ومنیزیم رسوب شده است و نباید آن را از بین ببریم، زیرا این دو عنصر نقش اساسی در سلامت و عملکرد قلب و عضلات آن دارند پس گرچه رسوبات موجب تغییر طعم آب می‌شوند، اما نیازی به رسوب زدایی از جداره کتری‌ها نیست.

آبی که در کتری رسوب گرفته می‌جوشد سرشار از منیزیم و کلسیم است و ما می‌توانیم در صورت استفاده از عناصر مفید آن استفاده کنیم.

اما برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که بدن ما به تمام املاح موجود در آب احتیاج ندارند و مصرف املاح موجود در آب موجب افزایش املاح معدنی در بدن انسان می‌شود و به همین دلیل افراد دچار بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه و تضعیف سیستم عصبی و حرکتی می‌شوند.

تراکم و رسوب کلسیم در آب موجب بیماری‌هایی خطرناک می‌شود و برای بیماران کلیوی خطرناک است. وجود سدیم موجود در آب تاثیرات مخربی بر سیستم گوارش می‌گذارد. همچنین وجود رسوبات باعث تغییر طعم آب می‌شود و کیفیت آن را پایین می‌آورد.

رسوبات ضخیم مانند یک عایق عمل می‌کنند و سبب می‌شوند که تبادل حرارتی بین دیواره کتری و آب دیرتر اتفاق بیفتد و انرژی بیشتری صرف جوش آوردن آب شود.

همچنین وجود رسوب در کتری باعث می‌شود دیواره درونی کتری دچار خوردگی شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم بیش از اندازه روی رسوب کتری حساس نباشید و زمانی که رسوبات در کتری ضخیم شد اقدام به تمیز کردن کتری کنید.

اما استفاده از کتری و قوری با کیفیت مطلوب از همه چیز مهم‌تر است کتری با کیفیت استاندارد رسوب کمتری جذب کرده و راحت‌تر می‌توان با روش‌های فوق رسوبات را از آن جدا کرد.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.